Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hjälp mig tänka snälla någon (alternativt: Jag är en klant :duh: )

När jag klippte ut delarna till en raglantröja till E så råkade jag av någon anledning klippa ut två vänsterärmar. :ooops: Jag har inte tillräckligt med tyg kvar att kunna klippa ut en ny högerärm och eftersom sonen ser fram mot sin tröja så vill jag inte bara trycka ner alltsammans i soppåsen (eller jo, just nu skulle det kännas bra men troligen inte sedan när han blir ledsen). Så vad gör jag nu? Att sy i en felvänd ärm känns som att det skulle få hela tröjan att sitta konstigt. I och med att det är en kortärmad tröja så skulle jag kunna använda den utklippta ärmen och klippa ut en ny högerärm ur den, men då skulle det bli väldigt korta ärmar tror jag (typ 2-3 cm från armhålesömmen till fållen och det känns väl ändå ganska litet i storlek 122)? Sprätta loss den andra ärmen (som redan är prydligt fastsydd) och göra två i avvikande tyg (där jag inte har något lämpligt hemma)? Några andra förslag?

Tyget jag syr i är mjukatygers fordon i lila.

Uppdaterat 16/2:

Så här blev resultatet, jag tror det blir bra till E. Med på bilden är också en shorts+tunika till lilla syster T.
Bild
Senast redigerad av erisara den ons feb 16, 2011 21:09, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Panakeia
Jag gör mina ranglarärmar liksidiga - så det tog en stund innan jag fatta problemet - men dina är alltså inte lika dana på fram och baksidan?

Om du inte fållar kortärmen utan sätter ett kantband istället så borde det inte bli för kort?
men är det SÅ stor skillnad på bak och framsida alltså?
Jag skulle nog kika på om det går att fila till det så att det funkar att sy i den annars...
Användarens profilbild
Av erisara
Panakeia skrev:Jag gör mina ranglarärmar liksidiga - så det tog en stund innan jag fatta problemet - men dina är alltså inte lika dana på fram och baksidan?

Om du inte fållar kortärmen utan sätter ett kantband istället så borde det inte bli för kort?
men är det SÅ stor skillnad på bak och framsida alltså?
Jag skulle nog kika på om det går att fila till det så att det funkar att sy i den annars...
Jag använder ett mönster från Ottobre och det skiljer ca 1,5 cm i höjd mellan bakre och främre änden av ärmen. Vilket blir ett par cm på hela sömlängden och är lite för mycket att försöka lösa med att sträcka lite i ena biten och trycka ihop i den andre. Men det kanske löser sig med en muddremsa i nederkant. Jag får klura lite över natten och ge mig på det igen nästa gång jag har möjlighet att få lite tid med symaskinen. Sömsmånerna lär ju i vart fall få bli minimala om jag går på den varianten.
Användarens profilbild
Av erisara
knutschen_lee@hotmail.com skrev:Är det en jätte stor bit du behöver? Jag har lila/lila fordon.:) Men jag kan nog endast avvara till armen, för jag har inte gjort mer än en mössa av det än...
Inte jättestor bit. Men två cm för bred på ett ställe vilket gör att jag inte kan få ut en ny av den spillbit jag har kvar. Jag ska nog dock först försöka lösa problemet med tillgängliga medel hemma innan jag ger mig ut på tiggarstråt.
Användarens profilbild
Av erisara
Jag kan ju berätta hur det gått så här långt.

I och med att ärmarna från början var klippta för att ha en fåll på 2 cm så bestämde jag mig för att klippa ut en rättvänd ärm i den felvända och sedan kanta med mudd med tanken att det ändå borde bli ok längd då. När jag sytt på ärmarna men inte fållat ännu så kom E och ville ha extrakorta ärmar så det verkar bli som han vill. :lol: Synd att jag inte visste det härom kvällen.

Nu är tröjan snart klar, ska kanta halsen och fålla när jag har tid. Då får ni bild.
erisara skrev:Jag kan ju berätta hur det gått så här långt.

I och med att ärmarna från början var klippta för att ha en fåll på 2 cm så bestämde jag mig för att klippa ut en rättvänd ärm i den felvända och sedan kanta med mudd med tanken att det ändå borde bli ok längd då. När jag sytt på ärmarna men inte fållat ännu så kom E och ville ha extrakorta ärmar så det verkar bli som han vill. :lol: Synd att jag inte visste det härom kvällen.

Nu är tröjan snart klar, ska kanta halsen och fålla när jag har tid. Då får ni bild.

:vågen: :tumup:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?