Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av mammatillE
Hej

Är ny här men har spanat länge på sidan. Har en dotter som är 4 veckor och som har visat sig vara ett riktigt sjalbarn. Hon vill bli buren hur mycket som helst och vägrar att ligga själv nånstans. Så vi bär henne mycket.
Nu har vi en tricot slen och en kmc bärtub. Gillar båda, fast de senaste gångerna har bärtuben inte fungerat. Dottern har liksom glidit ner. Vet inte om hon blivit för stor eller om det är jag som minskat lite i storlek. Nån som vet? Tricot slen sjalen funkar kanon och hon somnar nästan alltid i den.

Nu ska jag börja vara ensam hemma (utan hennes pappa alltså) och inser att om jag ska kunna göra mina dagliga bestyr utan att dottern blir alldeles för ledsen så får jag nog ställa in mig på att bära mycket. helt okej för mig, men jag behöver lite tips på hur man gör det smidigt. Finns det något annat bärdon som funkar bättre för att bära en kortare stund - tex när man bara ska borsta tänderna? Har nån av er provat vattensjal så att bebis kan vara med i duschen?
Har konstaterat att vi kommer att behöva något mer att bära i - tricot slen sjalen måste ju tvättas ibland. Så frågan är om vi ska köpa en till likadan eller tex en ringsjal/bärsele eller nåt annat. Vad tror ni?

Hoppas på tips från er :)

MVH MammatillE
Användarens profilbild
Av camsch
Välkommen hit! :heart:

Själv skulle jag nog inte köpa en likadan till, utan hellre prova något annat. Det finns ju så många olika saker :D

Förutom vanlig vävd sjal (en Calin Bleu Gauze till exempel är bra både för små bebisar och som sommarsjal) så skulle jag fundera på Mei Tai och ringsjal. Vävd sjal är toppen när man ska bära läääääänge.
Sele är också bra, men jag använde mina mest när jag började bära på ryggen.
Ringsjal är bra för kortare stunder, men de belastar bara en axel så när bebis blir tyngre är det inte så bra för långtidsbärande (men jättebra med upp-ner-upp-ner...).
Mei Tai, helst med utbredbara axelband är bra "allround", jag kunde med min bara lossa på axelbanden och plocka i och ur bebis som det passade, och även bära länge då den belastar båda axlarna och fördelar vikten bättre.

Vet inte om du blev klokare. Ett tips är att försöka gå på en sjalträff. Då kan man få prova lite olika saker och se vad som passar.
Lycka till, och låt inte sjal- :twisted: bita dig :wink:
Av mammatillE
Tack :heart: Detta verkar vara ett supermysigt forum! :vågen:

Tack för dina tips! Spontanshoppade faktiskt en ringsjal idag på tradera :roll:
Hoppas att det blir bra. Annars får jag väl sälja den igen. Hur bär man bäst liten bebis i ringsjal? Tycker det ska bli spännande att prova att amma i den också :=)

Men jag tror det blir fler bärdon framöver, så tar gärna emot fler tips. Jag trivs med att bära och dottern älskar det. Jag vet inte hur vi skulle klara oss utan. Jag skulle få sitta med henne i famnen konstant. :lol:

Funderar också på om bärjacka vore en bra sak... Vagn har hittills inte varit populärt alla gånger och ibland känns det smidigare att bära..
Användarens profilbild
Av Marina
jag tycker ringsjal fungerR från att de sitter med stöd, innan dess känns det osäkert och det är svårt få till det bra.

Om du inte lever på en jättetajt budget så tycker jag att en beco butterfly sele är ett jättebra komplement, fungerar från nyfödd, snabbt att ta på/av (jag har bröstspännet knäppt, trär den över huvudet, knäpper midjeband, firar ner bebis i "fickan" och knäpper de två spännena - klart! För en tajt budget välj en mei tai! Det finns ju också sjalar som är lie mellanting mellan vävd och trikå, typ mam eco :)
Användarens profilbild
Av camsch
mammatillE skrev:...Hur bär man bäst liten bebis i ringsjal? ...
Jag började med att bära min dotter "japanskt" (se http://www.faktisktpraktiskt.se/barinst ... index.html)
Då tyckte jag hon fick bättre stöd för huvudet, och så ville jag att hon skulle ha tyg mellan benen. Däremot får man passa med en arm över den "öppna" sidan när de inte är stadiga.

Men även "som vanligt" (t ex instruktioner på förstasidan: http://www.sjalbarn.se/?page_id=443) funkar bra efter lite övning.
Av mammatillE
Marina skrev:missade om bärjacka : tycker det är bra på vinterhalvåret ,men annars har du nog mer nytta av en regnponcho och en stickad poncho.
Vanliga eller speciella bär-poncho? Vart köper man det?

