Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Hugos_mamma
Fråga 1) Finns det nån knytning för trikåsjalar som man kan "spara" och ta av och på, utan att behöva knyta om varje gång du vill använda den?

Fråga 2) Hur ska man klä sitt barn om man vill vara utomhus med en trikåsjal i april? Jag tycker det är jättesvårt att hitta rätt balans i kläderna för att inte klä för varmt eller för kallt, och då gäller det bara i vagnen! Hur anpassar man till sjalen?
Användarens profilbild
Av Sanna81
Hej och välkommen hit!

På fråga ett så tycker jag att det här är en bra knytbeskrivning http://www.edenbaby.se/pages/tapatrika.php

På fråga två så tycker jag att det lättaste är att bara ha innekläder+ mössa och tossor på fötterna och bära inuti jackan. En bärjacka är kanske allra bäst, men annars vet jag att många bär inne i en vanlig större jacka också om man tycker att det är en väl stor investering. Man kan också använda bärskydd, men de har jag ingen större erfarenhet av.
Användarens profilbild
Av MuuM
Hej och välkommen!

Jag vet faktiskt inte om det finns någon knytning som man kan göra färdig och ta på och av sig. Det vore bekvämt!

Jag har vanliga innekläder på M när vi går ut. Lägger till en mössa och kanske ett par varmare sockor om han inte har fötterna innanför. Jag tänker att han får värme av mig och att sjalen har minst tre lager tyg om honom. Sen har jag iofs ett fleecebärskydd (dvs en bit av en fleecefilt som jag klippte till häromdagen) ytterst och så spänner jag ett gummiband om det hela. Ska se om Miom kan slänga in bilden hon tog häromdagen.

Ofta tar jag faktiskt av honom mössan om vi är i solen och det inte blåser. Tycker han blir så väldigt varm annars.
Användarens profilbild
Av Sanna81
:oops: Nu när jag läste Muums svar så förstod jag att jag antagligen missförstod din första fråga, du frågade ju inte om man kunde ha knytningen färdig på sig och ta i och ur barnet (som jag trodde) utan om man kunde ta av och på sig en färdig knytning! Någon sådan känner jag inte heller till. I så fall är det kanske sele som gäller?
Användarens profilbild
Av sus
Easycare har instruktioner på några "quickfix! knytningar som man kan ta av och på. Jag har en planch med dom någonstans, men jag hittar dom inte på nätet. dessutom tyckte jag inte det var så smidigt när jag testade för något år sen.

Om ingen anna kommer till din undsättning i frågan så kan jag se om jag hittar instruktionen hemma någonstans i kväll.
Av Hugos_mamma
Tack för era snabba svar! Vad gäller första frågan kanske det bara är övning som gäller? Nu tar det några minuter att få till omslutet kryss (?) (den som var på länken du la upp) men de minuterna känns lååånga när sonen kinkar.

På fråga två undrar jag lite när man kan sluta med jacka? Jag har tre jackor och ingen av dem rymmer mig+bebis under. Det känns lite dumt att köpa en helt ny jacka när det snart är sommar. Jag kommer ju kunna ha den max 2 månader, sen blir det nog för varmt och i höst är sonen för stor gissar jag (han väger nästan 5kg nu)
Användarens profilbild
Av MuuM
Hugos_mamma skrev:Tack för era snabba svar! Vad gäller första frågan kanske det bara är övning som gäller? Nu tar det några minuter att få till omslutet kryss (?) (den som var på länken du la upp) men de minuterna känns lååånga när sonen kinkar.

På fråga två undrar jag lite när man kan sluta med jacka? Jag har tre jackor och ingen av dem rymmer mig+bebis under. Det känns lite dumt att köpa en helt ny jacka när det snart är sommar. Jag kommer ju kunna ha den max 2 månader, sen blir det nog för varmt och i höst är sonen för stor gissar jag (han väger nästan 5kg nu)
Har du en jacka som har knappar? I såfall, ta en resårtråd, knyt öglor i ändarna och fäst ena i understa knappen, tråckla över mellan knappar och knapphål och fäst den andra öglan i den översta knappen. Därunder kan du först lägga en liten filt, om du vill. Jag tänker inte köpa ny jacka. ;-)

Vad gäller första frågan - ja, övning hjälper. Men det går också att ha dem mot kroppen när man knyter, som i en långsjal. Det är lite krångligare men ändå skönare om de gallskriker. :roll:
Användarens profilbild
Av Sanna81
Du kan inte ha sjalen på hela dagen då? Men sen tror jag absolut att du blir snabbar med övning.

