Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av karro54
Jag ska sy ett fodral till makens macbook. Jag ska få en brun manchesterkavaj av en arbetskamrat och tänkte använda den som yttertyg, innertyg har jag tänkt kolla om jag hittar någon skjorta eller om jag har någon bit här hemma som passar.

Men till min fråga. vad ska jag använda som foder/isolering? Den får ju inte bli för klumpig men heller inte vara för oskyddad.

Nån som har något tips?

Nån annan som har några allmänna tips inför design eller knäppning? Dragkedja eller knapp? Tryckknapp eller vanlig?

Han har alltid sin ryggsäck, resväska eller väska med sig så den behöver inte ha något axelband.
Användarens profilbild
Av karro54
Tror ni det är en dum idé att göra bitar av manchestern och vända den olika så det blir som ett rutmönster, som quilt fast i samma tyg?

Blir det för komplicerat och rörigt, kanske?

Kavajen är mörkbrun men inte mörmörkbrun.
Av tussilago
karro54 skrev:Jag ska sy ett fodral till makens macbook. Jag ska få en brun manchesterkavaj av en arbetskamrat och tänkte använda den som yttertyg, innertyg har jag tänkt kolla om jag hittar någon skjorta eller om jag har någon bit här hemma som passar.

Men till min fråga. vad ska jag använda som foder/isolering? Den får ju inte bli för klumpig men heller inte vara för oskyddad.

Nån som har något tips?

Nån annan som har några allmänna tips inför design eller knäppning? Dragkedja eller knapp? Tryckknapp eller vanlig?

Han har alltid sin ryggsäck, resväska eller väska med sig så den behöver inte ha något axelband.
när jag sytt datorfodral har jag använt fiberfill från bibbi, två lager blir ganska lagom. nu funderar jag på att testa tunt skumgummi från åhlens som jag hade över från när jag gjorde sittdyna till vagnen, jag tror att det blir både nättare och snyggare.

jag har sytt två olika varianter, en med dragkedja och en med kardborre, här är en av varje:
http://www.tussi.se/blog/?p=221
http://www.tussi.se/blog/?p=72

Jag har länge tänkt sy en där öppningen är på kortsidan och använda en knapp med resårband (faktiskt i just manchester) men det har inte blivit av. Jag skulle nog inte kört på tryckknapp dock, tror det blir lite tjockt och att man kanske inte vill applicera ett sånt direkt tryck.
karro54 skrev:Tror ni det är en dum idé att göra bitar av manchestern och vända den olika så det blir som ett rutmönster, som quilt fast i samma tyg?

Blir det för komplicerat och rörigt, kanske?

Kavajen är mörkbrun men inte mörmörkbrun.
menar du alltså att varva framsidan och baksidan av tyget? det kan nog bli kul!
Användarens profilbild
Av karro54
Jag menade att lägga ränderna åt olika håll eftersom tyget är så stumt. Men framich baksida kanske vore tufft!
Användarens profilbild
Av karro54
Wow Tussilago! Vilka fina laptop fodral! :love:

Som det med lock och knapp en knapp istället för kardborre, det var så jag hade tänkt det.

Skumgummit är det hårt? Fodralet behöver ju vara rätt hårt...
Av tussilago
karro54 skrev:Wow Tussilago! Vilka fina laptop fodral! :love:

Som det med lock och knapp en knapp istället för kardborre, det var så jag hade tänkt det.

tack :)

nej, det är inte hårt, men hur hårt vill du ha det? ofta lägger man det ju ändå i en annan väska och då behöver den ju inte stå emot sååå hårda stötar... det enda jag kan komma på annars är sittunderlag men då blir den tjock som stryk ju :D
Användarens profilbild
Av Panakeia
tussilago skrev:
karro54 skrev:Wow Tussilago! Vilka fina laptop fodral! :love:

tack :)

nej, det är inte hårt, men hur hårt vill du ha det? ofta lägger man det ju ändå i en annan väska och då behöver den ju inte stå emot sååå hårda stötar... det enda jag kan komma på annars är sittunderlag men då blir den tjock som stryk ju :D

det finns rätt tunt sittunderlag - det skulle jag ta om det behöver stå emot lite. annars är nog tunt skummgummi det bästa. Kardborre eller dragkedja skulle jag ha som förslutning då knappar kan göra repor eller märken på datorn om du har otur...
Användarens profilbild
Av karro54
Fast jag tänkte mig två vanliga knappar och då tänkte jag sy fast dem i yttertyget, bara så det blir nog inget som kan repa.

Maken har ett tunnt fodral till maxen men han tycker det är för tunt. Det är därför som jag funderar på hur tjockt det ska bli... Men ett tunnt sittunderlag låter junta. Vart finns såna?
Användarens profilbild
Av Panakeia
karro54 skrev:Fast jag tänkte mig två vanliga knappar och då tänkte jag sy fast dem i yttertyget, bara så det blir nog inget som kan repa.

Maken har ett tunnt fodral till maxen men han tycker det är för tunt. Det är därför som jag funderar på hur tjockt det ska bli... Men ett tunnt sittunderlag låter junta. Vart finns såna?
jysk!
Användarens profilbild
Av Fryle
Tassar, vi kollade fodral idag, de kostade mellan 350 och 700 kronor, så jag bestämde mig för att sy...
Användarens profilbild
Av karro54
Fryle skrev:Tassar, vi kollade fodral idag, de kostade mellan 350 och 700 kronor, så jag bestämde mig för att sy...
:tumup: Dessutom har maken svårt att hitta en som han vill ha...
Användarens profilbild
Av karro54
Jysk har två olika liggunderlag, ett är 0,6 cm tjockt och den andra 1,2. Vilken ska man ha tror ni? 1,2 till sidorna och botten och 0,6 till kortsidorna och locket?

Jag måste nog sy en slask innan den riktiga... :hmm:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?