Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Lillblomma
Hej!
Har alltid tänkt att "i trikå kan man bara sy om man har en OLmaskin så det är inget att fundera på" men har nu blivit motbevisad här inne. Första "projektet" blir att laga mina gamla yogabrallor...
De är i tjock trikå? (är ju värdelös på material!!! Det ser "stickat ut" men är tjockare än en t-shirt...) och jag vet nu att man kan zick-zacka för att få en elastisk söm.
Det är innerbenssömmen som måste göras om och nu undrar jag om det ska vara en "tät" zick-zack eller en utdragen... kort stygnlängd eller lång och smal bredd på zick-zacken?

Och trikå-nål väl? Eller vaddetnuheter...
//A
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Lillblomma skrev:Hej!
Har alltid tänkt att "i trikå kan man bara sy om man har en OLmaskin så det är inget att fundera på" men har nu blivit motbevisad här inne. Första "projektet" blir att laga mina gamla yogabrallor...
De är i tjock trikå? (är ju värdelös på material!!! Det ser "stickat ut" men är tjockare än en t-shirt...) och jag vet nu att man kan zick-zacka för att få en elastisk söm.
Det är innerbenssömmen som måste göras om och nu undrar jag om det ska vara en "tät" zick-zack eller en utdragen... kort stygnlängd eller lång och smal bredd på zick-zacken?

Och trikå-nål väl? Eller vaddetnuheter...
//A
Trikånål, yes! (Har man tur funkar det även med vanlig nål, en så smal som möjligt borde vara det bästa.)

Du tar en smal zick-zack, kanske 1,5-2 bred och sen vanlig stygnlängd skulle nog jag säga.
Av Lillblomma
Apelsin skrev:har du ingen trikåsöm på maskinen? Jag använder vanlig nål oftast.

använd
l
/
/
l

finns det en som ser ut eller
l
>
l

den rakaste delen ska vara inåt.
öh.... Jag tror det finns en sån som den senaste ovan. Är det trikåsöm.... Där ser man... (Har tappat bort bruksanvisningen)
Men då kan jag ju testa det!

TUUUSEN tack!
//A

Den här tråden har liksom fallit i gl&o[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?