Om jacka så vet jag inte riktigt, du har ingen stor kofta eller så då? Poncho? Jag räknar i och för sig med att bära under jackan i höst också, och min dotter väger 8,5 kg nu- men det kanske är väl optimistiskt om man inte tänker sig att bära på ryggen (och då måste man nog ha en bärjacka ändå)
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Jag har använt makens fleecetröjor tex, han är några storlekar större än jag är :D

Sen är det ju så att till hösten vill du säkert dra en jacka utanpå igen, så behovet kommer nog inte att försvinna bara för att det blir sommar (svensk sommar kan vara ganska kall också, särskilt kvällarna).
Av sjaltokan
Mitt tips på fråga nummer 2 är att ta en tunnare fleece filt i större storlek och sen vika som en trekant, ändarna knyter du bak på ryggen och "snibben" kan du stoppa in under rumpan på barnet. Ev. kan du fästa till filten lite i armhålorna med hjälp av sjalen. Under det räcker det med mössa ev tossor och innekläder.

På fråga ett:
Bas X eller dubbelt X
http://www.babyboden.nu/Mias/Websidor/instr_x.htm Det ska finnas instruktion på hur man har sjalen färdigknuten med och bara snurrar på den men det hittar jag inte just nu.

Alternativet är ju en ringsjal men den belastar ju bara ena axeln.
Användarens profilbild
Av HannaGerda
Jag har inget svar på frågan om knytning.

Hur mycket kläder ungen ska ha tycker jag är så olika. När jag bär i trikåsjal brukar jag inte ha några byxor på Knut och inga strumpor utan jag har benen i smokingbältet. Jag har varit ute med honom så mitt i vintern under jackan utan att han blivit kall.

Nu har vi börjat bära i vävd sjal och jag har en jacka som inte går att knäppa så jag brukar bara ha hans vanliga kläder och så en kofta som jag knäpper lite över sjalen och sedan öppen jacka. Vi var ute så idag och det var mycket skönt. Jag skulle dock inte gå ut så om det blåste och var kallt och ruggit.

Jag brukar inte sätta på mössa om han sover i sjalen heller utan tar med en i fickan om han vill sticka fram huvudet för att spana.
Av Hugos_mamma
Tack för alla tipsen! Jag hittade en ful och oformlig kofta som jag kunde stänga in oss båda i, men det blev väldans varmt. Hugo verkar vara ganska varm i sig själv, så jag ska nog testa att kanske inte klä honom för finska vinterkriget... 8)

Vilken sjal är lämplig att "gå vidare" med när man känner att Tricot Slen har gjort sitt? Knyter man dubbel omslutande kryss med vävda sjalar också?
Av medlawg
Hej!
Har inte provat att ta av och på sjalen knuten, men som någon annan föreslog har jag ofta på mig sjalen knuten långa stunder för att snabbt kunna plocka i sonen när han blir ledsen, första veckorna sov jag ofta med den på också. En mjuk trikåsjal fungerar det bra med. Går jag ut med honom i vagnen och misstänker att han kan behöva flytta in i sjalen under promenaden tar jag på mig sjalen hemma och jacka över.
Vad gäller kläder gör jag som de flesta här, innekläder i, mössa och tossor. Nu när det blivit varmare tycker jag ofta inte jackan behövs, men ibland har jag kilat fast en filt i sjalen över axlarna på sonen och petat in underkanten under rumpan. Fördelen jämfört med vagnen är ju att man har direktkontakt med barnet, jag tycker det är lättare att känna om han är för varm eller kall. En dag när jag överskattat solvärmen och kom ut med sonen sovande i sjalen kände jag direkt att han spände sig när det blåste kallt på honom, trots att han inte vaknade, så det fick bli in och hämta en filt!

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?