Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Eloem
Alltså, fy fasen vad det är svårt att knyta på ryggen! :hopmad: Hade jag inte vetat att det är många här som klarar det hade jag nästan inte trott att det skulle gå. Jag vill, vill, vill oxå klara det! Men det blir bara så himla snett varenda gång jag provar. Ena benet sitter mycket högre än det andra. Jag har provat med shbc (eller vad den heter) för jag vill ha en bekväm knytning som jag kan bära i länge. Kan det ha att göra med att jag knyter med en trikåsjal, MaM Eco? Man ska ju kunna knyta på ryggen med den. Jag vill ju oxå bära på rygg, men det känns som om jag aldrig kommer att få till det... :notworking:
Användarens profilbild
Av carolinqua
Jag känner igen det där! Har försökt väldigt länge nu, med en vävd sjal och det blir också snett + att sjalen hamnar för lågt på min sons rygg så att det känns som han ramlar ut. Så blir man alldeles svettig och andfådd till slut, bra träning iaf! Har provat shbc och ryggkryss och har använt spegel. Det är något som jag gör fel men jag vet inte vad, det är ju svårt att se vad man gör på ryggen så det känns lite hopplöst. men det blir nog bättre ju mer övning + att jag hoppas att det kanske kommer finnas nån som kan visa mig hur man gör på riktigt någon gång. Jag har tyckt det har blivit för löst när jag har knutit med trikå iaf.
Användarens profilbild
Av loppatoppa
Träna träna o åter träna är det som gäller :D Sedan kan väl trikån vara lite svajjig? Har knappt använt det själv utan gick på vävd ganska tidigt.
Sjalträff? Vet inte var du finns, men det finns säkert någon i närheten som är villig att träffas o hjälpa till o visa :D
Vet hur det var när Chily kom hit o visade ryggknyt, o jag konstaterade att det där skulle jag aldrig våga göra :D
Av Hell Cat
Det tog LÅNG tid och väldigt, väldigt, väääldiiigt många misslyckade försök innan jag klarade av ryggknyt. Jag har svettas, jag har svurit, jag gav nästan upp och bestämde mig för att jag aldrig skulle klara av det. Men; plötsligt, tror det var för ca 1½ år sedan, så kunde jag! :shock: Det var mycket tack vare att jag bytte till kortare sjal, inte lika mycket tyg att hålla reda på, och också tack vare att A plötsligt bestämde sig för att han skulle samarbeta genom att sitta någorlunda stilla medan jag knöt :wink:
Så mitt tips är; ge inte upp, övning ger färdighet! :D
Av joannaoj
Tips ett: böj dig inte för långt ner - ofta börjar ungen streta emot då, och dessutom får du inte riktigt runt armarna ordentligt från den positionen. Böj dig lätt framåt och svanka rejält istället.

Tips två: Fokusera på en och samma långsida (den övre) av sjalen hela, hela tiden. Dra i den, spänn den, ansträng dig för att få den på rätt höjd. Intala dig själv att om du bara får till den kanten bra, så löser sig resten automatiskt. Det gör det kanske inte riktigt till hundra procent varje gång, men det blir skapligt bra resultat i alla fall.

Tips tre: pröva knytningen som heter chunei back carry eller double hammock (samma knytnig, olika namn). Sök på youtube. Titta på lite olika filmer om det är svårt att fatta första gången. Jag tycker fortfarande att vanligt ryggkryss är onödigt meckigt då sjaländarna liksom ska uppåt i början över axlarna, och sen in under benen. I båda stadierna tappar jag spänst. Shbc är inte symmetrisk, och därför är den lite svår. Chunei-knytningen går liksom hela tiden åt "rätt håll" - upp på axlarna, och sedan bara neråt hela tiden. Den ser svår ut, men det var den första knytningen jag lärde mig att göra riktigt bra.
Av A_Vigortsson
Vilka bra tips :D Det där med att kanske svanka istället ska jag pröva, för det känns som det fattas armlängd annars :P Sen hoppas jag, precis som TS, att man kanske får till det nån gång eftersom det verkar så praktiskt :tumup:
Användarens profilbild
Av HannaGerda
Jag skulle vilja tipsa om att börja med att knyta vanlig ryggsäck.

Jag började också med ambitionen att knyta shbc och omslutet på ryggen och det gick åt helvete. Sedan började jag bära vanlig ryggsäck (tibetansk ryggsäck) och det är mycket lättare att få till. Nu har jag "vant" mig att knyta på ryggen mer och får till shbc med lite pyssel och en spegel.
Användarens profilbild
Av Mårbacka
joannaoj skrev:Tips ett: böj dig inte för långt ner - ofta börjar ungen streta emot då, och dessutom får du inte riktigt runt armarna ordentligt från den positionen. Böj dig lätt framåt och svanka rejält istället.

