Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Reneran
Hej allihop!

Jag är helt ny med det här med sjalbärandet och gillade idén med att ha bebisen nära så jag skaffade en sino för att stoppa ner min lilla 4v bebis. Jag har dock stött på lite komplikationer och undrade om lite mer erfarna sjalbärare kunde hjälpa mig. :wink: Än så länge har testat den vanliga knytningen och känguruknytningen (?) där man har kryssen utanpå smokingbältet. Jag testade att lägga bebben i vagga och mage mot mage. Nu till mina funderingar...

1. Hur tight är egentligen för tight? Ska bebisen kunna röra sig någorlunda inne i själva sjalen eller ska det liksom vara så tight att bebben inte kan sprattla alls? :hmm:

2. Nu när det börjar bli varmt, kan bebben få värmeslag inne i sjalen? Vad ska bebbe ha för kläder? förslag? Bebben har endast haft body (utan ben) o blöja när jag har testat.

3. Kan man få ont i ryggen av att bära sjal? Jag får känningar i nedre delen av ryggen efter en halvtimme. Är det för att min rygg inte är van eller har jag knutit fel?

4. Jag har bara testat att sätta in bebisen när hon sover. När hon börjar vakna så gnyr hon till och försöker röra på sig men det är så tight att hon får "panik", då tar jag ut henne. Hon sover dock länge. Jag har lagt i henne gång när hon varit nöjd och vaken men började protestera efter 5 min. Ska jag fortsätta med att vänja henne med bärandet? Finns det någa fler knep?

Bilder finns på mina "sjalförsök" :oops:

Tack för alla svar!
Användarens profilbild
Av binaem
1. Hur tight är egentligen för tight? Ska bebisen kunna röra sig någorlunda inne i själva sjalen eller ska det liksom vara så tight att bebben inte kan sprattla alls? Det ska vara så tight att bebisen sitter kvar och inte börjar kana i sidled efter en stund ... lite kan de ju sprattla. Framförallt är det viktigt att smockbältet är tighet tycker jag (alltså den del av sjalen som går vågrätt på dig / inte den korsade delen)

2. Nu när det börjar bli varmt, kan bebben få värmeslag inne i sjalen? Vad ska bebbe ha för kläder? förslag? Bebben har endast haft body (utan ben) o blöja när jag har testat.
Förra sommaren när jag hade liten bebis hade hon bara kortärmad body och strumpor när det var varmt. Hon verkade inte ha ont av att det var varmt - det var mer jag som svettades.

3. Kan man få ont i ryggen av att bära sjal? Jag får känningar i nedre delen av ryggen efter en halvtimme. Är det för att min rygg inte är van eller har jag knutit fel?
Ja det kan man, särskilt om man är ovan och spänner emot. Men en tight knytning brukar vara bra och övning ger färdighet så man blir starkare.

4. Jag har bara testat att sätta in bebisen när hon sover. När hon börjar vakna så gnyr hon till och försöker röra på sig men det är så tight att hon får "panik", då tar jag ut henne. Hon sover dock länge. Jag har lagt i henne gång när hon varit nöjd och vaken men började protestera efter 5 min. Ska jag fortsätta med att vänja henne med bärandet? Finns det någa fler knep?
Alla barn är idivider. Mina har alla trivst i sjalen / selen från start men det kan nog vara väldigt individuellt. Lämnar vidare denna fråga till ngn annan att besvara
Användarens profilbild
Av ossilian
Svarar på det jag har tankar om och överlåter de andra frågorna till mer sjalvana :)

Jag bär i sele och mei tai, men principen är ju samma. Mitt tips är, precis som någon annan skrev, att du ser till att det tyg du har vid midjan är riktigt tight. Jag har fått känningar i ryggen när jag knutit för lågt också, alltså på höften snarare än midjan.

