- tis feb 28, 2006 14:56
jo vi beklagar att det står fel i informationen och följande gäller;
Calin Bleus linnesjal är av materialet lin och viscose förutom färgen black & white som är av lin och bomull.
När det gäller skillnaden mellan gauze och linnesjalen så tycker jag personligen att det är stor skillnad. Gauzen är en tunn, luftig sjal som knappt känns när man har den på sig. Den är lättarbetad och avlastar bra. Linnesjalen är tyngre och tyget är tjockare än gauzen men den är ändå inte bland de tjockare sjalarna på marknaden. Den säljs mycket i Frankrikre där sjalbärare ofta bara köper 1 sjal och inte som i Sverige där man ofta har både långsjal, ringsjal och sele eller flera olika långsjalar. Jag personligen (ej som försäljare) som inte är någon "långsjalsmänniska" i den bemärkelsen föredrar gauzen liksom rebozon och tycker att linnesjalen är för kraftig för mig, trots att den inte är lika kraftig som de tjockare sjalarna på marknaden.
Jag tilltalar även av gauzens naturliga skrynklighet (och rebozon som inte blir skrynklig) vilket gör dem lättskötta. Om man vill stryka sin linnesjal så har man naturligtvis lite jobb, liksom linnekläder så blir den ju skrynklig men jag vet inte, skrynkligt linne tycker jag ser snyggare ut än skrynkligt bomull så jag stryker inte linnesjalen heller.