Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Varne
Jag väntar andra barnet som ska komma i augusti.
Har nu en Mam eco sjal som jag tänkte kliva in i sjalandets värld med (hade inte hört om att man kunde sjala när jag fick första konstigt nog haha)

Nu funderar jag på om man kanske skulle ha en sele också? kan tänka att sambon hellre bär i sele.
Kan ni tipsa om en bra sådan?
Jag vill kunna bära både på mage och rygg med den och den ska kunna användas från nyfödd.

spelar det någon roll vad det är för typ av sele vad det gäller bäraren? typ längd, kroppsform och så?

Skadar ju inte om selen är snygg också :mrgreen:
Av Varne
Marina skrev:hur lång/stor är du och pappan?

det finns ju även mei tai och hybridselar (spänne + knyt)
Jag är 174, rätt så smal, han är 178, rätt så bred
Användarens profilbild
Av June
Manducan passade mig bra och jag är väl som du; 1.75 och smal. Den passar från nyfödd då den har en insats och när barnet blir äldre kan man göra ryggen längre så att barnet inte kan luta sig ut för mycket. Beco Butterfly funkar också från nyfödd, men är ju lite dyrare. Den gillade jag inte. Men det bästa är att prova. Har du en sjal/selförsäljaren i närheten eller kolla bland sjalambassadörer och se om det finns någon i din närhet. Annars är sjalträff ett alternativ.
Användarens profilbild
Av Marina
Då hade jag sagt en beco butterfly, kostar lite men för en sel/sjalovan är det guld värt att kunna ta på selen först och sätta i barnet sedan, den är också lätt att tidigt bära på ryggen i. Den blir dock "urväxt" tidigare än andra selar tycker jag, midjebältet är inte lika bra som på t.ex. manduca, ergo eller boba. Becon var verkligen guld värd här från att A var en månad ungefär!
Användarens profilbild
Av Scharlott
Varne skrev:Kan ni tipsa om en bra sådan?
Jag vill kunna bära både på mage och rygg med den och den ska kunna användas från nyfödd.
Bärselar som funkar från nyfödd är Beco Butterfly II, Beco Gemini, ERGObaby Carrier med tillbehöret infant insert, Manduca, FreeHand Baby Carrier.
Varne skrev:spelar det någon roll vad det är för typ av sele vad det gäller bäraren? typ längd, kroppsform och så?
Många människor kan ha de flesta bärselarna, men pga olika kroppsform kan vissa bärselar sitta bättre om man är lång/kort/smal/kraftig. Det är även en smakfråga vilken man tycker är allra bäst. Här finns en tabell med en jämförelse mellan många av de bärselar som finns: http://www.mammabarn.se/getpage.asp?do=98 På sidan finns även svar på de vanligaste frågorna man har vid val av ergonomisk bärsele.
Av äppel
Jag är 159 cm lång och varken tjock eller smal. Har fastnat lite för ergobabyselen utseendemäsigt sett och för att den ser lite rejäl ut men tror ni den skulle passa mig som är så kort? Vill ha en sele som går att använda från nyfödd och upp till tjugo kilo ungefär och den ska vara bekväm både på rygg och mage och helst inte tokvarm. Den får gärna ha någon lite ficka att stoppa extrablöja el. dylikt i och helst inte vara gjord av brokigt mönstrat tyg. Vad rekomenderar ni som provat olika?

Snälla ös in svar, liten börjar vara alldeles för tung att bära i babybjörnen, som dessutom aldrig varit bekväm för vare sig mig eller bebben tror jag. Den och trikåsjal räcker väl bara till 10 kg också om jag förstått rätt. Vi skaffade bärstol men den är jag för liten för fast jag provade noga innan köp tyckte jag. Det känns vingligt och osäkert att gå med den även fast den går att ställa in bra. Jag behöver verkligen kunna ha liten med där inte barnvagnen tar sig fram, vi har djur på bete och så, och leta info överallt på nätet om de olika selarna hinns ju inte med heller, pust... Börjar bli lite desperat.
Användarens profilbild
Av Marina
Titta tex på edenbaby.se där finns en bra översikt över olika selar. :) Jag tycker det är bra om axelbanden går att korsa när man bär på magen.

Du kan också välja en meitai, en knytsele, den går lätt att anpassa till alla olika former på kroppar :D

Jag har haft/provat Manduca, Ergo, Patapum och Beco I - jag är längre och säkert lite bredare än dig och på mig sitter manducan väldigt ebra, men den kan vara svår att justera för mindre personer har jag hört/sett. Ergon är väldigt mjuk och skön att bära i, Patapum är liten när man ska ta den med sig, Becon är underbar för mindre barn men tycker jag inte avlastar lika bra för större, nu vet jag att midjebältet är bättre på nyare becos än den jag hade så det kanske har blivit bättre. Tula provade jag några dagar och jag tycker den är likvärdig med Ergo, men för mig, inte lika bra som Manduca.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?