Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Ketronya
Jag hittade en enormt lång vävd gammal bordsduk i gömmorna hemma hos mor, den är 60cm bred och 6 meter lång. Tror ni den skulle kunna funka som en långsjal? Kortsidorna är råa så dom måste kantas eller fållas på nåt sätt, vilket är bäst, att kanta med kantband eller bara vika och sy?
Användarens profilbild
Av camsch
Prova dra lite i tyget på diagonalen, stretchar det så finns det hopp :)

Om du jämför med att göra samma sak med ett lakan så förstår du skillnaden.

Sen är det väl att tyget är lagom tjockt... Kan du inte provknyta lite utan att göra något åt kanterna?
Så spännande, var det något fint mönster/färg också?
Användarens profilbild
Av Ketronya
camsch skrev:Prova dra lite i tyget på diagonalen, stretchar det så finns det hopp :)

Sen är det väl att tyget är lagom tjockt... Kan du inte provknyta lite utan att göra något åt kanterna?
Hmm, jag e inte säker på hur du menar med på diagonalen, men om jag drar i det helt rakt så stretchar det inte, men om jag drar i det så som jag tror att du menar så stretchar det :D Varför måste det göra det?

Jag ska prova knyta lite, har aldrig gjort det förr bara och har inget barn att prova med heller...

Så här ser den ut och om jag drar i den där händerna på bilden håller så stretchar det lite. (Hunden ville också vara med på ett hörn ;))

Bild
Användarens profilbild
Av Lindiwe
Ketronya skrev:
camsch skrev:Prova dra lite i tyget på diagonalen, stretchar det så finns det hopp :)

Hmm, jag e inte säker på hur du menar med på diagonalen, men om jag drar i det helt rakt så stretchar det inte, men om jag drar i det så som jag tror att du menar så stretchar det :D Varför måste det göra det?

Jag ska prova knyta lite, har aldrig gjort det förr bara och har inget barn att prova med heller...

Så här ser den ut och om jag drar i den där händerna på bilden håller så stretchar det lite. (Hunden ville också vara med på ett hörn ;))

Bild
Fint tyg och om det stretchar lite när du håller som du gör på bilden verkar det ju lovande! Hunden verkar vara hjälpsam, kan du inte knyta upp den? (Jag har för mig att det är några här på SB som gjort det) Annars kan jag tipsa om att knyta upp ett mjölpaket så får man känslan av att bära något som är lite tyngre (men lägg det i en tät plastpåse först, det blir väldigt dammigt annars...).
:wink: :)
Användarens profilbild
Av camsch
Ketronya skrev:

Bild
Det låter precis som Lindiwe säger hoppfullt!

Att man vill att det ska finnas diagonalstretch är för att då blir tyget bra när man knyter med det. Och det är bra att det inte stretchar rakt. Finns det ingen stretch på diagonalen (som t ex vanliga lakan) så blir tyget stummare, och det är svårt att få till en bra knytning och svårt att den avlastar riktigt bra.

Och det var fint tyg, somrigt! :D
Användarens profilbild
Av Ketronya
Nu har jag provat att knyta lite (med hunden) och det funkar riktigt bra faktiskt så det här var ett bra kap :)
Nu måste jag nog bara lära mig att knyta rätt också men det går väl med lite träning ;)

Efter mer noggrant mätande så är sjalen faktiskt 6.7 meter, vad tror ni om att dra upp lite i ändarna och knyta knutar så att det blir fransar istället för att fålla kanterna? Man kan väl knappast behöva en så lång sjal ändå, eller?
Av eamane
Du kan nog ta bort över en meter av tyget och sen repa upp så du kan knyta fransar :) Min längsta sjal är 5,7 m och den är lååång!
Användarens profilbild
Av Ketronya
eamane skrev:Du kan nog ta bort över en meter av tyget och sen repa upp så du kan knyta fransar :) Min längsta sjal är 5,7 m och den är lååång!
Men om jag tar bort en meter och sen repar, så blir den ju kortare än 5.7 för man vill väl inte behöva knyta med fransarna?
Användarens profilbild
Av AnnaBanana
fint tyg! om det är stadkanter behöver du ju inte fålla, det blir nog skönast att bara låta det vara. eftersom den är så lång kan du ju klippa av en bit och sy en ringsjal också :tumup:
Användarens profilbild
Av Ketronya
AnnaBanana skrev:fint tyg! om det är stadkanter behöver du ju inte fålla, det blir nog skönast att bara låta det vara. eftersom den är så lång kan du ju klippa av en bit och sy en ringsjal också :tumup:
Fast det är inte stadkanter på kortändorna så nåt måste man ju göra, hur mycket tyg behövs till en ringsjal?
Av eamane
Ketronya skrev:
eamane skrev:Du kan nog ta bort över en meter av tyget och sen repa upp så du kan knyta fransar :) Min längsta sjal är 5,7 m och den är lååång!
Men om jag tar bort en meter och sen repar, så blir den ju kortare än 5.7 för man vill väl inte behöva knyta med fransarna?
Nej men du klarar dej säkert med en sjal som är kortare ändå, vad har du för klädstorlek? Jag har (just nu) 44 och klarar mej med en sjal som är 4,6 om jag knyter på ryggen så har du mindre storlek klarr du dej med en kortare sjal.
En ringsjal behöver vara mellan 1,7 till 2 m, oxå beroende på hur stor du är :)
Användarens profilbild
Av zandrama
För magknytningar vill jag gärna ha en sjal på mellan 5 och 5,2 meter. Jag är 160 cm lång och väger ungefär 60 kg (strl 38 ungefär). För ryggknt funkar sjalar mellan 4,2 och 4,8 meter bra.

Elden Ring offers a vast and versatile range of bu[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?