Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av eamane
Vi ska på begravning på fredag och Frida får självklart stanna hemma. Det är ingen släkting utan mer en bekant som har dött. Aron måste ju dock med men vad ska han åka i?
TImbuktun tycks mej lite för färgglad trots att den är så mörk, ringsjalen för glatt mönster på. Vad tror ni, funkar Bebina stjärntecken? Eller ska jag låna en svart från nån?
Det är en äldre man som dött och jag förväntar mej en gammeldags svartklädd begravning...
Av sjaltokan
Jag har varit på begravning två gånger med sjal, första gången var min farfar och där skulle det inte vara mer än avsked vid graven så då fick min easy eld tjänstgöra.

Andra gången var begravningen från Annalys, jag valde min silkesindio för jag tycker den är vacker men ändå diskret.
Bild

Varför måste det vara svart på begravning??

Så jag hade nog lånat någon diskret sjal, kanske inte svart men enfärgad.
Av eamane
Det är just det, det folket som vi ska till, förväntar sej en riktigt gammeldags svartklädd begravning. Mina sjalar är inte direkt diskreta heller, den mest diskreta är bebinan :roll:
Av sjaltokan
Apelsin skrev:Thowida: många gamla tycker att det ska vara svart
Jag vet att många gamla tycker det, men jag tycker inte det.. :hide:
Av eamane
Poffan skrev:Jag har tyvärr ingen aning om vad som passar på begravning men du får låna min bruna gås om du vill. Jag har en svart moby också men Aron är kanske för tung för trikå?
:) Ska fundera på gåsen men vi har oxå en svart Moby som är undanlagd sen ett par kg tillbax :wink:
Av eamane
thowida skrev:
Hade det varit en yngre människa så hade jag inte funderat direkt svart heller...
Användarens profilbild
Av sanna73
Bebina är ju en diskret sjal så den tror jag ingen reagerar negativt på. Den hade jag tagit.
Jag har annars en underbar hoppe kapstad du kan få låna om du absolut vill ha svart. Pm:a i så fall :D
Av eamane
sanna73 skrev:Bebina är ju en diskret sjal så den tror jag ingen reagerar negativt på. Den hade jag tagit.
Jag har annars en underbar hoppe kapstad du kan få låna om du absolut vill ha svart. Pm:a i så fall :D
Tack :) Ska fundera!
Av sjaltokan
Apelsin skrev:
thowida skrev:
Det tycker inte jag heller, MEN hade du inte respekterat det om det avr önskan? Om svart är vad som gäller på en begravning så hade jag respekterat det.
Klart om det är en uttrycklig önskan skulle jag respektera det.

Men bara för att det brukar vara svart som gäller vet jag inte om jag skulle ta på mig en svart sjal, jag hade valt en neutral, enfärgad men kanske inte svart.. :hide: Men så är jag lite tjurskallig mot allt "så brukar det vara" :rodna:

Förlåt TS inte meningen att kapa din tråd..
Av anna m
bebinan tror jag blir bra eamane! :heart: hade det inte varit som du själv skriver en traditionell begravning med svarta kläder hade jag tyckt vitt. jag var helt klädd i vitt när min väninna begravdes.
Användarens profilbild
Av aha
thowida skrev:
Apelsin skrev:
thowida skrev:
Det tycker inte jag heller, MEN hade du inte respekterat det om det avr önskan? Om svart är vad som gäller på en begravning så hade jag respekterat det.
Klart om det är en uttrycklig önskan skulle jag respektera det.

Men bara för att det brukar vara svart som gäller vet jag inte om jag skulle ta på mig en svart sjal, jag hade valt en neutral, enfärgad men kanske inte svart.. :hide: Men så är jag lite tjurskallig mot allt "så brukar det vara" :rodna:

Förlåt TS inte meningen att kapa din tråd..
Jag är på många begravningar eftersom jag ofta sjunger. Bebinan skulle jag inte reagera på alls på en begravning i svart. Den är ju inte färgglad. Dessutom är det just när det gäller barn som det är ok med lite färg.
Så här står det på fonus hemsida om klädsel
Om inte svart
Svart liksom vitt betraktas som sorgens färger. Har man inte möjlighet att klä sig svart så är alternativet grått, mörkblått eller andra mörka/diskreta färger.

Barnens kläder
Barn kan ha sina finkläder på sig oavsett färg.
Sen orsaken till att jag svarade här. Just vid begravningar som är så känsliga ser jag det som självklart att respektera en förväntad önskan från dom anhöriga. Om man tror att dom vill ha begravningen mörk så klär man sig så. Det är inte rätt stund att visa sin självständighet gentemot traditioner, det kan man göra vid andra tillfällen.
Av sjaltokan
aha skrev:Jag är på många begravningar eftersom jag ofta sjunger. Bebinan skulle jag inte reagera på alls på en begravning i svart. Den är ju inte färgglad. Dessutom är det just när det gäller barn som det är ok med lite färg.
Så här står det på fonus hemsida om klädsel
Om inte svart
Svart liksom vitt betraktas som sorgens färger. Har man inte möjlighet att klä sig svart så är alternativet grått, mörkblått eller andra mörka/diskreta färger.

Barnens kläder
Barn kan ha sina finkläder på sig oavsett färg.
Räknas sjal som vuxens kläder eller barns? :oops:
Användarens profilbild
Av verre
jag köpte en svart duk (tror jag att det var) på indiska, diagonalvävd och knöt den som en "ring" sjal och hade A där i när vi var på begravning. då var A 1 år. det gick bra, han satt där i hela sermonin.
Användarens profilbild
Av tlillan
Om det är en begravning där det ska vara svart tycker jag nog sjalen med ska vara det eller i alla fall väldigt mörk inga mönster o så direkt heller..... Spec vid gamla äldre begravningar.
Av eamane
:hmm: Ja nu fick jag lite att fundera på, bebinan eller låna en svart. Ska höra lite vad sambon säger med så får jag se... Ratar direkt mina andra sjalar i vilket fall :wink: De är helt opassande :)

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?