Mina barn har tyvärr aldrig gillat att sitta mage mot mage eller mage mot rygg vakna. Med dottern gav jag upp snabbt och bar henne i en Baby Björn tills hon var runt 1,5 år (rekommenderar inte). Lillkillen bär jag ofta i mei tai och ergo, men han är fortsatt inte helt nöjd när han är vaken och pigg :cry: Sover dock gott i den :heart:
Personligen ogillar jag alla metoder med bebisar som innefattar en initial gnäll-/ledsenperiod, typ 5-minutersmetoden, så jag kommer inte att "vänja" honom vid att sitta inåt om han inte gillar det. Men tror och hoppas att det blir bättre när han blir större och kommer högre upp på ryggen.
Av Reneran
Hej och tack för alla svaren!
Luna skrev::hello: välkommen hit
Tack! :D
binaem skrev:1. Hur tight är egentligen för tight? Ska bebisen kunna röra sig någorlunda inne i själva sjalen eller ska det liksom vara så tight att bebben inte kan sprattla alls? Det ska vara så tight att bebisen sitter kvar och inte börjar kana i sidled efter en stund ... lite kan de ju sprattla. Framförallt är det viktigt att smockbältet är tighet tycker jag (alltså den del av sjalen som går vågrätt på dig / inte den korsade delen)
Jag har alltid trott att de korsade skulle va tightare på nåt sätt. Men jag ska testa att tighta till smockbältet (ännu mer) istället. Och de korsade lite "lösare".
ossilian skrev:
Jag bär i sele och mei tai, men principen är ju samma. Mitt tips är, precis som någon annan skrev, att du ser till att det tyg du har vid midjan är riktigt tight. Jag har fått känningar i ryggen när jag knutit för lågt också, alltså på höften snarare än midjan.
Är det smaksak när det gäller vart man sätter knuten? midja/höft? Vad är ergonomiskt rätt? Måste denna knut vara jättetight? Jag tror att jag knyter runt för hårt runt midjan och det är då jag får ont i ryggen.
ossilian skrev:4. Jag har bara testat att sätta in bebisen när hon sover. När hon börjar vakna så gnyr hon till och försöker röra på sig men det är så tight att hon får "panik", då tar jag ut henne. Hon sover dock länge. Jag har lagt i henne gång när hon varit nöjd och vaken men började protestera efter 5 min. Ska jag fortsätta med att vänja henne med bärandet? Finns det någa fler knep?Mina barn har tyvärr aldrig gillat att sitta mage mot mage eller mage mot rygg vakna. Med dottern gav jag upp snabbt och bar henne i en Baby Björn tills hon var runt 1,5 år (rekommenderar inte). Lillkillen bär jag ofta i mei tai och ergo, men han är fortsatt inte helt nöjd när han är vaken och pigg Sover dock gott i den Personligen ogillar jag alla metoder med bebisar som innefattar en initial gnäll-/ledsenperiod, typ 5-minutersmetoden, så jag kommer inte att "vänja" honom vid att sitta inåt om han inte gillar det. Men tror och hoppas att det blir bättre när han blir större och kommer högre upp på ryggen.
Jag gillar inte heller att tvinga barn att göra saker de inte vill men tänkte ändå försöka med olika knytningar och tighthet ifall hon skulle gilla något annat. ^^ Kan tänka mig MT om sjal verkligen inte skulle funka.
Användarens profilbild
Av April
Dert allra enklaste är kanske att någon kommer och hjälper dig. Om du vill berätta vilken stad du bor i så kanske någon kan komma och hjälpa dig hemma (eller på stadsbibilioteket eller liknande).

Här står lite om knytningar och värme;
http://www.sjalbarn.se/?cat=8

Här se du hur bebisen ska sitta;
http://www.sjalbarn.se/?page_id=321

Här hittar du bra filmer och bilder;

Ta på sjalen
http://www.sjalbarn.se/?page_id=313

Sätta i bebis
http://www.sjalbarn.se/?page_id=323

Lycka till!
Kram

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?