Tips två: Fokusera på en och samma långsida (den övre) av sjalen hela, hela tiden. Dra i den, spänn den, ansträng dig för att få den på rätt höjd. Intala dig själv att om du bara får till den kanten bra, så löser sig resten automatiskt. Det gör det kanske inte riktigt till hundra procent varje gång, men det blir skapligt bra resultat i alla fall.

Tips tre: pröva knytningen som heter chunei back carry eller double hammock (samma knytnig, olika namn). Sök på youtube. Titta på lite olika filmer om det är svårt att fatta första gången. Jag tycker fortfarande att vanligt ryggkryss är onödigt meckigt då sjaländarna liksom ska uppåt i början över axlarna, och sen in under benen. I båda stadierna tappar jag spänst. Shbc är inte symmetrisk, och därför är den lite svår. Chunei-knytningen går liksom hela tiden åt "rätt håll" - upp på axlarna, och sedan bara neråt hela tiden. Den ser svår ut, men det var den första knytningen jag lärde mig att göra riktigt bra.
Jahaaa, jag som tyckt att den verkar så svår... Ska testas!
Av Hell Cat
HannaGerda skrev:Jag skulle vilja tipsa om att börja med att knyta vanlig ryggsäck.

Jag började också med ambitionen att knyta shbc och omslutet på ryggen och det gick åt helvete. Sedan började jag bära vanlig ryggsäck (tibetansk ryggsäck) och det är mycket lättare att få till. Nu har jag "vant" mig att knyta på ryggen mer och får till shbc med lite pyssel och en spegel.
Vad olika det är! Jag tycker ryggsäck är svårt att få till, avskyr tibetanskt avslut och gillar shbc och omslutet bäst :mrgreen:
Användarens profilbild
Av KaIi
Jag kör med vrikkesikker och det är nog bara övning som måste till.
Jag sitter också i sängen när jag knyter upp Livia, med fötterna i golvet. :tumup:
Livia hamnade också lite på sniskan men man lär sig med tiden helt enkelt att "hålla emot" på motsvarande sida när man knyter ungen och att justera.
Jag har bara testat vävd sjal dock, vet inte om trikån är svårare att knyta med på ryggen. :hmm:

Jag satt givetvis bänkad framför youtube och kollad videos, sedan övade jag som sagt och tog en paus när det blev för trist att inte få till det.
Av Eloem
Tack för tipsen! :notes:
Ska provas!
Jag har tränat och tränat och tränat ett par gånger om dagen, mer har jag inte orkat, och faktiskt ibland har jag fått till det riktigt bra och nästan jämt men fortfarande är den ena sidan oftast lite slakare än den andra. Men det går mycket bättre iaf. Ska försöka lite till med den knytningen jag börjat med innan jag ger mig i kast med en ny, orkar inte börja om från början med ny knytning just nu. Men sen ska jag testa double hammock oxå. Jag använder mig av instruktionsbilder från Eden Baby, kommer inte ihåg hur man gör om jag ser en film och sen ska försöka göra likadant.
Användarens profilbild
Av HannaGerda
JennyB73 skrev:
HannaGerda skrev:Jag skulle vilja tipsa om att börja med att knyta vanlig ryggsäck.

Vad olika det är! Jag tycker ryggsäck är svårt att få till, avskyr tibetanskt avslut och gillar shbc och omslutet bäst :mrgreen:
Haha ja verkligen :) Ryggsäcken tycker jag är lättast därför att den går snabbast.. risken att ungen hamnar på sne minimeras på något sätt.

Måste bara säga att efter att ha läst den här tråden i morse provade jag dubbel hammock och jisses vad skön den var, detta till trots att jag inte lyckades få överkanten riktigt så spänd som jag önskar. Den blir det absolut fler gånger. jag håller också med om att den är lättare än shbc! Rekomenderas varmt.
Användarens profilbild
Av KaIi
Eloem skrev:Jag fick min Girasol Jungle i eftermiddags och det var sååå mycket lättare att knyta med den än med MaM Econ. Tror att det är bl a för att den är bredare. Så nu kan jag snart börja lära mig nya knytningar :tumup: .
Härligt! :vågen:
Mmm...Jungle, *låter som Homer Simpson* den är snygg. :mums:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?