Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Trulsamin
Jahapp, då har vi två exakt likadana bilbarnstolar till monstren här hemma och jag behöver verkligen pimpa dem, dels för att se skillnad på dem men dels också för att de är astråkigt gråååå...

Jag pimpade vårt babyskydd en gång i tiden:

Bild
Bild

Men nu hade jag behövt lite inspiration, vill se andras pimpade bilbarnstolar!!

Så ös över mig bilder så ser jag ut så här sen: :vågen: :app:
Användarens profilbild
Av Jenny m. liten
Jag beklagar, men klädseln är en del av del skydd bilbarnstolen ger och får av säkerhetsskäl inte förändras eller bytas ut mot annat än originalklädsel.
Användarens profilbild
Av Trulsamin
Men det är ju löjligt, jag skulle inte få för mig att byta ut själva klädseln men att sy dit nya bältesmjukare och lägga i en ny pläd att sitta på måste man ju kunna göra utan att det påverkar funktionen. Eller måste man sluta använda bilbarnstolen om man tappar bort bältesmjukarna eller om mjukaren mellan benen går sönder osv osv...
Av Enid
Trulsamin skrev:Men det är ju löjligt, jag skulle inte få för mig att byta ut själva klädseln men att sy dit nya bältesmjukare och lägga i en ny pläd att sitta på måste man ju kunna göra utan att det påverkar funktionen. Eller måste man sluta använda bilbarnstolen om man tappar bort bältesmjukarna eller om mjukaren mellan benen går sönder osv osv...
Jag tror det är meningen att man ska köpa nya som reservdelar isf.

Men självklart får man sätta i en sittdyna bara en inte är för tjock eller påverkar funktionen på något annat sätt! Helst ska man sy i flamsäkert tyg. Vi har lagt in en sittdyna av naturmaterial på somrarna eftersom barnen svettats så fasansfullt annars och fått utslag och skavsår (det var ett babylakan vikt fyrdubbelt med klippta hål i).

Jag har inga tips eller ideer, just bilstolar har jag aldrig pimpat utan bara fixat praktiska problem snabbt och lite halvakut.
Användarens profilbild
Av Trulsamin
Jag vill ju gärna slippa fixa akuta problem och ta dem redan nu när de inte är akuta ännu :P Babyskyddet ovan hade jag lånat ut och fick tillbaka det utan bältesmjukarna och huvudstödet så därför sydde jag nya... Att det ska vara flamsäkert, är det ifall man är i en olycka eller någonting sånt? Jag vet inte hur det är med andra men jag tycker iallafall att det känns ganska dåligt att ha barnen halvnakna och svettiga på sommaren direkt mot flamsäkert tyg med massa kemikalier i? Har aldrig tänkt på det förrut...
Av Enid
Trulsamin skrev:Jag vill ju gärna slippa fixa akuta problem och ta dem redan nu när de inte är akuta ännu :P Babyskyddet ovan hade jag lånat ut och fick tillbaka det utan bältesmjukarna och huvudstödet så därför sydde jag nya... Att det ska vara flamsäkert, är det ifall man är i en olycka eller någonting sånt? Jag vet inte hur det är med andra men jag tycker iallafall att det känns ganska dåligt att ha barnen halvnakna och svettiga på sommaren direkt mot flamsäkert tyg med massa kemikalier i? Har aldrig tänkt på det förrut...
Nu för tiden så är det inte kemikalier som flamskyddar utan själva materialet i fibern och tekniken som tråden är spunnen och vävd med eftersom i princip alla klassiska flamskyddsmedel är förbjudna.
Användarens profilbild
Av karro54
Jag ska sy två nya bältesskydd till Leias stol. Sen får hon ont på nakenfisen av bältet sägerhon, ffa när vi åker långt så jag tänkte vaddera något att sätta där men vad och hur??? Det är alltså bältesknäppningen som gör ont...

Nakenfisen är hennes egna ord för snippa.
Användarens profilbild
Av Trulsamin
karro54 skrev:Jag ska sy två nya bältesskydd till Leias stol. Sen får hon ont på nakenfisen av bältet sägerhon, ffa när vi åker långt så jag tänkte vaddera något att sätta där men vad och hur???

Jag har använt en fleecefilt att vaddera med, behövs det mer vaddering så kan man nog använda dubbla lager...
Användarens profilbild
Av karro54
Trulsamin skrev:
karro54 skrev:Jag ska sy två nya bältesskydd till Leias stol. Sen får hon ont på nakenfisen av bältet sägerhon, ffa när vi åker långt så jag tänkte vaddera något att sätta där men vad och hur???

