Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Anso
Skumt det här med tvättråd. Jag tittade på tvätråden på deras linne/bomullsjal och det var 30 grader. :roll: Jag har ju precis för mig att både bomull och linne tål rätt så höga temperaturer och det blir ju inte direkt rent i 30 grader om det är diverse kräks och kolijox på sjalen.
Rädsla för att fägerna ska blekas, krympning av sjalen?

På deras Gauzesjal var det 90 grader första tvätten (för att fixera färgerna?) och sedan 30 grader.
Användarens profilbild
Av Eld77
Fast linnekläder brukar det väl stå max 40 grader i (fast man kan stryka dem superhett)? Jag har alltid trott att det har med krympet att göra.

Å andra sidan blir ju inte bomull rent förrän i 60 grader, så... jag vet inte. :roll:
Användarens profilbild
Av Anso
Linnehanddukar står det ofta 60-90 grader på.
Linne töjer sig rätt bra igen efter tvätt om man drar i det.
Användarens profilbild
Av Panakeia
det kan kanske vara att om man tvättar sjalen varmt, drar fibrerna hiop sig, och om man då knyter med den direkt efter tvätt, utna att stryka å så så hamnar ju barnet lätt i knävecken efter en stund iom att atyget dras ut igen. om personen som knytitt med sjalen inte fattar hur det hänger ihop då, så får dom in massa klagomål, ocxh det är jobbigt, istället skriver de att sjalen ska tvättas kallt och slipper problemet....
en teori bara....eller så e det färgerna...vet ingeting egentligen....
Användarens profilbild
Av Scharlott
Lite allmänna tvättråd om linne, vilka jag hoppas kan förklara tvättråden för linnesjalen:
Lin anses vara världens äldsta textila fiber (kuriosa :wink: ). Linfibern är glatt och styv och ger tyget dess glans och fräscha utseende. Fibern gör dessutom tyget naturligt smutsavvisande - den glatta ytan hindrar smutsen från att tränga in i tyget. Linne behöver därför inte hög temperatur för att bli rent. Grundprincipen vid tvätt är väl är att smutsen skall lösas ut genom skonsammast möjliga behandling, dvs tvätta i så låg temperatur som möjligt. För linne räcker således oftast 30-40 grader men 60 går också bra.

Jfr med bomull som blir lätt smutsigt och kräver därför kraftig tvätt, högre temperatur. Bomull är ett tåligt textilmaterial som dock lätt krymper och skrynklar sig.

När man tvättar linne skall man även tänka på att inte gå över 80 C, eftersom linet då kan minska i spänstighet, glans och styrka.

Gauzesjalen (bomull)
Tvättas den på 90 grader vid första tvätten håller den färgen bäst :)
Användarens profilbild
Av annikar
Gauzesjalen (bomull)
Tvättas den på 90 grader vid första tvätten håller den färgen bäst Smile
Va! Och jag som tvättade min gauze i 30 grader första gången :? Fast den verkar ju hålla färgen iallafall som tur är.
Användarens profilbild
Av Anso
Hittade lite tvättråd hos Klässbols väveri:
"Vi på Klässbols Linneväveri rekommenderar följande:
Tvätttemperaturen bör vara ca 60 C, om inte besvärliga fläckar kräver högre temperatur. temperaturen får dock inte gå över 80 C, eftersom linet då kan minska i spänstighet, glans och styrka. När det gäller tunna väver, t.ex. en del linnegardiner, bör man välja en skonsammare tvättmetod än den kraftiga bearbetningen som kraftiga dukar och annat tål. Det sker enklast genom att man har stor vätskemängd i förhållande till tvättgodset. Speciellt ömtåliga saker kan man lägga i en nätkasse under tvättningen och på det sättet minska slitaget i tvättmaskinen. Centrifugering bör göras så kort och skonsam som möjligt. Försök alltid behandla linnetvätten så skonsamt som möjligt. Välj helst skongång vid maskintvätt. Naturfärgat och kulört linne bör inte torkas i starkt solljus. "
Användarens profilbild
Av Helena
Jaha och i vilka tvättmaskiner kan man tvätta i 80 grader, inte i vår tvättstuga iallafall. 60 eller 95 är det som gäller.
Användarens profilbild
Av Scharlott
Helena skrev:Jaha och i vilka tvättmaskiner kan man tvätta i 80 grader, inte i vår tvättstuga iallafall. 60 eller 95 är det som gäller.
Kanske inte går att tvätta 80 grader i alla tvättmaskiner. I min ElektroHelios går det dock att välja steglöst alla temperturer mellan 30 och 95 grader, med andra ord även 80 grader :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?