Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av LillaGrodan
Hej!

Jag har två pojkar, som jag burit länge. Problemet är att jag aldrig lyckats med ryggknyt. Nu har jag i och för sig burit båda på mage rätt länge, för att det har känts mysigt och bra och de har varit nöjda, men jag får helt enkelt inte till ryggknyt, utan kör bärsele på ryggen. Jag fattar inte var alla stillsamma barn på instruktioner kommer ifrån. Mina är som virvelvindar när jag lyfter upp dem på ryggen så det känns som livsfara varje gång jag försöker och lyckas jag så blir det mest som något katten släpat in. Jag m¨åste vara fullständigt inkompetent. Känns helt absurt.....2 barn som jag burit dagligen långt över året och fortfarande inte lyckats :mrgreen: Någon med tips....eller är det kört? :-)
Användarens profilbild
Av Droppen
till en början verkar det vara omöjligt men det går!

jag gick på sjalträff och fick massa bra tips, sen gick det betydligt bättre! :D
finns det några sjalare i din närhet så kalla till/häng på en träff. :tumup:
Användarens profilbild
Av mammagumman
:hello:

Hur stora är dom nu då? Malva var en liten räka som halkade hit och dit. Från ett års ålder gick det bättre. I början knöt vi modell omslutet kryss fast på ryggen och jag och mannen hjälptes åt. Nu när hon är dryga två år funkar alla slags knytningar bra på ryggen eftersom hon hjälper till genom att hålla i sig med armar och ben när man knyter. När/om hon somnar knyter jag om för att strama upp det som inte gick att få till när hon var vaken.

Jag har också tränat en hel del på själva knytningarna utan Malva i sjalen för att få in i kroppen hur det skall gå till när man ska sen skall göra det samma med halkig liten Malva.

Sen har det varit perioder när hon säger "intenytamajja" dvs att hon inte vill bli buren men det får man ju hacka i sig när man bär så stora barn att de kan tala för sig :fnissa:
Av LillaGrodan
Ja, äldsta är 2½ år drygt och yngsta snar 16 månader. Äldsta skulle egentligen vara ett tacksamt övningsobjekt....om han inte de senaste månaderna totalvägrat allt som på något sätt innebär att han själv inte har kontroll över sin situation och kropp. Knytas "fast" i sjal är inget som kommer på fråga för tillfället. Lillebror är en riktig bärfis, men han är som en ål när jag försöker lyfta upp honom på ryggen. Rullar runt, sprattlar, kastar sig fram och tillbaka och ganska snabbt blir han arg över att man håller fast honom.

Jag trivs fint med att bära honom på rygg i sele, men sjal har ju en mysfaktor och skulle vara kul att kunna bära i ibland. Så förbaskat skönt också rent avlastningmässigt.
Användarens profilbild
Av mammagumman
LillaGrodan skrev:Ja, äldsta är 2½ år drygt och yngsta snar 16 månader. Äldsta skulle egentligen vara ett tacksamt övningsobjekt....om han inte de senaste månaderna totalvägrat allt som på något sätt innebär att han själv inte har kontroll över sin situation och kropp. Knytas "fast" i sjal är inget som kommer på fråga för tillfället. Lillebror är en riktig bärfis, men han är som en ål när jag försöker lyfta upp honom på ryggen. Rullar runt, sprattlar, kastar sig fram och tillbaka och ganska snabbt blir han arg över att man håller fast honom.

Jag trivs fint med att bära honom på rygg i sele, men sjal har ju en mysfaktor och skulle vara kul att kunna bära i ibland. Så förbaskat skönt också rent avlastningmässigt.
Igenkänningsfaktorn är hög på båda barnen. Men jag håller helt med om mysfaktorn och avlastningsmässigt går det inte att jämföra. Kan bära i sjal i timmar. Så jag har varit envis jag... 8)
Av Jenny
mammagumman skrev: Jag har också tränat en hel del på själva knytningarna utan Malva i sjalen för att få in i kroppen hur det skall gå till när man ska sen skall göra det samma med halkig liten Malva.
Det är tycker jag är ett jättebra tips, har man koll på hur man själv ska göra med kroppen så brukar det gå betydligt bättre med en vilding...

Går det att distrahera med att låta barnen ha en leksak eller något att äta samtidigt? (ok, äta kanske inte är helt optimalt tips, men distraktionen är rätt bra) Stå framför en spegeln så vildingen kan se sig själv i spegeln när du knyter?
Användarens profilbild
Av Elflin
För oss löste det sig med "det vilda" när hon var van att vara på ryggen i selen. Nu ligger hon stilla på ryggen och kan stå ut med att bli intrasslad. Mitt problem kommer sen, när hon inte vill sitta där mer, då tar hon sig ur vad som helst nästan...
Av LillaGrodan
Elflin skrev:För oss löste det sig med "det vilda" när hon var van att vara på ryggen i selen. Nu ligger hon stilla på ryggen och kan stå ut med att bli intrasslad. Mitt problem kommer sen, när hon inte vill sitta där mer, då tar hon sig ur vad som helst nästan...
Jag tänkte lite så jag med.....men nu har han åkt på ryggen i ett par månader, och sover nästan alltid sin dagsvila där, så han borde liksom ha vant sig vid det här laget.
Av LillaGrodan
Tisse skrev:
mammagumman skrev: Jag har också tränat en hel del på själva knytningarna utan Malva i sjalen för att få in i kroppen hur det skall gå till när man ska sen skall göra det samma med halkig liten Malva.
Det är tycker jag är ett jättebra tips, har man koll på hur man själv ska göra med kroppen så brukar det gå betydligt bättre med en vilding...

