Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av jazoo
Jag har köpt garn, jag har fixat stickor, men jag kommer inte igång. Jag behöver ett mönster.

Vad ska jag ha för mönster? Hjälp!

Jag har stickat ett par Samuels ullbyxa, men vill gärna pröva nåt annat också. Eller ska jag göra ett par till i samma mönster? :hmm:

Jag har garn som passar stickor nr 3,5.

Överös mig med tips på era bästa mönster!
Användarens profilbild
Av Asereht
Jag tycker ju att samuelbyxan är det bästa och mest förändringsvänliga mönster som finns så sedan jag upptäckte det så har jag i princip bara stickat dem. Andra mönster är ju mer uppdelade på strl och då har det för mig med min lilla sparris varit svårt att få passformen bra. Jag skulle köra vidare på samuelbyxan och leka med färg och struktur istället. :D
Av Enid
Jag improviserade nyligen ett mönster som var väldigt lätt:

Lägg upp 80 maskor (m) på två stickor nr 5.
Sticka nu på rundstickor nr 4: *2 räta (r), 2 aviga (a)* varvet ut. Fortsätt till du stickat 8 varv (v).
Sticka *1 r, 1 a* varvet runt i 25 v.
Avmaska 13 maskor för benet, sätt 14 m på en tråd, avmaska 13 m för andra benet.
Sticka bakstycket fram och tillbaka med rm över rm och am över am, sticka de två första maskorna tillsammans på varje v.
När det återstår 14m på stickan sticka fram och tillbaka som tidigare men utan att avmaska.
När den rakt stickade biten är lika lång som biten med sneda ändar syr du ihop maskorna på stickan med maskorna du satte på tråden.
Lägg nu upp 40 m runt varje benöppning med hjälp av strumpstickor nr 4. Sticka 8 varv resor: *1 r, 1 a*. Maska av benöppningarna löst med stickor nr 5.

Garnåtgång: <50gr obehandlat tretrådigt ullgarn.
Stickor nr 5, rundstickor nr 4 samt strumpstickor nr 4.

Det blir en ganska nätt ullbyxa som påminner om swadlebees ullbyxa i modellen. Inget för bautablöjrumpan men jättebra över formsydda tex swb cottonvelour onesize. De passar precis på min tjockis så jag gissar de är stl 6-10kg. Jag ska göra en större storlek också så fort jag hinner.

Jag har aldrig skrivit stickmönster förut så kom gärna med kritik, både bra och dålig.
Användarens profilbild
Av jazoo
Liten vus skrev:Jag improviserade nyligen ett mönster som var väldigt lätt:

Sticka nu på rundstickor nr 4: *2 räta (r), 2 aviga (a)* varvet ut. Fortsätt till du stickat 8 varv (v).
Avmaska 13 maskor för benet, sätt 14 m på en tråd, avmaska 13 m för andra benet.
Sticka bakstycket fram och tillbaka med rm över rm och am över am, sticka de två första maskorna tillsammans på varje v.
När det återstår 14m på stickan sticka fram och tillbaka som tidigare men utan att avmaska.
När den rakt stickade biten är lika lång som biten med sneda ändar syr du ihop maskorna på stickan med maskorna du satte på tråden.
Lägg nu upp 40 m runt varje benöppning med hjälp av strumpstickor nr 4. Sticka 8 varv resor: *1 r, 1 a*. Maska av benöppningarna löst med stickor nr 5.

Det blir en ganska nätt ullbyxa som påminner om swadlebees ullbyxa i modellen. Inget för bautablöjrumpan men jättebra över formsydda tex swb cottonvelour onesize. De passar precis på min tjockis så jag gissar de är stl 6-10kg. Jag ska göra en större storlek också så fort jag hinner.

Jag har aldrig skrivit stickmönster förut så kom gärna med kritik, både bra och dålig.
Har du någon bild? 8)
Användarens profilbild
Av jazoo
Asereht skrev:Jag tycker ju att samuelbyxan är det bästa och mest förändringsvänliga mönster som finns så sedan jag upptäckte det så har jag i princip bara stickat dem. Andra mönster är ju mer uppdelade på strl och då har det för mig med min lilla sparris varit svårt att få passformen bra. Jag skulle köra vidare på samuelbyxan och leka med färg och struktur istället. :D
Det kanske blir så.... Vilket sticksätt rekommenderar du? Garnet jag har är ganska tunnt, tvåtrådigt tror jag, passar stickor nr 3,5. Från Öland, men jag har tappat bort lappen... :roll:
Av Enid
jazoo skrev:
Liten vus skrev:Jag improviserade nyligen ett mönster som var väldigt lätt:

Har du någon bild? 8)
De ligger på kurning och jag kommer inte ha dator på en vecka från ikväll. Jag kan mms:a kanske :hmm: .
Användarens profilbild
Av jazoo
Liten vus skrev:
jazoo skrev: Har du någon bild? 8)
De ligger på kurning och jag kommer inte ha dator på en vecka från ikväll. Jag kan mms:a kanske :hmm: .
:tumup: Du har mitt nummer väl?
Användarens profilbild
Av MammaMuckla
Asereht skrev:Här finns samuelbyxan. Byxan på min avatarbild är stickade efter det mönstret. :)

http://tygisar.se/gor_det_sjalv.php?artikel=3
Jättetack, å grymt snygga blöjbyxor du hade stickat, vad är det för garn i dem?
Fast jag kanske är korkad men fick inte ihop det mönstret alls :oops: Tror jag håller mig till det jag har stickat förut och modifierar det lite efter behov :-)
Användarens profilbild
Av jazoo
melon skrev:Jag älskar också samuelsbyxan. Gillar att sticka dem i resår- eller mosstickning, då blir de tätare. Dubbel moss är också fint :tumup:
Resår låter fint - 2 r 2 a eller?
Användarens profilbild
Av melon
jazoo skrev:
melon skrev:Jag älskar också samuelsbyxan. Gillar att sticka dem i resår- eller mosstickning, då blir de tätare. Dubbel moss är också fint :tumup:
Resår låter fint - 2 r 2 a eller?
Ja varför inte, eller 2 r 1 a, om du vill ha mer "rätt" utseende. :wink:
Av Emmiez
naimiez skrev:http://www.ottobredesign.com/se/monster ... ull_se.pdf
jag stickade efter det mönstret, dom blev jättestora eller rättare sagt höga, bredden bara lite stor men höjde, dom går nästan upp i armhålorna, så gillade inte det mönstret tyvärr..

Elden Ring offers a vast and versatile range of bu[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?