Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Eloem
Hmmm.... Var ska jag egenligen lägga det här inlägget? Planerar att vandra med hela familjen i fjällen under en helg i höst när myggen är borta. När är de det? Någon som vet?
Kanske blir en eller två övernattningar på hotell eller vandrarhem eftersom vi inte vandrat förut och för att slippa packning. Vill slippa investera i så mycket grejor eftersom vi ju inte vet om det blir fler gånger... Vad är nödvändigt? Timon har ullunderställ men inte vi andra. Jag bär honom i MaM Eco. Han väger väl uppemot 7-8 kg när det blir dags för vandringen. N'ån som testat att bära länge i MaM Eco? Eller vad har ni burit i? Jag inser väl att alla behöver bra skor att vandra i. Det är det bara en i familjen som har än så länge? Har ni några tips på bra skor?
Barnen är 13, 10 och 7 år och så Timon som blir buren. Hur har ni som vandrat med familj gjort? Tips på vad som behövs och vad man kan vara utan mottages tacksamt.
Användarens profilbild
Av argentum
Jag har vandrat två gånger med min familj. Förra året var lillan 11 månader och vägde 8,5 kg. I år vägde hon ca 11 kg, men gick lite granna själv. Jag har burit henne i en vävd sjal på ryggen. Vi har gått dagsturer som har varit 6-7 km och bara haft med oss lunch och fika. Och godis i mängder :D

Vi har varit ute på sommaren, så jag vet inte så mycket om höstväder och kläder. Däremot vet jag att det kan regna, så något slags regnskydd behöver ni. Då blir det även blött på marken, så någonting man kan sätta ner bebisen på utan att den blir blöt är också bra att ha. Tänk även på att det kan blåsa mycket ute på fjället, så det blir kallt. Mössa och vantar har vi använt mitt i sommaren.
Användarens profilbild
Av Jolin
ull underkläder och bra skalkläder och skor som har tillräckligt tjock sula för om det är stenigt som fjällvandring kan vara får man väligt ont under fötterna med för tunna sulor.
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Vi har bott med en 2,5-åring på Grövelsjöns fjällstation sisådär 4 nätter och gjort dagsutflykter. De hade då iallafall väldigt god mat (frukost och middag åt vi) och man kunde göra rejäla lunchpaket och ta med sig på fjället (fanns alltid köttbullar eller kycklingklubbar förutom mackor och kokta ägg). Detta var dock tidigare på sommaren, kan väl börja bli lite kallt i september.

Riktiga funktionsunderställ, microfleece eller ullplagg ifall det blir kallt och sen bra ytterkläder (ska tåla regn) skulle jag satsa på.
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
EmilsMamma skrev:Vi har bott med en 2,5-åring på Grövelsjöns fjällstation sisådär 4 nätter och gjort dagsutflykter. De hade då iallafall väldigt god mat (frukost och middag åt vi) och man kunde göra rejäla lunchpaket och ta med sig på fjället (fanns alltid köttbullar eller kycklingklubbar förutom mackor och kokta ägg). Detta var dock tidigare på sommaren, kan väl börja bli lite kallt i september.

Riktiga funktionsunderställ, microfleece eller ullplagg ifall det blir kallt och sen bra ytterkläder (ska tåla regn) skulle jag satsa på.
och just ja, ullstrumpor är ett måste, gärna ullfrotté så dags på året :this:
Av Eloem
Tack, snälla för hjälpen! Uj, vad bråttom det blev... Nu till helgen åker vi till Sthlm och nästa helg har vi kalas så det får bli helgen därefter. Vet inte riktigt vad för slags höst jag hade i åtanke, barndomens skånehöst kanske? Tänkte inte på att hösten kommer så mycket tidigare norrut... Vet inte vart vi ska åka, men Grövelsjön låter som ett bra förslag, jättebra oxå med alla tips på vad man behöver, :notes:. Någon som har fler tips på vart man kan åka? Gärna i Dalarna, så blir det inte så långt att resa, men även tips på andra ställen mottages tacksamt
Användarens profilbild
Av sirisirius
Vi har haft sele och vävd sjal. Jag tycker det är skönt att både kunna bära på rygg eller mage beroende på terrängen.
Mössa, vantar, regnkläder, bra skor och ombyten. Påse till blöjor och nått att lägga bebis på när man byter blöja.
Myggstift. :tumup:
Russin, torkad frukt, choklad, godis.

