Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av rithelo
Hur gör ni som syr med overlock när det kommer en snäv sväng?
Jag tillhör den lata typen som ibland vill göra tröjor eller byxor i ett stycke. :roll:
Tex, klipper ut en tröja som ett T och klipper hål för huvudet.
Det betyder att man ju får en ganska snäv sväng i tex armhålorna. Och den lilla annars så suveräna kniven vill ju då in och hacka i det tyget som kommer efter svängen.
Drar ni alltid ner kniven och vrider tyget och syr hålan utan kniv eller har ni nåt annat bra tips?
Eller är det så att alla gör ärmarna för sig och syr ihop med den andra delen sen?

Antingen så får jag en sönderhackad ärmhåla, eller så får jag en rynkad och till viss del icke-ihopsatt ärmhåla, för det som händer när jag syr utan kniv och vrider tyget är att det riskerar att sys för långt från kanten med icke-ihopsättning som följd.... :hopmad:
Jag brukar klippa lite bredare vid armhålan än vad slutresultatet ska ha och ritar en linje på hur det ska vara som färdigt plagg sen kör jag fram till linjen sen drar jag lite försiktigt i tyget så det blir en rak linje mellan de båda och sen fortsätter jag bara sy efter lingen och hela armen ut
Av surftrollet
Jag syr alltid hela ärm- och sidosömmen i ett svep, även fast jag aldrig klipper till tyget i ett stycke. :) Jag syr långsamt där det svänger mycket och lägger tyget så att sömmen hamnar rakt, d v s tröjan blir tillknölad under tiden.
Användarens profilbild
Av rithelo
Alecsandra skrev:Jag brukar klippa lite bredare vid armhålan än vad slutresultatet ska ha och ritar en linje på hur det ska vara som färdigt plagg sen kör jag fram till linjen sen drar jag lite försiktigt i tyget så det blir en rak linje mellan de båda och sen fortsätter jag bara sy efter lingen och hela armen ut
Aha, så du kör med tillgodo-tyg för att inte riskera att ta bort för mycket...?
Ska testas! :tumup:
Användarens profilbild
Av rithelo
esarina skrev:Jag syr alltid hela ärm- och sidosömmen i ett svep, även fast jag aldrig klipper till tyget i ett stycke. :) Jag syr långsamt där det svänger mycket och lägger tyget så att sömmen hamnar rakt, d v s tröjan blir tillknölad under tiden.
:evil: Du är till och med SÅ duktig....
:lol:
Jag tror att jag har varit rädd att jag ska sy fast knölarna så jag har nog inte vågat knöla till det tillräckligt helt enkelt....
Ska absolut våga testa igen då.
På ett provplagg så jag inte blir galen om jag gör fel i alla fall :wink:
Användarens profilbild
Av melon
rithelo skrev:
esarina skrev:Jag syr alltid hela ärm- och sidosömmen i ett svep, även fast jag aldrig klipper till tyget i ett stycke. :) Jag syr långsamt där det svänger mycket och lägger tyget så att sömmen hamnar rakt, d v s tröjan blir tillknölad under tiden.
Jag tror att jag har varit rädd att jag ska sy fast knölarna så jag har nog inte vågat knöla till det tillräckligt helt enkelt....
Jag gör också så, men det krävdes lite övning innan svängarna blev bra. Jag är ju van att sy på vanlig maskin och där svänger jag på ett helt annat sätt.
Användarens profilbild
Av rithelo
melon skrev:
rithelo skrev:
Jag gör också så, men det krävdes lite övning innan svängarna blev bra. Jag är ju van att sy på vanlig maskin och där svänger jag på ett helt annat sätt.
Ja, precis! Det är samma med mig!
Men övning krävs alltså :?
Användarens profilbild
Av teres
När jag syr snäva svängar så försöker jag få till en så rak linje som möjligt och lägger tyget till vänster om foten i små veck.
Användarens profilbild
Av melon
teres skrev:När jag syr snäva svängar så försöker jag få till en så rak linje som möjligt och lägger tyget till vänster om foten i små veck.
Ja precis det måste ju gå rakt in vid kniven.
Av Emmiez
teres skrev:När jag syr snäva svängar så försöker jag få till en så rak linje som möjligt och lägger tyget till vänster om foten i små veck.
jag också.
men det är jättesvårt :?

öva öva
Användarens profilbild
Av rithelo
Men ni tycker inte att det blir konstigt när man sen lägger plagget som vanligt då?
Eller det kanske är det som är så fiffigt med overlocksömen, att den är elastisk och inte blir kurvig och konstig? :D

Har inte hunnit öva igen ännu, ska se om jag får nån tid ikväll.
:roll:
Användarens profilbild
Av melon
rithelo skrev:Men ni tycker inte att det blir konstigt när man sen lägger plagget som vanligt då?
Eller det kanske är det som är så fiffigt med overlocksömen, att den är elastisk och inte blir kurvig och konstig? :D

Själva sömmen får ju inte bli bubblig liksom, utan den ska bli rak. Men tyget runt blir bubbligt för att du knöcklar ihop det intill nålarna. Sömmen blir rak och fin sen när du vänder tröjan.
Användarens profilbild
Av rithelo
melon skrev:
rithelo skrev:Men ni tycker inte att det blir konstigt när man sen lägger plagget som vanligt då?

Själva sömmen får ju inte bli bubblig liksom, utan den ska bli rak. Men tyget runt blir bubbligt för att du knöcklar ihop det intill nålarna. Sömmen blir rak och fin sen när du vänder tröjan.
Okej, jag får tro dig på ditt ord :wink:

Ska nog faktiskt ta mig tid att göra en skjorta till kvällen, så då får jag testa mer än en gång. :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?