Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mimpen
Om jag skulle få lust att sy en lite t-shirt till Hjalmar, och kanske små tunikor/klänningar till tjejerna. Och aldrig har gjort något sådant förut. Vad skulle du råda mig till?

Modell? - vad är enklast att få snyggt?
Mönster? - finns det gratismönster?
Material? - vad är lätthanterligt och snyggt?

Kort och gott. Ge mig dina bästa tips! Pleeeeeease!
Av FiaLisa
Ska du verkligen ge dig in i sy-träsket? ;-) Man blir lätt ruinerad. :mrgreen: :Hahaa:

(Jag håller med om Ottobre. Köp en tidning så har du mönster så du klarar dig ett tag.)
Av lilla trasdockan
personligen tycker jag tröjor/klänningar med raglanärm är lättast att sy.
mina första mönster var loppis köpta kläder för någon kr st som jag sprätta upp
Av petwol
Personligen så blev jag besviken på mina ottobremönster eftersom de var jättebreda och lite förlånga så det slutade med att jag fick räkna om dem ändå :? Fast nu testade jag ett trosmönster som funkade direkt :tumup: Kanske har jag bara haft otur.

Jag brukar ta en köpetröja som sitter bra och sedan bara rita av på lite bakplåtspapper funkar bra när det är t-shirts och byxor lite lurigare med singoallor som har en massa rynk :hmm: Jag brukar aldrig sprätta upp plaggen utan det brukar gå ganska bra ändå. Fördelen är att jag får en modell som sitter bra och en storlek som är helt rätt.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av mimpen
Okej. En singoallaklänning ska det bli. Jag har ritat av KajsaW:s mönster, klippt ut delarna och sytt ihop dem. Lite korkat blev det, men okej då, det är gjort i slasktyg för att öva. Frågor som kom upp...

När man ska fålla en kant som är klippt i bågform, hur gör man det för att få det snyggt???

Hur fäster man smartast resåren? Nu satte jag ihop delarna och hade gjort en kanal i var och en av dem, och sen drog jag genom resåren en bit i taget. Det gick ju, men nu får jag ju inte ihop kanalen på de ställena :duh: Nå, lite handsömnad ikväll löser nog den frågan, fast det var korkat av mig. Jaja. Hur gör du för att få det bra?
Användarens profilbild
Av Sedum
mimpen skrev:Okej. En singoallaklänning ska det bli. Jag har ritat av KajsaW:s mönster, klippt ut delarna och sytt ihop dem. Lite korkat blev det, men okej då, det är gjort i slasktyg för att öva. Frågor som kom upp...

När man ska fålla en kant som är klippt i bågform, hur gör man det för att få det snyggt???

Hur fäster man smartast resåren? Nu satte jag ihop delarna och hade gjort en kanal i var och en av dem, och sen drog jag genom resåren en bit i taget. Det gick ju, men nu får jag ju inte ihop kanalen på de ställena :duh: Nå, lite handsömnad ikväll löser nog den frågan, fast det var korkat av mig. Jaja. Hur gör du för att få det bra?
Vet inte om jag har bästa sättet, men så här gör jag.

Fållen vek jag bara två gånger och nålade och sydde från avigsidan. Ca 1 cm fåll tror jag. Ju bredare fåll man gör desto svårare brukar det vara att få den snygg utan veck. Men får man ev. små veck så kommer det på insidan fållen eftersom tyget ev. är lite större längst ner på klänningen.

Resåren.. Jag brukar sy ihop alla stycken och sen göra en "fåll" men inte sy ihop allt i nacken/under armen. (Alltså spara några cm öppet). Sen trär jag i resåren i med hjälp av en stor säkerhetsnål. Provar och ser till att jag får rätt längd på resåren. (Har resåreändarna på utsidan av fållen tills vidare.)
Tar någon cm extra och lägger det omlott någon cm och syr fram och tillbaks på resåren så att den sitter ihop ordentligt. Sen dras den in i fållen och så sys öppningen i fållen igen.
Klart! :tumup:

Är du med?
Användarens profilbild
Av mimpen
KajsaW skrev:
mimpen skrev:Okej. En singoallaklänning ska det bli. Jag har ritat av KajsaW:s mönster, klippt ut delarna och sytt ihop dem. Lite korkat blev det, men okej då, det är gjort i slasktyg för att öva. Frågor som kom upp...

Fållen vek jag bara två gånger och nålade och sydde från avigsidan. Ca 1 cm fåll tror jag. Ju bredare fåll man gör desto svårare brukar det vara att få den snygg utan veck. Men får man ev. små veck så kommer det på insidan fållen eftersom tyget ev. är lite större längst ner på klänningen.

Resåren.. Jag brukar sy ihop alla stycken och sen göra en "fåll" men inte sy ihop allt i nacken/under armen. (Alltså spara några cm öppet). Sen trär jag i resåren i med hjälp av en stor säkerhetsnål. Provar och ser till att jag får rätt längd på resåren. (Har resåreändarna på utsidan av fållen tills vidare.)
Tar någon cm extra och lägger det omlott någon cm och syr fram och tillbaks på resåren så att den sitter ihop ordentligt. Sen dras den in i fållen och så sys öppningen i fållen igen.

Är du med?
Ja. Jag är med tror jag. I alla fall på den nedre fållen. Men när man syr i halsringningen, så blir det ju liksom tvärtom, eftersom ringningen liksom går åt andra hållet. Då blir ju rynket på utsidan. Det spelar förvisso ingen vidare roll när man ska sätta resår, men om man inte ska ha resår, hur gör man då?
Användarens profilbild
Av Sedum
mimpen skrev:
KajsaW skrev:

Är du med?
Ja. Jag är med tror jag. I alla fall på den nedre fållen. Men när man syr i halsringningen, så blir det ju liksom tvärtom, eftersom ringningen liksom går åt andra hållet. Då blir ju rynket på utsidan. Det spelar förvisso ingen vidare roll när man ska sätta resår, men om man inte ska ha resår, hur gör man då?
Hum, utan resår har jag inte gjort, tror jag. Men har man trikå så kan man ju dra något i tyget och få det slätt. Har man bomulls"väv" så kanske det blir rynkigt i en sådan modell? Fast då syr man ju tightare (alltså man har ju inget behov av "överflödigt" tyg då om man inte har resår.)
Jo, jag har gjort utan resår pch i stumt tyg, men då har jag sytt med kantband istället och sprund.
Användarens profilbild
Av teres
Om jag har en halsringning som behöver fållas och inte tänker göra det med kantband eller mudd så gör jag en besparing? Kommer inte på just nu om det är rätt ord, drabbas av dysfasi så här på kvällskvisten. Jag ritar av den översta delen av halsringningen, ca 4-5cm, klipper ut i samma tyg, fram och baksida. Syr ihop i axelsömmarna och sedan lägger jag den räta mot räta mot halsrigningen, syr ihop, vänder, pressar och syr en söm längs med kanten. Samma procedur om jag tänker ha någon form av sprund.

När det gäller mönster är mitt tips att låna Meedoms bok på biblioteket, där finns enkla grundmönster som är lätta att rita av och som du sedan kan lätta ändra och grejja med om du känner för det. Så har du ett grundmönster för tröjor/raglaner till barnen som du sedan kan variera i all oändlighet.

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?