Går det att distrahera med att låta barnen ha en leksak eller något att äta samtidigt? (ok, äta kanske inte är helt optimalt tips, men distraktionen är rätt bra) Stå framför en spegeln så vildingen kan se sig själv i spegeln när du knyter?
Spegel räcker tyvärr inte, har svårt att tro leksak skulle fungera heller......men jag tror nog jag ska prova med ett kex :mrgreen: .
Av LillaGrodan
Nej, kex gick inte heller......provade med min mobiltelefon och det verkar kanske vara det som ev. kan fungera. Gick inte nyss, men han var jättetrött och då är det sällan ett bra tillfälle. Förskräcklig mamma som jag är så mutade jag storebror med choklad :mrgreen: - en före och en efter och han var absolut öppen för muta :-). Och ja, vi lyckades faktiskt få till en rätt bra knytning - BWCC - som jag utan problem kunnat gå ut och bära honom i. Vet att många rekommenderar SHBC, men jag tycker det känns helt livsfarligt när man inte har "spärrat" med sjal under något ben......känns som om liten skulle kunna kasa rakt ner om man knyter halvrisigt.....eller har jag missat något? Hur jag ska göra/få till det med lillebror vet jag inte (det är ju han som huvudsakligen bärs). Får göra ett nytt försök när han sovit och är pigg, med telefon, annars får jag väl testa om det hjälper när pappa är med och kanske kan hålla eller underhålla lite :-).
Användarens profilbild
Av Sanna81
LillaGrodan skrev:Nej, kex gick inte heller......provade med min mobiltelefon och det verkar kanske vara det som ev. kan fungera. Gick inte nyss, men han var jättetrött och då är det sällan ett bra tillfälle. Förskräcklig mamma som jag är så mutade jag storebror med choklad :mrgreen: - en före och en efter och han var absolut öppen för muta :-). Och ja, vi lyckades faktiskt få till en rätt bra knytning - BWCC - som jag utan problem kunnat gå ut och bära honom i. Vet att många rekommenderar SHBC, men jag tycker det känns helt livsfarligt när man inte har "spärrat" med sjal under något ben......känns som om liten skulle kunna kasa rakt ner om man knyter halvrisigt.....eller har jag missat något? Hur jag ska göra/få till det med lillebror vet jag inte (det är ju han som huvudsakligen bärs). Får göra ett nytt försök när han sovit och är pigg, med telefon, annars får jag väl testa om det hjälper när pappa är med och kanske kan hålla eller underhålla lite :-).
BWCC vet jag inte vad det är, men jag förstår inte vad du menar med att det inte finns någon spärr mellan benen med SHBC? Vad har du hittat för instruktion då?

Själv har jag knutit efter denna http://www.edenbaby.se/pages/omslutenryggsack.php , och där syns ju att man har båda ändarna mellan benen, så den känns helt säker tycker jag. Däremot tycker jag att den är svår att få ergonomisk och rak, jag lyckas nästan alltid få ena benet rakt och bebisen därmed snart sned. Så just nu knyter jag faktiskt mest ryggsäck på ryggen. Det går snabbt och lätt med en krånglig bebis (men den är å andra sidan inte lika säker, så då går jag mest och drar och rättar till och kollar i spegeln så att hon inte håller på att ramla ur, och jag vågar inte gå ut)
Av LillaGrodan
Sanna81 skrev:
LillaGrodan skrev:Nej, kex gick inte heller......provade med min mobiltelefon och det verkar kanske vara det som ev. kan fungera. Gick inte nyss, men han var jättetrött och då är det sällan ett bra tillfälle. Förskräcklig mamma som jag är så mutade jag storebror med choklad :mrgreen: - en före och en efter och han var absolut öppen för muta :-). Och ja, vi lyckades faktiskt få till en rätt bra knytning - BWCC - som jag utan problem kunnat gå ut och bära honom i. Vet att många rekommenderar SHBC, men jag tycker det känns helt livsfarligt när man inte har "spärrat" med sjal under något ben......känns som om liten skulle kunna kasa rakt ner om man knyter halvrisigt.....eller har jag missat något? Hur jag ska göra/få till det med lillebror vet jag inte (det är ju han som huvudsakligen bärs). Får göra ett nytt försök när han sovit och är pigg, med telefon, annars får jag väl testa om det hjälper när pappa är med och kanske kan hålla eller underhålla lite :-).
BWCC vet jag inte vad det är, men jag förstår inte vad du menar med att det inte finns någon spärr mellan benen med SHBC? Vad har du hittat för instruktion då?

Själv har jag knutit efter denna http://www.edenbaby.se/pages/omslutenryggsack.php , och där syns ju att man har båda ändarna mellan benen, så den känns helt säker tycker jag. Däremot tycker jag att den är svår att få ergonomisk och rak, jag lyckas nästan alltid få ena benet rakt och bebisen därmed snart sned. Så just nu knyter jag faktiskt mest ryggsäck på ryggen. Det går snabbt och lätt med en krånglig bebis (men den är å andra sidan inte lika säker, så då går jag mest och drar och rättar till och kollar i spegeln så att hon inte håller på att ramla ur, och jag vågar inte gå ut)
Jag menar ett omslutet ryggkryss. På nästan alla instruktioner på SHBC som jag sett så för man bara sjalen under rumpan och knäna och det tycker jag känns lite halvosäkert.
Av LillaGrodan
Kollade in eden babys instruktion.......och ja, där spärrar hon ju :-)
Av LillaGrodan
Måste bara hälsa att vi numera lyckas väl. Har kunnat knyta upp yngsta på ryggen utan problem i i alla fall ett halvår drygt. Han blir 3 år i april. Bättre sent än aldrig :mrgreen:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?