Jag har använt en fleecefilt att vaddera med, behövs det mer vaddering så kan man nog använda dubbla lager...
Ja det är ju mjukt. Jag har kommit över tokbillig bordsduk och det borde ju också gå...
Användarens profilbild
Av Titinea
Enid skrev:
Trulsamin skrev:Men det är ju löjligt, jag skulle inte få för mig att byta ut själva klädseln men att sy dit nya bältesmjukare och lägga i en ny pläd att sitta på måste man ju kunna göra utan att det påverkar funktionen. Eller måste man sluta använda bilbarnstolen om man tappar bort bältesmjukarna eller om mjukaren mellan benen går sönder osv osv...

Men självklart får man sätta i en sittdyna bara en inte är för tjock eller påverkar funktionen på något annat sätt! Helst ska man sy i flamsäkert tyg. Vi har lagt in en sittdyna av naturmaterial på somrarna eftersom barnen svettats så fasansfullt annars och fått utslag och skavsår (det var ett babylakan vikt fyrdubbelt med klippta hål i).

Jag har inga tips eller ideer, just bilstolar har jag aldrig pimpat utan bara fixat praktiska problem snabbt och lite halvakut.
Men barnet har ju inte flamskyddade kläder på sig, sen har man ju annat med sig i bilen som inte heller har den egenskapen. Så jag förstår inte om man lägger till bältesskydd eller annat litet så borde det inte störa mer än de kläder som man redan har på.

Kanske en grej som de skriver för att vara på säkra sidan.
Användarens profilbild
Av Trulsamin
fjällrävsmamma skrev:just fleece smältar och brinnar rätt friskt, så det skall i alla fall undvikas. Bomull och andra naturmaterial borde vara säkrare.

Annars är jag också en tråkfia som aldrig skulle ändra på stolen eller klädseln. På sin höjd fick han sitta på en vikis i somras när det var värmt...
Jo men vad är skillnaden mellan att ha fleecekläder på barnet och att ha bältesmjukare med fleece som mellanlägg...
Användarens profilbild
Av Stark
Även jag är emot allt vad pimpad bilstol heter. Stolarna är inte testade med vad man nu kan tänkas pimpa dem med och sakerna du pimpar stolen med är inte heller testade att fungera i en krock. Nu befinner jag mig ju i USA, men skulle du komma med en pimpad stol till mig skulle jag ta bort alla extra saker - jag är certifierad bilbarnstolsmontör :wink: och har gått kurs i det hela.

Behöver du trots allt pimpa skulle jag göra följande:
Över axlarna skulle jag ta en tunn bebisstrumpa och klippa hål i tån och trä på bältet så att det är minimalt med tyg mellan barnet och själva säkethetsbältet. Har du en t-shirt eller liknande på barnet ska det inte behövas alls.

Vad gäller mellan benen skulle jag ev kunna tänka mig något i bomull, typ ihoprullad handuk. MEN var noga med att spänna åt fempunktsbältet ordentligt. Måste du spänna bältet lösare än normal pga vadderingen så är vadderingen för tjock och ska inte användas.
Av Enid
Titinea skrev:
Enid skrev:

Men barnet har ju inte flamskyddade kläder på sig, sen har man ju annat med sig i bilen som inte heller har den egenskapen. Så jag förstår inte om man lägger till bältesskydd eller annat litet så borde det inte störa mer än de kläder som man redan har på.

Kanske en grej som de skriver för att vara på säkra sidan.
Jo, och så är det nog stor skillnad på att lägga en filt under barnet och att byta ut hela klädseln. Under klädseln sitter ju barnet i en frigolitform och frigolit brinner OERHÖRT bra!! Så ett skyddande lager mellan barnet och frigoliten kanske är anledningen.
Användarens profilbild
Av Smilla103
intressnt tråd1!!
Användarens profilbild
Av Trulsamin
Smilla103 skrev:intressnt tråd1!!
Ja helt klart, jag hade ingen aning om att man inte fick byta någonting på en bilbarnstol, att man inte skulle byta det stora höljet tycker jag känns ganska självklart, det är ju format och anpassat osv men det är smådetaljerna jag tycker är hemskt konstigt... Tycker ändå att det är bra att det blir diskussion om det eftersom om jag inte fattat det innan så lär det vara fler ;)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?