Behöver man både regnponcho och kindercoat? : Sjaltillbehör • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: sön feb 23, 2020 14:57

Behöver man både regnponcho och kindercoat?

Funderar du på vilka tillbehö du ska ha till ditt bärverktyg? Titta in här.

Moderatorer: krakri, God_cares, Hell Cat, Asia

Behöver man både regnponcho och kindercoat?

Inläggav Johanna W » ons okt 28, 2009 11:16

Jag har en Suses bärjacka och den känns ju som om den skulle kunna hålla för en del regn, men frågan är om den gör det? Eller behöver man komplettera med en regnponcho? Det handlar inte om timtal i regn (då går jag helst inte ut) utan om promenader på ca 20 minuter; till och från dagis, hundrastningar osv.

För övrigt verkar ju armarna sticka ut en bra bit från Suses regnponcho, så de blir väl blöta när man använder den...
Användarvisningsbild
Johanna W
SjalFantast
SjalFantast

Re: Behöver man både regnponcho och kindercoat?

Inläggav Tootz » ons okt 28, 2009 13:21

Jag klarade mig bra med bara bärjackan; tycker att den står emot tillräckligt med väta för kortare hundpromenader odyl.. Skulle väl inte vara ute i timtal med den.. men som du säger; de dagarna stannar man helst inne ;)
Användarvisningsbild
Tootz
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Eld77 » ons okt 28, 2009 13:23

Jag har knappt använt min regnponcho då den inte är så värst praktisk. Man klarar sig väldigt långt med bara bärjacka, och en pyttebebis är dessutom inga problem att bära under en vanlig regnjacka heller. ;)
Eld77 Jenny med Sara 0501 och Björn 0801 :heart: Kramus
Användarvisningsbild
Eld77
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav Johanna W » ons okt 28, 2009 13:36

Eld77 skrev:Jag har knappt använt min regnponcho då den inte är så värst praktisk. Man klarar sig väldigt långt med bara bärjacka, och en pyttebebis är dessutom inga problem att bära under en vanlig regnjacka heller. ;)

Aha, varför är den inte praktisk?
Användarvisningsbild
Johanna W
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Eld77 » ons okt 28, 2009 13:41

Joxa skrev:
Eld77 skrev:Jag har knappt använt min regnponcho då den inte är så värst praktisk. Man klarar sig väldigt långt med bara bärjacka, och en pyttebebis är dessutom inga problem att bära under en vanlig regnjacka heller. ;)

Aha, varför är den inte praktisk?

Barnets huvudöppning är lite trång, barnets huva är bökig att få att sitta bra och följer dessutom inte med när barnet vrider på huvudet. Ponchons ärmar är för korta och jag lyckades aldrig lista ut hur jag skulle kunna få till det med den trånga huvudöppningen och barn på ryggen. Det var svårt nog med en Äiskä poncho, som ändå har jättestor gemensam huvudöppning för barn och bärare. 8)
Eld77 Jenny med Sara 0501 och Björn 0801 :heart: Kramus
Användarvisningsbild
Eld77
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav Johanna W » ons okt 28, 2009 21:25

Tack för era svar! Regnponchon verkar ju inte kanon direkt. Jag kan köpa att man får sätta en sydväst på barnet när man bär på ryggen, men att armarna sticker ut så långt ur ponchons ärmar verkar bara för dumt. :roll:

Men jag tar gärna emot ännu fler synpunkter. :)
Användarvisningsbild
Johanna W
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Johanna W » tor okt 29, 2009 09:37

Jag skulle hellre ha velat ha en "riktig" regnjacka, utformad som bärjacka. Ponchon ser så himla flaxig och oformlig ut, en vanlig regnbärjacka hade abslolut varit snyggare och säkert mer praktisk också. Fast det kanske inte finns någon marknad för en sån jacka, ponchon verkar ju vara det som finns i regnväg.
Användarvisningsbild
Johanna W
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Jolin » tor okt 29, 2009 09:57

Jag har använt min poncho ganskal mycket. mest på sommarhalvåret iofs haft den i skötväskan. Ibland har den räddat oss alla 3 för bli helt dränkta. Mina armar sticker inte ut så mycket, men jag kanske har korta, vad vet jag. Håller dock med om att huvan för barnet funkar dåligt, regnhatt är bättre.
E 070727 :blahblah: O 081101 :tutte:
Användarvisningsbild
Jolin
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Umma » sön nov 08, 2009 12:25

Jag har använt min regnponcho mycket och ja, armarna är inte helt täckta men jag ser inte att det varit något problem alls. Här regnar ju jämt. :roll:
Tre barn födda 1999, 2004 och 2008.
Umma
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav Alven » tor nov 12, 2009 20:33

Jag använde min Suse's mycket i regn, även utan fleece, och det funkade helt OK. En del tvättar dem i impregnering vet jag, men jag ville inte det eftersom Ida ofta sög på kanten av hålet... :mums:
Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Alven
SjalInventarie
SjalInventarie

Återgå till Sjaltillbehör