Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av MammaTess
jag har aldrig i hela mitt liv använt rundstickor, men vill gärna försöka och gick till affären idag för att köpa...men..tråden emellan stickorna, ska den vara väldigt kort?

Och sen 8) hur lägger man upp maskor, är det på samma sätt som med vanliga stickor eller?
Användarens profilbild
Av Kaja
Tråden mellan stickorna ska vara så lång som det du stickar. Så stickar du en mössa så har du kort tråd. Stickar du en vuxentröja så har du en lång tråd....

Och ja, du lägger upp som vanligt. Om du brukar lägga upp på två stickor så använd gärna en vanlig rak sticka och rundstickan. Tänk bara på att maskorna måste hänga å rätt håll innan du börjar sticka ihop, det är lätt att få det vridet och då blir slutresultatet så konstigt... :Hahaa:
Användarens profilbild
Av visslan
Jag tycker rundsticka är oumbärligt om man stickar sjal, eftersom arbetet oftast växer långt över bredden (längden?) på en vanlig rak sticka. Dessutom får man bättre översikt. En böjlig runsticka gör ju att man kan breda ut arbetet och se hur det ser ut.

Du frågar om hur man vet att maskorna är rättvända. Har du stickat runt med strumpstickor förut så vet säkert hur det ska vara. Men vilken sida som är avig eller rät beror på vilken teknik man använder för att lägga upp maskorna.
Användarens profilbild
Av Kaja
MammaTess skrev:Hur vet man att de hänger åt rätt håll? :D
När du lägger upp så har du själva maskan och så en tråd som går längst ner som är början på det som ska växa till en halsduk/mössa/tröja. Se till så att tråden inte har blivit snodd och ligger OVANFÖR stickorna på något ställe. Det är lätt hänt.

Om du inte ska sticka runt så är detta inget problem. Själv älskar jag att sticka på rundstickor, även när jag bara stickar fram och tillbaka. Mycket bättre för axlarna!
Användarens profilbild
Av linafelicia
Kaja skrev:
MammaTess skrev:Hur vet man att de hänger åt rätt håll? :D
När du lägger upp så har du själva maskan och så en tråd som går längst ner som är början på det som ska växa till en halsduk/mössa/tröja. Se till så att tråden inte har blivit snodd och ligger OVANFÖR stickorna på något ställe. Det är lätt hänt.

Om du inte ska sticka runt så är detta inget problem. Själv älskar jag att sticka på rundstickor, även när jag bara stickar fram och tillbaka. Mycket bättre för axlarna!
Efter ett varv märker du om du snott det för det blir väldigt konstigt. Det är lätt att det vrider sig men underdelen av maskan ska liksom ligga neråt runt hela.

Jag stickar också nästan alltid på rundsticka även när jag inte stickar runt. Det blir mycket mildare för mina stackars känsliga handleder.
Användarens profilbild
Av Elflin
Nu har jag bara stickat en sak på rundsticka (och det är inte klart än, men det är också det enda jag stickat som mellanstadiet) och jag älskar att hantera den! Mycket lättare än vanliga stickor! Jag har bar stickat runt typ 3 varv på det plagg jag stickar nu (en overall) eftersom jag inte fick till magicloop tekniken men det var enkelt. När jag la upp la jag upp med båda stickorna i rundstickan, det fungerade med, men kanske inte om det är många maskor.
Av MammaTess
Ok två frågor...

Jag ska ju sticka ett runt stycke :? , hur gör man, finns det beskrivning online nånstans?

Och Elfin! Var har du hittat mönster på overall? :love:
Användarens profilbild
Av visslan
MammaTess skrev:Ok två frågor...

Jag ska ju sticka ett runt stycke :? , hur gör man, finns det beskrivning online nånstans?
Har du inte ett mönster? Eller vad är det du behöver beskrivning på egentligen? :hmm:
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
MammaTess skrev:En sån här vill jag göra...

http://mammaphandarbetar.blogspot.com/2 ... pover.html

dvs man tsickar en tub liksom...och då är min fråga..hur gör man det :oops:
Du stickar bara runt runt. Och rätstickning blir slätstickning eftersom du har avigsidan inåt hela tiden :tumup:
Det står ju beskrivet precis hur du ska göra. Däremot får man ju anpassa stickan efter garnet. Välj garn och gör ett stickprov. Kolla masktätheten och mät hur bred du vill ha slipovern. Sen är det bara att räkna ut hur många maskor du behöver lägga upp. Välj rundsticka efter hur bred slipovern ska vara (minst 30 cm på 60-sticka och 40 på 80). Det blir inte bra om den blir för uttöjd.

Om du stickar med magic loop kan du ha en lång rundsticka, då behöver inte längden vara så precis. Dock måste du tänka på att välja en rundsticka med mjuk kabel.
Av MammaTess
Vilket tålamod ni har med mig och mina dumma 8) frågor! Tack för hjälpen..nu ska här börjas sticka så fler frågor kommer säkert efter hand! :lol:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?