Så , nu har jag översatt mönstret. Det var lite krångligt eftersom jag själv brukar inte sticka så mkt och kan inte följa beskrivningen så bra.
Men jag klistrar hit texten och du får fråga om du inte förstår något
Kattmössan
Storlek: 2 månader (4 månader), mössans omkrets
28 (31) cm
Mössans stickning är ganska lös (åtminstone i mitt lösa stickningssätt), så en större mössa sträcker sig lätt till 37 cm i bredden. Mössans storlek beror mera på dess längd.
Garn: Katian Eco Bomull, 50 g per mössa
Stickor: 3,5 mm
Stickfasthet: 22 maskor / 10 cm
Skapa 3 maskor. Sticka hela tiden alltid rätt och lägg till 1 rm i början av varje varv på både fram och bakkanten(eller gör omslag efter första maskan och stick den rm i nästa rad). Sticka så tills du har 17 m och klipp av garnet. Gör ett till litet öra på samma sätt men klipp inte av garnet.
Lägg ett märke för ett nytt varv i slutet av sistgjorda örat och lägg sen till 9 m på samma sticka. Ta andra örat och börja sticka det efter de 9 m (använd en rundsticka)och lägg till 20(27)m. Sammanfoga stickningen till en cirkel och nu borde du ha 63 (70) m på stickorna.
Sticka ännu andra örat tills du kommer till varvbytet.(Andra örat får en aningens slätare rättsida innan det första avigradet men det gör inget, eftersom radbytet är bättre att ha på baksidan)
Sticka sen 1 varv rm, 1 varv am, sen 2 (3) rm, upprepa 4 ggr. Sen slät stickning ännu 8 (9,5) cm.
Sticka av maskorna, avsluta arbetet, sy kanten. Man kan också avsluta arbetet med tre stickor. Gör följande: vänd mössan med avigsidan utåt, dela sen maskarna till två långa stickor så att det är samma antal maskorna på både fram och baksidan av mössan. Sätt stickorna med de vassa ändorna åt samma håll. Ta sen en tredje likadan sticka (helt ok med en strumpsticka), ta de andra stickorna i vänster hand och sticka med strumpstickan första maskan från bägge stickor ihop till en rm. Gör så en gång till och lyft sen första maskan på tredje stickan 2. över. Fortsätt så tills alla maskor är slutade. Klipp av garnet och dra det igenom sista maskan. Avsluta arbetet.
Man kan virka eller använda i-cordtekniken för att göra snören till mössan. Det går utmärkt att smycka mössan igenom att broderera, virka eller sy applikationer på den.
Leo 22.03.2005 BB i Finland
Theo 08.07.2007 planerat hemma
http://frubjornskapar.blogspot.com/