Hoppas ni får det trevligt! :D
Av Eloem
:app: Tack! :notes: Nu är jag riktigt sugen på att komma iväg! Har inte provat att bära på ryggen än, men får väl försöka träna på det med MaM Econ. Det ska ju gå att bära på rygg med den. Annars får jag väl kvickt skaffa mig en vävd. Det kommer jag ju i alla fall behöva så småningom. Jättefina bilder Argentum! Är det en Indio du har? Är du nöjd med den? Grövelsjön verkar :tumup: . Fast när jag ska in och boka rum så går det inte :hmm: . Antagligen måste man stanna en vecka där och vi har bara tänkt en helg. Får kolla vidare på de andra förslagen ifall det är så. Ska ringa i morr'n .
Användarens profilbild
Av mari_tres
Funderar också på att vandra några dagar med barnen, har nyss varit i Bad Gastein en vecka utan barn :love:
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Eloem skrev::app: Tack! :notes: Nu är jag riktigt sugen på att komma iväg! Har inte provat att bära på ryggen än, men får väl försöka träna på det med MaM Econ. Det ska ju gå att bära på rygg med den. Annars får jag väl kvickt skaffa mig en vävd. Det kommer jag ju i alla fall behöva så småningom. Jättefina bilder Argentum! Är det en Indio du har? Är du nöjd med den? Grövelsjön verkar :tumup: . Fast när jag ska in och boka rum så går det inte :hmm: . Antagligen måste man stanna en vecka där och vi har bara tänkt en helg. Får kolla vidare på de andra förslagen ifall det är så. Ska ringa i morr'n .
Ring till Grövelsjön, vi var inte där en hel vecka! Fast det var mitt i sommaren. De har öppet till 3/10 iallafall.
Användarens profilbild
Av argentum
Eloem skrev::app: Tack! :notes: Nu är jag riktigt sugen på att komma iväg! Har inte provat att bära på ryggen än, men får väl försöka träna på det med MaM Econ. Det ska ju gå att bära på rygg med den. Annars får jag väl kvickt skaffa mig en vävd. Det kommer jag ju i alla fall behöva så småningom. Jättefina bilder Argentum! Är det en Indio du har? Är du nöjd med den? Grövelsjön verkar :tumup: . Fast när jag ska in och boka rum så går det inte :hmm: . Antagligen måste man stanna en vecka där och vi har bara tänkt en helg. Får kolla vidare på de andra förslagen ifall det är så. Ska ringa i morr'n .
Det är en färgad Zara :loving: . Egentligen för fin för att bära på fjället med, men jag vill inte ha någon annan sjal .
Av Mar
Eloem skrev:Tack, snälla för hjälpen! Uj, vad bråttom det blev... Nu till helgen åker vi till Sthlm och nästa helg har vi kalas så det får bli helgen därefter. Vet inte riktigt vad för slags höst jag hade i åtanke, barndomens skånehöst kanske? Tänkte inte på att hösten kommer så mycket tidigare norrut... Vet inte vart vi ska åka, men Grövelsjön låter som ett bra förslag, jättebra oxå med alla tips på vad man behöver, :notes:. Någon som har fler tips på vart man kan åka? Gärna i Dalarna, så blir det inte så långt att resa, men även tips på andra ställen mottages tacksamt
Grövelsjön är ett jättebra förslag tycker jag också. Om man kan tänka sig att åka lite längre så är jämtlandsfjällen fina och lätta att vandra i också. Storulvån http://www.svenskaturistforeningen.se/s ... llstation/ är ett bra ställe att utgå ifrån. Antingen kan man göra mindre dagsturer i omgivningen eller gå jämtlandstriangeln http://www.svenskaturistforeningen.se/s ... urforslag/. På Blåhammarens fjällstation äter man jättegott. Funkar mycket bra med barn också. Har man ännu mer tid så ska man absolut gå över till norska sidan, Storerikvollen. Jättefint och lättgånget.

Jag har fjällvandrat mycket, men bara en gång med barn, när äldsta sonen var 1,5 år. Det känns som att väldigt mycket hänger på vädret när man har en liten med. Den här gången blev det fakiskt storm, dimma och snöblandat regn trots att det var tidigt i augusti. Vi fick anpassa oss lite och bara gå till Blåhammaren istället för hela "triangeln".

Hoppas ni får det jättebra på er vandring!

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?