Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag blir galen på mig själv.
Jag har en Moby Wrap som är den gosigaste trikåsjalen jag vet! I love it! Den är för mysiga korta bärstunder med min son som nu är 6 månader. Det går ju absolut inte att bära länge i den! Favoriten är just nu ACS Lollipop som är grymt avlastande. Jag älskar dom sneddade ändarna och det blir bra nästan varje gång.
Därtill har jag en Hoppediz Montreal som jag tänkte skulle passa till sommaren, men ändarna är inte så sneda och det blir svårt att få en skön knytning. Den ska vara 4,6 tror jag... dvs lika lång som Lollipopen, men ändå är det så stor skillnad, why?
Sen köpte jag en AA Rödrutan och den är super, men jättesvår att få en knytning med, jag knyter ju helst omsluten X eller vad det heter. Med den når jag inte runt och det blir bara ett kryss där fram eller bak. Känns inte så säkert med lillen än så länge. Men det löser sig väl till sommaren.

Men.... nu till mitt dilemma. Min sambo vill ha en lång stadig sjal att bära i. Han älskar att sjala och Lollipopen funkar helt okey med omslutet x på honom. Men han skulle vilja ha en längre än de vi har.
De som jag fastnat för är:
Stor; hur är denna? Varm, sval, stadig, hur är den vävd egentligen?
Gås; vad är bäst, skrynklig eller slät? Hur mycket ska man ge för en begagnad? Eller kan man hitta billiga någonstans?
Bebina, har jag bara hört talas om. Är det en budgetvariant på någon annan?
BBS? Är den för stretchig för att orka bära länge i?
BBB; vad tycker ni?
Sen har jag sett att många här inne är helt galna när en Didymos eller Zara säljs, vad är det för speciellt med dessa?
Berätta!!!!!
Tuali skrev:
Men.... nu till mitt dilemma. Min sambo vill ha en lång stadig sjal att bära i. Han älskar att sjala och Lollipopen funkar helt okey med omslutet x på honom. Men han skulle vilja ha en längre än de vi har.
De som jag fastnat för är:
Stor; hur är denna? Varm, sval, stadig, hur är den vävd egentligen?
Gås; vad är bäst, skrynklig eller slät? Hur mycket ska man ge för en begagnad? Eller kan man hitta billiga någonstans?
Bebina, har jag bara hört talas om. Är det en budgetvariant på någon annan?
BBS? Är den för stretchig för att orka bära länge i?
BBB; vad tycker ni?
Sen har jag sett att många här inne är helt galna när en Didymos eller Zara säljs, vad är det för speciellt med dessa?
Berätta!!!!!
Kika in på sjalrecensioner så står det mycket om de olika sjalarna där!
Priser är ju beroende på skick och färg mycket, och beroende på hur mycket du själv tycker att de är värda :wink:
Min åsikter...

Storken är stabil och stadig, jag har haft ett par stycken men de har fått slytta båda två. Vet inte riktigt varför, för de är väldigt fina.
Gåsen har jag både skrynklig och slät, vet inte om jag kan säga att det är någon större skillnad på dem... tycker att den släta är mjukare, men det kan ju också vara för att den är mer använd.
Bebinorna jag kännt på har varit tunnare än storkarna, jag har en regnbåge och ett stjärntecken. Stjärntecknet är underbart mjukt fast jag köpte den ny!
BBS (eg WBS, de heter Wrapsody numera) är stadiga och sköna. Har sett en fyraåring bäras i en :wink: men jag vet inte hur det går längre stunder.
BBB (eg WBB) är som gåsen, fast färggrannare typ. Det är ungefär samma tyg i dem.

Zara har jag bara kännt på en gång, vet inte om jag blev så impad av den :hmm: men de är underbart fina! Didymos finns det så många olika varianter på så det är svårt att säga ngt om dem utan att skriva en hel roman. Jag gillar de flesta av dem dock 8)
Jag har en Stork leo, en Didy Lisa bla..
Min erfarenhet är:
Hoppediz costarica är tjockare än Stork Leo, stork Leo är tjockare än Didy lisa, Didyn är marginellt tjockare än Easycare,
tunnare är lollipop, men jag tycker inte att lollipop avlastade någonting jämfört med ovanstående (men vid det löaget var min kille ganska stor).
Skulle jag vara tvungen att välja en av mina sjalar så skulle jag behålla Lisa. Den är lagom mjuk, lagom avlastande och lagom tunn.
Jag är förtjust i didymos för att de är smalare än de flesta andra sjalar, didyn är 65 bred jämfört med 70 det blir en del när man ska knyta. Sen finns det så många fina mönster och färger på didymos.

Zaran älskar min man av samma anledning, att den är smal (jag har en 60 cm).
Ytterligare ett svar :D
Tuali skrev:Hoppediz Montreal som jag tänkte skulle passa till sommaren, men ändarna är inte så sneda och det blir svårt att få en skön knytning. Den ska vara 4,6 tror jag... dvs lika lång som Lollipopen, men ändå är det så stor skillnad, why?
Olika sjalmärken mäter längden på olika sätt. T ex Storchenwiege mäter exklusive de sneda ändarna medan Hoppediz mäter längden inklusive en av de sneda ändarna. Sedan kan tyvärr även två exemplar av samma märke, av samma färg och storlek variera i längd från exemplar till exemplar. Lite irriterande. Vet inte hur ACS mäter, men om de mäter inkl en eller båda avsmalnande ändar blir det ju en del längd som tillkommer iom att den har ovanligt långa avsmalnande ändar.

Och så mina synpunkter på de sjalar du undrar över, antingen efter egen erfarenhet eller efter vad jag inhämtat här på Sjalbarn:
Stork: Korskypertvävd. Ganska tjock, som en ny Hoppe typ. Superkvalitet. Avlastar mycket bra. Mycket prisvärd enligt min åsikt.
Gås: Tuskaftsvävd, dvs stretchar inget på diagonalen. En riktigt tunn, vävd sjal.
Bebina: I alla fall Bebina stjärntecken är jaquardvävda och vad jag har hört hyfsat tunna för att vara "tjocka".
BBS/ WBS: En stadig men ändå tunn=sval trikåsjal. 80 cm bred.
BBB/ WBB: Motsvarande gås men andra mönster.
Didymos: Har ett stort urval av vävda sjalar med olika mönster, färger och vävsätt med tillhörande egenskaper. Olika sorter väcker ha-begär hos olika personer.
Zara:Personlig favorit. Är inte helt överens med mönstret men det är en tunn "tjock" sjal, jaquardvävd, som har lite längre avsmalnande ändar som även finns i den behändiga bredden 60 cm. Ny sort på marknade, och kanske därför lite hajpad?

Generellt gäller att en välanvänd vävd sjal är mycket skönare än en ny, jmf ett par jeans. Men Zara kan även funka ny, t o m för en klenaxlad som jag.
Tack för era svar!
Nu har jag köpt en gås (lila som ska vara slät men som är skrynkig) och en stork (som kommer på måndag) och en Ellaroo ! Jag ÄLSKAR gåsen!!! Den är helt underbar. Min sambo ÄLSKAR Ellaroon! Så storken kanske får flytta vidare... eller så behåller vi den också.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?