Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av petwol
har blivit med overlock :vågen: (iaf fram till våren då svärmor kommer tillbaks från Spanien och vill ha tillbaka sin maskin) Så nu testar jag förfullt och jisses så fina sömmarna blir. Det drar sig INGENTING! :tumup:

Har en fundering som jag inte kan läsa mig till genom beskrivningen. Jag har noga studerat en köpebody och vill gärna göra likadana sömmar som det finns på den. Det är någon form av overlocksöm där de fått ihop mudden samt tröjtyget vid tex ärmen samt kantbandet. Alltså måste de kört utan kniven sömmen är synlig utanpå tröjan eller har de först sytt fast den på vanligt vis och sedan sytt en synlig söm :hmm: Svårt att förstå om man inte ser bilder ska se om jag kan fixa fram det lite senare.

Frågan är alltså hur syr jag en synlig söm utan att använda kniven dvs mitt på ett tyg eller för att sammanfoga två stycken? hur kopplar jag i så fall bort kniven.

Måste jag plocka bort en av nålarna för att testa 3-trådiga sömmar? Då måste jag ju lära mig trä maskinen och det känns väldigt avlägset just nu :whut:

Det är en husqvarna viking 910 så jag tror att det är en ganska fin maskin den var iaf väldigt dyr :wink:

Så ärade overlock-experter några tips? :D
Av Marine78
DEt är med all säkerhet en coversöm du har tittat på. En sådan kan man bara göra med en covermaskin, t ex Janome CoverPro 1000 CP. Så om du inte har en väldans avancerad overlock som också kan sy coversömmar kommer du inte kunna sy dessa sömmar med hjälp av overlocken. Overlocken är eg bara till för att just sy ihop två tyger (ok du kan göra rullfåll också, att avsluta tex en tunika med) och samtidigt skära bort överskottstyg. Hoppas du blev ngt klokare nu...
Har kikat på Viking Huskylock 910 nu och den har inga coversömmar, så med andra ord kan du inte göra den sömmen du såg på bodyn. Då får det bli vanliga maskinen och tvillingnål i så fall, för att komma så nära som möjligt *ler*.
Av petwol
Coverlock-maskin :? Ännu flera dyra maskiner man bara måste ha :D

Lägger in lite bilder så ni säkert kan se vad det är.

Här är alltså sömmen utifrån andra bilden är insidan. Halslinningen, fast ärmmudden är sydd på samma vis.

Bild
Bild

Nästa söm är på byxan och ser ut såhär utifrån...
Bild

nästa söm är på midjemudden i byxan och ser ut så här på insidan...
Bild

Tack marine78 för hjälpen, bättre att veta att det inte går än gå runt och tro att det går utan att begripa hur :D
Av Marine78
Om jag inte är helt ute och cyklar så är det där den s k "topcover"sömmen och den finns dessutom bara på de mest avancerade covermaskinerna. De vanliga lite enklare covermaskinerna har annars coversömmar som är med dubbel-eller trippelraksöm på ovansidan/framsidan och liknande söm som overlocken gör på undersidan. Jag, och mina sykompisar brukar ibland sy avig täcksöm, d v s så att raksömmarna hamnar på avigan och den andra sömmen på ovansidan, då får man en "fusktopcoversöm" *skratt* :whut: .
Men som sagt, tyvärr kan inte overlocken göra dessa sömmar. Ja, det är en dyr hobby när man väl fastnar i träsket :mrgreen:
Av petwol
Ojdå, då är jag inte ens i närheten av att kunna göra dessa sömmar :D Men jag är glad ändå det blir ju så fina sömmar.

Tvillingnålen använder jag flitigt :tumup: Kan inte fatta varför jag inte vågade använda den tidigare... men man är väl rädd för allt så är nytt och verkar krångligt.

Tack för förklaringarna :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?