Jag började med 25 mm. Den tycker jag egentligen blir lite i bredaste laget för barnkläder. Då gör man en 50mm-remsa och sedan viker man till den så att den i färdigt påsytt skick kommer att bli 12,5 mm. Fast, mina blir alltid lite bredare.
Sedan köpte jag till 18, tycker att den passar bättre för barnkläder. Båda kommer från Stoff&Stil. Modellen ser likadan ut som Panduros till exempel, men jag tror att det var ungefär halva priset...
Jag klipper till remsorna. Fogar samman dem. Sedan är det VÄLDIGT petigt att få igenom själva tyget genom verktyget. Oftast så använder jag en knappnål eller stoppnål och pillar lite för att få igenom dem. Sedan gäller det att joxa lite så att remsan går rakt innan man börjar stryka. På slutet så tycker jag att det är lätt att den blir lite bredare, vet inte om det är så att man inte drar riktigt jämt i tygstycket och att det därför blir skillnad på bredden.
När man gör dem själv så blir de mycket mjukare än de man köper på rulle. Jag gissar att de är superstärkta för att vara lätta att handskas med. Det gör att om man har en sådan där special kantbandspressafot så får man trixa lite.
Lite bilder ville du ha:
Perfekt matchning av tyg och snedslå:
Ekologiskt kantband
Fräscht med blå-vit rutigt till röd-vit klänning
Samma tyg på applikation som på kantband

Kaja
Jakob 040112 och Ellen 060305
http://www.kajaochlillakrax.se/