Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kanel
Jag säger bara vinter - urk! Jag och maken har fått bärproblem - inget av våra bärhjälpmedel funkar, särskilt inte när vi är på landet. Vi vill gärna kunna bära på ryggen, men långsjalarna får vi inte till utanpå tjocka ytterkläder och ergon blir för liten för maken av samma skäl, dragbanden är för korta. Dessutom är ergon svår att få på plats när man har vinterkläder på, allting bara korvar sig. Slutligen sitter sonen faktiskt lite för "högt" i ergon, ser ut som om bara rumpan får plats i sittdelen. Bärjacka är inget alternativ för oss, grabben måste sitta utanpå våra kläder. SÅ summan av kardemumman är att det borde bli en mei tai! Eller vad säger ni? Det är viktigt att det går att "svinga" upp grabben, att "humpa" runt honom som med ergon går inte. Och det verkar ju gå med mei tai. Har läst en del inlägg om att den inte avlastar så bra, men med tjocka ytterkläder kanske det går ändå..?

Jag funderar på att ta en XT så det verkligen funkar för maken också. Han är 185 cm och rätt så stor, i alla fall om magen ;-) Och grabben är 11 mån snart och väger drygt 10 kg. Eller blir det FÖR stort? Lilla jag lär väl drunkna i den.. (jag har storlek 36 ibland 38.)
Användarens profilbild
Av April
Det låter väl som ett måste? ;-) :lol:

Själv måste jag beställa en bärjacka, till det beräknade SjalBarnet i juni :shock: 8)

Kram
Användarens profilbild
Av annikar
Det låter ju absolut som ni behöver en mei tai :wink: :D

Jag förstår precis problemet! Tycker också att Samuel sitter lite konstigt i patapumen i overall, han får liksom inte tillräckligt stöd för ryggen.
Själv syde jag en bärjacka á la tragejacke.com på nyårsdagens morgon( nåt ska man ju göra medan alla andra är dagen-efter-trötta) och det är otrolig skillnad, inte alls tungt att bära.
Men ni vill ju helst bära utanpå och då låter väl mei tai som ett bra alternativ. Såg att Mi köpte en Colibri mei tai och hennes barn är också lite större.
Användarens profilbild
Av Jennelii
Jag provade en sån hög mei tai och Linus satt som en kung i den på ryggen med tjock overall o utanpå mina kläder, han är knappt 80 cm o väger ca 10,5 (när jag provade den inne utan kläder var den inte lika skön..) men jätteperfekt ute. I ergon med overallen lutar han sig bara bakåt... Provade en colibri lite snabbt men jag gillade inte den, tyckte den var för tjock o klumpig. Det jag tyckte var lite krångligt var att få på den, inte alls lika enkelt som ergon men det är nog en vanesak..
Användarens profilbild
Av mica
Klart ni behöver en MeiTai! :D :D :D

XT är för barnet inte för bäraren. En stor bärare behöver extra långa band istället. Sedan kan ju en XT vara bra ändå.

Vår son är ca 70 oc väger ca 8,6 kg. Vår XT känns lite hög för honom. Han hamnar långt ner i den. Men jag räknar med att det blir bättre när han blir större.
Kanel skrev: Det är viktigt att det går att "svinga" upp grabben, att "humpa" runt honom som med ergon går inte.
Nu har ju jag ingen ergo, men väl en patapum, och när jag bär på ryggen så humpar jag inte runt. Jag knäpper midjebandet och svingar upp Karin på ryggen och fäller sedan upp sittdelen och tar på axelbanden.

Men det är klart att du behöver en mei tai ändå, även om det skulle funka att svinga även till ergon. =)
Användarens profilbild
Av AnKa
Kaffemoster skrev:
Kanel skrev: Det är viktigt att det går att "svinga" upp grabben, att "humpa" runt honom som med ergon går inte.
Nu har ju jag ingen ergo, men väl en patapum, och när jag bär på ryggen så humpar jag inte runt. Jag knäpper midjebandet och svingar upp Karin på ryggen och fäller sedan upp sittdelen och tar på axelbanden.

Men det är klart att du behöver en mei tai ändå, även om det skulle funka att svinga även till ergon. =)
Så gör jag oxå, numera det funkar bättre när man har vinterkläder på sig själv och barnet. Barnet kommer automatiskt på rätt plats i sittdelen då.
Användarens profilbild
Av Mi
Jag rekomenderar MT Colibrin varmt, stadig och rejäl.. :D 8)
Användarens profilbild
Av Kanel
Tror ni har övertygat mig... 8) ska bara skaka fram lite stålar! En MT ska det bli, XT med extra långa band!

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?