Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av miso
Jag har funderat på att skaffa en elastisk sjal (sino eller cuddly wrap) och en ringsjal (ringo) till min bebis som landar med storken i maj. Är det onödigt med både ringsjal och elastisk sjal eller är det rent av så att man har mer nytta av andra sorter? I vilka situationer vill man använda olika typer av sjalar? jag har tänkt att ha en elastisk sjal när jag är hemma och gör saker och ha ringsjalen när jag är borta hos folk och inte bär så mycket mer än kanske tof bilen och att amma i.

Vad använde ni mest till spädisarna och i vilka situationer? Brukar det vara så att de gillar en typ av sjal mest eller är det så att de gillar att bli burna i det mesta? Var det något köp ni gjorde som blev lite onödigt? Gjorde ni några sjalval baserat på vad som funkade på pappan?

Tacksam för alla tips och tankar!!
Av Aelia
Skulle köpa både ringo och sino om jag hade pengar.
Användarens profilbild
Av sarah
Jag har både Sino och ringsjal som jag tänkt använda till bebisen som kommer i mars.
Trikåsjalen är ju den man kommer använda mest. Liksom själva "huvudsjalen" :)
Bekvämst för både dig och bebis speciellt om man bär längre stunder.
Ringsjalen använder jag till min snart 2 åring men det är klart man kommer ha nytta av den också för snabbbärande av bebis. tex till och från bil. Om man bara ska bära en kort stund hemma eller om man är någonstans, så är det bara att lägga i. Du komer garanterat ha nytta av både och men ska du bara köpa en så köp en trikåsjal.
Användarens profilbild
Av diddeldi
jag tycker också att den elastiska är helt oumbärlig till en nyfödd :D
Användarens profilbild
Av miso
Lin, du menar alltså att det är bättre att vänta med ringsjalen? En liten baktanke jag har haft med ringsjalen är att sambon ska kunna introduceras till offentligt bärande via den... De kompisar som vi har med barn har alla burit i babybjörn så jag har en känsla av att det kanske blir för mycket för honom att snöra på sig en sjal. Men om det är som du säger att nyfödda inte gillar att bli burna i vagga låter det ju som en dum idé.

Lite OT: vi går just nu en profylaxkurs där man ska formulera en målbild och min är att sambon går runt med sjal med vår lilla Ärta i. Men då får han ta en elastisk så att hon kommer riktigt nära. :)
Av Marika
Man kan bära upprätt i ringsjal. Krävs dock lite träning. Jag bar mitt första barn i Bärabarn sjal upprätt från början, hon vägrade att ligga i vagga. Sitter just nu med en sovande Astrid i ringsjal som en liten groda med huvudet lutande mot min axel. Jag brukar göra så att jag lägger henne i vaggposition när hon somnat. Man behöver inte ta ur barnet då utan lossar bara lite på ringarna och för benen åt de håll ringarna är. Då är det även lätta att lägga ifrån sig barnet om man vill. Vi har en babyroo vagga och då funkar det perfekt att lägga över henne i den.

Oj, nu blev det mycke info. Men om du skall satsa på en sjal till att börja med så skaffa en trikåsjal.

Ett tips är att om man använder sjal och inte vill att det skall synas (tänker då på introduktion för pappan) för mycket så kan man ha en tröja /kofta med knäppning över så syns det ju bara famifrån. Då brukar det mest se ut som om man stoppat in barnet innanför t-shirten.

Lycka till!
Av Agneta H
Jag har en 2-månders bebis och har en Moby wrap trikåsjal och en hemmasydd ringsjal. Mobyn används utan tvekan mest. Men jag använder ringsjalen ibland och då har jag honom sittande i den för han vill oftast inte ligga. Hade tänkt kunna amma i den men har inte fått till det riktigt.

Ringsjalen använder jag bara hemma. Mobyn tycker jag funkar bäst när vi är borta. Och den är stor skillnad på avlastningen. Men jag gillar ringsjalen också. Hade nog förstås inte skaffat en om jag inte fått den sydd av min svärmor. Det är ju beroende på hur mycket pengar man har.
Användarens profilbild
Av miso
Det får nog bli en elastisk sjal enbart till en början helt enkelt!
Tog upp saken med sambon och han tittade förvånat på mig och sa att vem ska bry sig om vilka praktiska prylar man väljer, det spelar väl ingen roll. Så det verkar mer oproblematiskt för honom än jag trodde med långsjal! :oops: :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?