Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av enna
Har en ella roo och det känns väldigt svårt att få till ryggknytningarna. Dels får jag inte upp tyget ordentligt på ryggen på Elias och dels så får han inget tyfg att sitta på. Sen får jag knyta om väldigt ofta. Misstänker (hoppas) därför att det finns andra sjalar som funkar bättre. Vad tycker ni?
Användarens profilbild
Av Tiz
En diagonalvävd sjal avlastar ju lite bättre och kan vara lite mer lättknuten. Annars är det rätt mycket teknik och övning som gäller. Jag får aldrig till det bra på ryggen. Å andra sidan har jag en ytterst osammarbetsvillig pojke att knyta upp... :roll:
Av enna
på vilket sätt är den mera lättknuten?

Elias är inte heller särskilt sammarbetsvillig, men nog borde det väl gå ändå? Bara man får tilllsnitsen? *hoppas* Fast det svåraste nu är att få honom att inte titta ner på golvet, det underlättar knappast.
Av enna
Ni som har svarat har ni knutit med ella roo själva? Är det säkert att det verkligen funkar? Tyget glider och glider och hamnar inte alls där det ska mer än 5 minuter. Sen är knuten för lös och jag får börja om.
Användarens profilbild
Av Alven
När jag knöt ryggsäck med Antiguan, som är identisk med ellaroo, satte jag David på sjalen på golvet och såg till att han hade tyg ända från knävecken och upp till nacken. Det som blev över korvade jag ihop i knävecken för extra stöd. Sedan samlade jag ihop sjalen och svingade upp honom på ryggen, drog åt alla kanter ordentligt och knöt.

Här är en bild på ett ovanligt lyckat försök: :wink:

Bild
Av enna
Varför bor du i Karlskrona? Kan du inte komma hit och lära mig? Såg ju väldans bra ut ju. Vilken ryggsäck är det?
Användarens profilbild
Av Alven
enna skrev:Varför bor du i Karlskrona? Kan du inte komma hit och lära mig? Såg ju väldans bra ut ju. Vilken ryggsäck är det?
Varför? För att jag hitttade en man här. Annars hade jag nog bott närmare dig :) Men det finns säkert någon "sjalambassadör" nära dig! :D

Det är en tibetansk ryggsäck.
Användarens profilbild
Av Helena
Jag tycker att det är lättare att knyta på ryggen med en diagonalvävd sjal än med Ella Roon. Tyget är tjockare på de diagonalvävda och snurrar sig inte lika lätt och är lättare att breda ut. Man känner liksom mer var man har sjalen.
Diagonalvävda sjalar är stadigare och ifall man vill svinga upp barnet med sjalen på, tycker jag också att det är lättare med en diagonalvävd.
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Det är bättre glid i min Stork (diagonalvävd) än i min Rebozo. Rebozon hakar gärna upp sig, snurrar sig, men nu när jag kan knyta rygg är det helt okej ändå. Men i början funkade bara Storken.

Jag skulle nog tipsa om kanterna. När du väl brett ut sjalen över barnet, från knäveck upp till nacken typ, se till att dra åt kanterna på båda sidor. Ffa den nedre kanten. Håll de spända när du knyter färdigt.
Av enna
Tack för alla tipsen tjejer! Jag övar och övar och ska nog låna en diagonalvävd och testa om det går bättre.
Av ansve9
Har du varit på någon träff och fått råd och att andra kan titta på när du knyter för att se hur du gör? Jag tyckte det var en klar vändning i mina problem med att knyta, att jag fick råd i praktiken, irl. Sen spelar sjalen säkert roll, men jag kan för lite om olika sorter.
Av enna
Nu har jag vart på träff och tränat lite. Det finns klart mycket enklare sjalar att knyta med än ella roo det är ett som är säkert! Trots det så kvarstår en del problem. Efter 5 minuter ungefär så sitter han ca 1 dm lägre på ryggen än innan. Detta trots att allt ser bra ut och känns toppen. Hittar ingen extra snutt att dra i heller för att få det hårdare. Det gäller både ryggsäck och omslut. Ingen skillnad. Dessutom så får jag ont i sidorna av Elias ben. Är han för kort? Han är 74 cm lång och 1 år. Det borde väl funka? Tips?
Av enna
Alltså, varför kom jag inte på det själv??? Tja, man har väl huvudet under armen ibland!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?