Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kajsabajsa
Ja, som framgår av rubriken så ska jag köpa ny symaskin :eld: :app:

Har en gammal Eva från 50-talet som jag fått av min mormor som nu börjar ge upp. Tråden går av och av undertråden blir det bara skatbon :hopmad:

Är det någon som vet om det kan vara värt att lämna in den på service?
Om inte, är det bäst att köpa en beg av ett bra märke eller en ny, billigare modell?

Jag syr rätt mycket men använder bara raksöm och sicksack. Det blir mest gardiner, selar och enstaka klädesplagg. Overlock är ett ord som INTE finns i min vokabulär :oops:

Vill ha en enkel, användarvänlig maskin till bra pris. Vad föreslår ni, lite mer syerfarna?
Av Mifflan
Själv har jag valt en riktigt bra begagnad men det beror ju på vad du vill sy och hur mycket du vill betala.

För mitt sömmande är en stark motor viktigt. Jag vill kunna sy i skinn och hårda tyger. (typ fållarna på jeanstyg.) Jag har en Bernina 930 vilken går som en klocka. Den är stark och har alla nyttosömmar. Det enda jag saknar är ett automatiskt knapphål.

Janome har en bra maskin som jag tror heter Janome Jeans. Den har också en stark motor och verkar vara en bra nyttomaskin.

Akta dig för billighetsmaskiner som finns på affärer typ Coop/ elkedjor. Välj en symaskinshandlare och tänk på att du säkert kan få några kronor för din maskin om du använder den som inbytesmaskin.
Prata med din symaskinshandlare för de är duktiga på att vägleda dig till den maskin du behöver!
Lycka till. Det är så kul med nya maskiner!
(själv drömmer jag om en brodermaskin...)
Användarens profilbild
Av florin
Jag skulle ha köpt en ny märkes maskin. Själv gick jag runt hos alla återförsäljare och provsydde olika maskiner för att sedan kunna bestäma mig :-) Rekomenderar verkligen att provsy maskinerna för det är mer än man kan tro som skiljer dem åt...

Minna tips är alltså att prov sy men oxå titta efter saker som automatiskt knapphål, stark motor, nål-trädare, hur belysningen är och att man kan spola undertråden via nålen...
Användarens profilbild
Av melon
Va kul!!!

Jag har precis som Frida en Husqvarna 2000. Den är köpt begagnad på en symaskinsaffär som fixat till den med nya delar och smörjt och gjort den fin. Jag har haft den i 5 år och den har aldrig (ta i trä) krånglat. Jag har fått den så jag vet inte vad den kostade men jag skulle gissa på 1000-2000:- cirkus.

Ett tips till krånglande undertråd är att kolla så att trådspänningen är rätt och ha samma över- och undertråd, alltså av samma kvalité. :D
Användarens profilbild
Av linafelicia
Mifflan skrev:Akta dig för billighetsmaskiner som finns på affärer typ Coop/ elkedjor. Välj en symaskinshandlare och tänk på att du säkert kan få några kronor för din maskin om du använder den som inbytesmaskin.
Prata med din symaskinshandlare för de är duktiga på att vägleda dig till den maskin du behöver!
Lycka till. Det är så kul med nya maskiner!
(själv drömmer jag om en brodermaskin...)
:iagree:
Mitt råd är att du ska välja en pfaff eller bernina, och strunta i maskiner som har en massa finesser. Det finns oftast enkla mekaniska maskiner (utan en massa displayer, automatisk trådavklippning och annat fjant som lätt går sönder) som syr bra.
Ta med dig olika sorters tyger och provsy i butiken. T.ex. tunn trikå, baddräktstyg, chiffong, jeans och kanske lite skinn. En bra maskin sy snyggt i både tunna och tjocka tyger utan att man behöver ändra en massa inställningar.
Lycka till :P
Användarens profilbild
Av Kajsabajsa
Ok, lite klokare har jag blivit även om jag fått det svar jag INTE ville ha. Nämligen att leta upp en bättre beg. Ville nog att det skulle vara bäst att köpa en ny, billig för det är ju enklast. Är lite lat nämligen :oops:

Att ta med olika tyger och prova i butiken är ju en jättebra ide :tumsup:
så det ska jag absolut göra.

*Lite nyfiken bara* Varför ska man akta sig för maskiner från Coop osv?
Användarens profilbild
Av Anna
Kajsabajsa skrev: *Lite nyfiken bara* Varför ska man akta sig för maskiner från Coop osv?
Det är i stort sett omöjligt att hitta reservdelar och de flesta symaskinshandlare vill inte ens ta emot dem för reparationer. När jag var inne och kollade symaskin för ett tag sedna sa en av handlarna att han hade en inne nu som hade kostet 1250kr ny, och nu hade han haft den 6 veckor och just fått in delen och reparationen skulle gå på dryga 900kr. Därför.

