Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av kaskelotta
Hjälp mig snälla sjal- och selbärare! Jag får så ont i ryggen att jag börjar misströsta! Sitter här med värk och deppar..

Har inte haft problem med min rygg innan men fick det i samband med trikåsjalen. Bytte för någon månad sedan till en vävd (hoppe) och även om det förstås var skillnad i avlastning har jag fortsatt ont, i ländryggen. Provat bära i min Ergo nu sista dagarna men ryggen värker..

Och jag känner i mig lite uppgiven. Ska jag tvingas använda vagn istället? A är bara 7 mån och väger inte mycket mer än 7 kg så det är ju lång tid kvar att bära.

Några tips?
Av kaskelotta
Summer skrev:Var bor du? Kan du få hjälp "live"? Kanske prova lite andra bärredskap också...
Ja det har du rätt i, finns väl en del andra redskap som jag inte testat..bor i sthlm så det är ju lätt på så sätt..h

Har provat och köpt i butik här för att verkligen hitta rätt men ändå inte lyckats tyvärr.
Användarens profilbild
Av Lindiwe
Oj har det inte blivit bättre med vävd sjal? :( Har du börjat bära på ryggen än? Har du varit till sjukgymnast och fått hjälp med ryggen? Jag fick gå till min sjukgymnast och fick övningar som verkligen hjälpte mig med min rygg när jag började bära N. Du får gärna komma förbi hos oss igen om du har tid och lust! Jag kan försöka hitta mitt träningsprogram också så kan jag visa dig de övningarna som hjälpte mig mest.
Senast redigerad av Lindiwe den fre jan 29, 2010 19:44, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av tinaw
Man brukar sällan få ont i just ländryggen av att bära. Hur högt bär du? Ibland, om man bär barnet väldigt högt, kan det göra ont där. Har du kollat med en sjukgymnast så det inte är nåt fel i ryggen? Ibland kan man få ont i ryggen efter graviditet (jag har tex alltid ont i ländryggen, så jag simmar, då försvinner smärtorna för några dagar), kan det vara något sånt?
Användarens profilbild
Av thanisa
tinaw skrev:Man brukar sällan få ont i just ländryggen av att bära. Hur högt bär du? Ibland, om man bär barnet väldigt högt, kan det göra ont där. Har du kollat med en sjukgymnast så det inte är nåt fel i ryggen? Ibland kan man få ont i ryggen efter graviditet (jag har tex alltid ont i ländryggen, så jag simmar, då försvinner smärtorna för några dagar), kan det vara något sånt?
För egen del är det tvärtom. Om jag bär barnet lågt så får jag ont i ryggen, jag måste ha den jag bär högt uppe för att inte få ont i ländryggen. Det är sådant som jag har fått pröva mig framtill men jag kan säga att jag kan få ont i ryggen bara av att se en del av bärbilderna här på sjalbarn då barnet sitter lågt på ryggen bara för att jag vet att det skulle göra ont på mig. DÅ det är vana sjalbärare så tror jag dock att de bär på det sätt som är bekvämast för dem. Det kan alltså vara skillnad hur man kan bära för att inte få ont. Jag är kort och kommer de ner en bit på ryggen så får jag gräsligt ont i svanken och ländryggen.
Av Ponyo
Jag får ont i ländryggen av sjal (vävd) och ont i axlarna av sele. För mig fungerar bara hybrid MT. Som en sele nertill, och med utbredbara band upptill.
Vill du testa min?
Av kaskelotta
Lindiwe skrev:Oj har det inte blivit bättre med vävd sjal? :( Har du börjat bära på ryggen än? Har du varit till sjukgymnast och fått hjälp med ryggen? Jag fick gå till min sjukgymnast och fick övningar som verkligen hjälpte mig med min rygg när jag började bära Naysa. Du får gärna komma förbi hos oss igen om du har tid och lust! Jag kan försöka hitta mitt träningsprogram också så kan jag visa dig de övningarna som hjälpte mig mest.
Tack snälla du! Verkar som skadan väl var skedd med trikåsjalen för det hjälpte inte med vävd även om det ju är mkt bekvämare. Har inte varit hos någon sjukgymnast men tar gärna tips på namn. Och vill gärna komma förbi igen hos er och kolla övningar, pm:ar dig!

Fick hjälp testa ryggknytning en gång men fortfarande lite knepigt eftersom jag ju är själv men bär på ryggen med Ergon
Av kaskelotta
tinaw skrev:Man brukar sällan få ont i just ländryggen av att bära. Hur högt bär du? Ibland, om man bär barnet väldigt högt, kan det göra ont där. Har du kollat med en sjukgymnast så det inte är nåt fel i ryggen? Ibland kan man få ont i ryggen efter graviditet (jag har tex alltid ont i ländryggen, så jag simmar, då försvinner smärtorna för några dagar), kan det vara något sånt?
Kanske menar jag inte ländryggen? :? Typ ovanför svanken..och mest på höger sida. Men det kom efter någon månads bärande med trikåsjal, aldrig haft ont där förut. Men sjukgymnast verkar som bra idé!

Har precis börjat med ryggbärandet så det är ju möjligt jag bär för högt..men samma ställe värker även med Ergon..
Av kaskelotta
thanisa skrev: Jag är kort och kommer de ner en bit på ryggen så får jag gräsligt ont i svanken och ländryggen.
Eller så kanske jag bär för lågt? :? Jag är också kort så det kanske är därför..Men jag måste hitta ett sätt att bära på, min bärtid kan inte vara över redan! :cry:
Av Ponyo
kaskelotta skrev:
Kanske menar jag inte ländryggen? :? Typ ovanför svanken..och mest på höger sida. Men det kom efter någon månads bärande med trikåsjal, aldrig haft ont där förut. Men sjukgymnast verkar som bra idé!

Har precis börjat med ryggbärandet så det är ju möjligt jag bär för högt..men samma ställe värker även med Ergon..

Precis samma som jag! Har aldrig ont där annars. Mitt onda kom också med trikaejalen. Misstänker att jag inte lyckades sprida ut tyget tillräckligt.
Av kaskelotta
Bubbi skrev:
kaskelotta skrev:

Precis samma som jag! Har aldrig ont där annars. Mitt onda kom också med trikaejalen. Misstänker att jag inte lyckades sprida ut tyget tillräckligt.
VAd tråkigt för dig men lite tröstande att det inte är bara min rygg som inte verkar passa. Fick tips om sprida ut tyget och gjorde det bättre idag men fick ont i axlarna då! Jösses vad har jag för konstig kropp? :hmm:

Det vore fantastiskt att få pröva något annat, vad snällt av dig, att erbjuda det, Pm:ar dig!
Av kaskelotta
Kuriosa;

idag när jag promenerade i Hagaparken och svor över denna onda sjal (förlåt mig alla som njuter av bekväma bärdon!) med en liten A som knorrade såg jag att det var mer folk än vanligt vid slottet. På min ena sida kommer några elegantare figurer hinner jag tänka medans jag småsjunger för lilla A. Vilka var det? Jo kronprinsessan+fästman och kung+drottning..
Användarens profilbild
Av tinaw
kaskelotta skrev:Kuriosa;

idag när jag promenerade i Hagaparken och svor över denna onda sjal (förlåt mig alla som njuter av bekväma bärdon!) med en liten A som knorrade såg jag att det var mer folk än vanligt vid slottet. På min ena sida kommer några elegantare figurer hinner jag tänka medans jag småsjunger för lilla A. Vilka var det? Jo kronprinsessan+fästman och kung+drottning..
:lol: :tumup:

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?