Ja..jag förstår det. Det börjar bli trångt i min gravidjacka nu, så jag funderar på bärjacka eller en större vanlig jacka typ herrjacka. Fast det är ju svårt att veta om vi fortsätter bära i sjal i höst eller om lilla E åker sele utanpå jackan då.. Åker hon innanför i höst med så kanske det är lönt med bärjacka.. Eller kanske ett ponchoarrangemang då.
Svårt att veta. Vore också bra att veta om hon tänkt fortsätta vara skeptisk till vagn eller om det blir bättre sen :wink:
Av mammatillE
camsch skrev:
mammatillE skrev:...Hur bär man bäst liten bebis i ringsjal? ...
Jag började med att bära min dotter "japanskt" (se http://www.faktisktpraktiskt.se/barinst ... index.html)
Då tyckte jag hon fick bättre stöd för huvudet, och så ville jag att hon skulle ha tyg mellan benen. Däremot får man passa med en arm över den "öppna" sidan när de inte är stadiga.

Men även "som vanligt" (t ex instruktioner på förstasidan: http://www.sjalbarn.se/?page_id=443) funkar bra efter lite övning.
TACK! :vågen:
Av mammatillE
Marina skrev:jag tycker ringsjal fungerR från att de sitter med stöd, innan dess känns det osäkert och det är svårt få till det bra.

Om du inte lever på en jättetajt budget så tycker jag att en beco butterfly sele är ett jättebra komplement, fungerar från nyfödd, snabbt att ta på/av (jag har bröstspännet knäppt, trär den över huvudet, knäpper midjeband, firar ner bebis i "fickan" och knäpper de två spännena - klart! För en tajt budget välj en mei tai! Det finns ju också sjalar som är lie mellanting mellan vävd och trikå, typ mam eco :)
Ska kolla detta! :)
Användarens profilbild
Av Marina
mammatillE skrev:
Marina skrev:missade om bärjacka : tycker det är bra på vinterhalvåret ,men annars har du nog mer nytta av en regnponcho och en stickad poncho.
Vanliga eller speciella bär-poncho? Vart köper man det?

Ja..jag förstår det. Det börjar bli trångt i min gravidjacka nu, så jag funderar på bärjacka eller en större vanlig jacka typ herrjacka. Fast det är ju svårt att veta om vi fortsätter bära i sjal i höst eller om lilla E åker sele utanpå jackan då.. Åker hon innanför i höst med så kanske det är lönt med bärjacka.. Eller kanske ett ponchoarrangemang då.
Svårt att veta. Vore också bra att veta om hon tänkt fortsätta vara skeptisk till vagn eller om det blir bättre sen :wink:
En bärponcho :) finns på flera ställen, googla lite så hittar du, det går ju bra med en vanlig poncho också om den har en bra halsöppning. Jag har en 10-snart11-kilos klump till 1-åring som jag fortfarande bär på magen och än sålänge räcker bärjackan runt, men det är precis, det har inte blivit så mycket ryggbärande än, men med den panelen på tänker jag att jag kan ha den även nästa vinter. Det är ju väldigt praktiskt att slippa ta på barnet ytterkläder tycker jag.
Av mammatillE
Ja det är ju mycket smidigare att slippa bylsiga overaller. Dessutom mysigare :heart:

Blir det inte tungt att bära så stora barn? Man kanske tränar upp sig förstås? Skulle gärna vilja fortsätta bära länge - så känns det nu iaf , men kroppen måste ju orka också.
Användarens profilbild
Av tweed
Jag tycker att en tunn vävd sjal är perfekt till liten bebis. Jag har bara använt trikåsjal till pyttebebis och ganska snabbt bytt till vävd. Men eftersom det lätt blir knöligt med mycket tyg är det bra om den är tunn. Jag har testat supertunn Hoppediz, Ellevill Zara och Ellevill Paisley hittills med den här bebisen och min nya favorit är Paisleyn. Jättetunn, mjuk och smidig :loving: Även någon av Gauzesjalarna funkar säkert bra :D

Och välkommen hit :D
Användarens profilbild
Av Marina
mammatillE skrev:Ja det är ju mycket smidigare att slippa bylsiga overaller. Dessutom mysigare :heart:

Blir det inte tungt att bära så stora barn? Man kanske tränar upp sig förstås? Skulle gärna vilja fortsätta bära länge - så känns det nu iaf , men kroppen måste ju orka också.
Man vänjer sig - man blir ju starkare allt eftersom barnet växer :) Med storebror var det längden som blev ett problem, inte vikten :mrgreen:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?