Jag är lite som du, det känns lättare att köpa en ny och så ser de finare ut men jag tycker nog faktiskt att huskystar maskinerna (finns en som man brukar kunna få för ca 2500kr) vekar helt ik. Inga större finesser, men de har alla nyttosömmar, man sy i tjockt och de skall finnas reservdelar till i minst tio år (det är huskvarnas billighetsmärke) Sist jag kollade hade de ocksp en ny enklare huskvarna för knappt 4000kr. Alla nyttosömmar, hårdhuv och tillbehören som brukar finnas inne i butik passade till (så man slipper betälla alla småsaker om man vill ha något extra), 2+3års garanti. Menhar du 1000kr att köpa för så gå hellre in i en riktig symaskinsbutik och be dem plocka fram en bra maskin för den pengen istället för att köpa på rusta.
Användarens profilbild
Av linafelicia
:iagree:
Dessutom brukar dom inte sy speciellt fina sömmar. Jag har visserligen inte testat så många men dom jag stött på har varit skräp.

Både husquarna (som jag personligen är alergisk mot :Hahaa: ) och Pfaff har billiga enkla maskiner som är jättebra.

Ska du köpa ny så satsa på en enkel maskin som har riktiga knappar eller rattar man ställer in sömmarna med (inte något elektroniskt tjafs som ser tjusigt och modernt ut).

Nålträdare (sparar säker flera sekunder varje gång du ska trä maskinen) automatisk inställning av trådspänning för olika sorters tyger mm är enligt mig bara en massa onödiga funktioner som tillverkarna hittar på för att kunna ta ut ett högre pris för maskinerna. :hellu:
Användarens profilbild
Av Nova
linafelicia skrev: Både husquarna (som jag personligen är alergisk mot :Hahaa: ) och Pfaff har billiga enkla maskiner som är jättebra. :
Får man flika in med en fråga?
Varför inte Husquarnas symaskiner? :roll:
Användarens profilbild
Av linafelicia
Det skulle jag kunna skriva en hel uppsats om :Hahaa:

Jag jobbar som textillärare och vi har ca 50 maskiner på skolan och det är jag som skickar dom till reparation. På en skola slits maskinerna ganska hårt så då gäller det att det är bra kvalitet. Jag håller succesivt på att byta ut alla våra Husquarna mot Pfaff eftersom dom är bättre (men det är ju min personliga åsikt). Jag tror att vi har ca 10 Husquarna kvar och för det mesta står en eller två av dom i förrådet och är trasiga men under dom år jag jobbat på skolan har jag bara fått plocka bort en Pfaff från klassrummet en enda gång. Visst händer det saker med dom också men det brukar inte vara så att dom går sönder och slutar funka helt men det händer ofta med Husquarnorna (heter det så??).

Dessutom syr våra Husquarnor inga snygga sömmar. Dom har ojämn stygnlängd, ojämn trådspänning och det blir ofta skatbon i undertråden. Vi har både nyare och äldre maskiner men det konstiga är att dom äldre fungerar bättre och går sönder mer sällan. Ska jag råda någon som ska köpa ny maskin så ska man inte köpa en Husquarna men om man ska köpa begagnad så är vissa äldre modeller bra. Fråga mig inte vilka, jag minns inte vad dom heter men jag vet att det finns en modell som är vit med mörkblå detaljer och en modell som är brun som jag tycker funkar bra.

Men jag har träffat andra textillärare som älskar sina Husquarnor och andra som är helt övertygade om att det är Bernina som är bästa märket....
Användarens profilbild
Av Nova
Tufft kvalitettest för symaskiner! 8)
Tack för spännande information!
Inget där som talar för Husquarnas fördel med andra ord.

Är prisnivån på någorlunda jämförbara symaskiner från
Husquarna, Bernina och Pfaff likvärdig eller är de två sista märkena dyrare?
Användarens profilbild
Av Anna
Jag gilar huskvarna, men jag tror det var för att min mamma haft två pfaff som strulat massor och jag aldrig komit överens med. Kankse vi haft otur bara. Det jag gillar mad Pfaff är att man på väldigt många av deras maskiner hittat över och undermatare och det är faktiskt välldans praktiskt att ha. Fina sömmar blir det också. Vad jag kommit fram till nyligen för egen del är att i 2500-4000kr klassen så verkar Huskvarna vara att föredra, verkar vara med för pengarna. Men om man har 6000-7500kr att lägga så verkar Pfaff ge mer. Inget vetenskapligt dock i det- men det är så jag kännt efter mina utforskanden det senaste.
Användarens profilbild
Av zandrama
linafelicia skrev:Dessutom syr våra Husquarnor inga snygga sömmar. Dom har ojämn stygnlängd, ojämn trådspänning och det blir ofta skatbon i undertråden.
Har själv en Husquarna, och ojämna sömmar håller jag med om till viss del, den har en tendens att ta kortare steg om man kör fort än när man kör långsamt, men håller man hyfsat jämn hastighet är det jämn. Håller delvis med om skatbona också, men det beror oftast på att övertråden är felaktigt trädd. Med andra ord gillar jag min väldigt bra. :tumsup:
Det är en Lily som nu är ca 5 år och är använd mycket!

Men som sagt, köp hellre en beggad kvalitetsmaskin än en ny billig från coop, rusta, ellos etc.

Lycka till! :D
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag har en enkel Pfaff med några år på nacken och den är super! Skön att sy på och har inte krånglat en enda gång under de, ja vad kan det vara..., 7-8 år jag haft den.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?