Helma skrev:diddeldi skrev:jag tycker inte bara att det handlar om vad som är mest praktiskt (även om jag tycker att det är mer praktiskt med sjal/sele än vagn) utan också om att det är bättre för barnet att få vara nära. det är egentligen viktigare tycker jag.
Jag håller verkligen med dig. Men jag tog inte upp det denna gång då jag en annan gång pratade om samsovning och de såg ännu mer frågande ut, typ:

Jag kan hålla med. Samtidigt, som någon skrev, så blir var och en salig på sin tro. Och så länge barn inte far illa så får man nog låta föräldrar hållas. För hur det än är så är ju alla barn olika också och reagerar förmodligen olika på varianter i föräldraskapet.
Går jag till mig själv bara så bärs mina barn övermer än gärna men är inte lika störtförtjusta i samsovning medan andra barn säkert verkligen mår bäst av att samsova (vilket ju låter mest naturligt i mina öron iofs.. men man väljer ju inte vilka sorts barn man får

).
Och när man går på linjen att det är bäst för barnet, och därmed säger att alternativet är sämre, tror jag man förlorar mer än man vinner när det gäller att "sprida sjalbudskapet" (hittade ingen bättre formulering, gissar att alla lärare på forumet avskyr mig nu för alla paranteser..

) .
Men sen får jag lite känslan att det finns en föräldragrupp som väljer alternativ efter att själva få fördelar. Tänker ffa på en del debatter i samhället där barn är inblandade men ingen tycks tycka att barnperspektivet är viktigast utan det viktigaste är att föräldrarna (mamman?) får bli självförverkligad (kanske lite hårt taget nu, men ibland känns det så).
Ah, lång utläggning och ett kliv över gränsen för OT. Ber om ursäkt för det!!
Tycker ändå det var en intressant debatt framlagd.

Värt att dryftas om inte annat!
Hjälpmamma
Sexbarnsmamma + ett bonusbarn
Blogg:
http://lagomtnormativt.blogspot.com/