Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här samlar vi artiklar om "att bära" och om www.sjalbarn.se

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag fick syn på och köpte Aftonbladets Familybilaga idag, där det utlovades stort test av bärselar. Trist nog var det en bantad version av Smartsons test från i september, som man kan läsa alldeles gratis här:

http://www.smartson.se/test/barn/barselar.htm

Intressant att fyra olika sjalar av olika typ buntades ihop till "bärsjal" medan selarna redovisades separat. Babybjörn fick till och med var sitt omdöme för original och active. Tsk tsk tsk...

Själv kan jag bara konstatera att jag och min fru tydligen är helt fel ute som bär omkring Astrid i långsjal (3 plus) och Patapum (2 plus) för det mesta. När vi egentligen skulle ha haft en BB original som var den enda produkt som fick fem plus...

Nåja, huvudsaken är väl att vi tre är nöjda :wink:

/ Roger
Användarens profilbild
Av Panakeia
men det såtr att didyn är en vävd trikåsjal? vad är en vävd trikåsjal för nått?
Användarens profilbild
Av MrsR
Och varför är det svårare att sätta barnet på ryggen i Patapum än i Ergon???
Jag tycker det funkar precis på samma sätt
Användarens profilbild
Av karra1
Jag gillade "En nackdel med ringsjalen är liksom den andra modellen att det kan vara svårt med knytningen i början. När man väl knutit den rätt är den ganska enkel att ta på och av, sjalens knytning anpassas enkelt efter barnets storlek. "

Nu äger jag ingen ringsjal, men hur knyter man en sån *s*

Jag använder min BäraBarnsjal mycket när vi ska hämta de andra på skolan och så och jag tycker att der funkar utmärkt även fast Adelina bara är 3 månader (hon är iofs väldigt stadig, men ändå) - men att den är bättre än en långsjal tycker jag då inte.

Vem kan använda en BabyBjörn tills barnet är 90 cm?
Av SandvikenMamma
Om Patapum:
"Ett ytterligare minus är att det är nästan omöjligt att själv sätta i barnet när man vill bära på detta sätt."
:o

Om ergo:
"Till skillnad från Patapum kan du också själv sätta i barnet även när du vill bära på ryggen. Selen har dessutom flera fickor."

Är det verkligen så? :o?
Jag får iaf upp Fanny på typ 2 sekunder - helt själv - i våran patapum när vi bär på ryggen :wink:
Användarens profilbild
Av Anso
SandvikenMamma skrev:Om Patapum:
"Ett ytterligare minus är att det är nästan omöjligt att själv sätta i barnet när man vill bära på detta sätt."

Om ergo:
"Till skillnad från Patapum kan du också själv sätta i barnet även när du vill bära på ryggen. Selen har dessutom flera fickor."

Jag får iaf upp Fanny på typ 2 sekunder - helt själv - i våran patapum när vi bär på ryggen :wink:
De har väl bara tittat på instruktionerna antar jag och enligt dem så ska man väl ha hjälp för att sätta barnet på ryggen i en Patapum? Det kanske är lite extra försiktiga råd för att företaget inte ska bli stämt om något barn rasar i golvet kan jag tro.
Användarens profilbild
Av naimiez
Någon som frågat vem som gjort testerna? Kanske vi kan hjälpa dem....
Av SandvikenMamma
Anso skrev:
SandvikenMamma skrev:Om Patapum:

Om ergo:

De har väl bara tittat på instruktionerna antar jag och enligt dem så ska man väl ha hjälp för att sätta barnet på ryggen i en Patapum? Det kanske är lite extra försiktiga råd för att företaget inte ska bli stämt om något barn rasar i golvet kan jag tro.
Jo, det förstår jag... Men är det inte samma sak mede ergon då? Och dom andra selarna? Fast det inte står i instruktionerna...
Alltså, jag menar att om dom skriver att det är "nästan omöjligt" att få upp barnet i en patapum, borde det vara lika med dom andra i så fall :)

naimiez:
Ingen aning, men det kanske nån kan maila och kolla? Jag hinner tyvärr inte nu, ska iväg med ett tåg snart.
Användarens profilbild
Av Blixa
Jag blev så nyfiken på testet att jag mailat dem som genofört det för att fråga hur det gått till. Vi får väl se om de svarar. :wink:
Användarens profilbild
Av Blixa
Nu fick jag svar från testföretaget och jag vet inte om jag tycker att det gav så mycket utom en känsla av att han tyckte att jag var lite jobbig.

Jag vet inte riktigt vad han menar med att gå så långt som jag förespråkar. Kanske mitt förslag att låta testpersonerna faktiskt använda de olika bärdonen under en månad för att få en chans att utvärdera dem rättvist. Klipper in mailet här för den som är intresserad.

"Hej. Tack för ditt mail. Det är riktigt att många föredrar sjal framför sele. Riktigt så långt som du förespråkar har vi kanske inte gått i vårt test och vi är inte hängivna varken den ena eller den andra bärtekniken.
Visst är det så att en teknik blir lättare när man lärt sig den. Men många föräldrar bär inte sina barn så ofta eller så långa stunder i taget. Eftersom de flesta småbarnsföräldrar också är ganska jäktade, får en sele eller sjal inte vara alltför komplicerad att ta på sig, då är risken stor att den bara blir liggande och så tar man vagnen istället. Vilket ju inte är meningen.

Vi har fått en hel del e-mail om det här testet och stundvis känns det som att man har stoppat handen i ett getingbo, eftersom det tycks finnas många som är självpåtagna experter på området.
Men vi står för våra slutsatser och nej, vi är inte påverkade av någon tillverkare i våra tester. Fortsätt gärna läsa våra tester. Vi kanske gör ett nytt test av bärselar och sjalar framöver… "
Av SandvikenMamma
Blixa skrev:Nu fick jag svar från testföretaget och jag vet inte om jag tycker att det gav så mycket utom en känsla av att han tyckte att jag var lite jobbig.

Jag vet inte riktigt vad han menar med att gå så långt som jag förespråkar. Kanske mitt förslag att låta testpersonerna faktiskt använda de olika bärdonen under en månad för att få en chans att utvärdera dem rättvist. Klipper in mailet här för den som är intresserad.

"Hej. Tack för ditt mail. Det är riktigt att många föredrar sjal framför sele. Riktigt så långt som du förespråkar har vi kanske inte gått i vårt test och vi är inte hängivna varken den ena eller den andra bärtekniken.
Visst är det så att en teknik blir lättare när man lärt sig den. Men många föräldrar bär inte sina barn så ofta eller så långa stunder i taget. Eftersom de flesta småbarnsföräldrar också är ganska jäktade, får en sele eller sjal inte vara alltför komplicerad att ta på sig, då är risken stor att den bara blir liggande och så tar man vagnen istället. Vilket ju inte är meningen.

Vi har fått en hel del e-mail om det här testet och stundvis känns det som att man har stoppat handen i ett getingbo, eftersom det tycks finnas många som är självpåtagna experter på området.
Men vi står för våra slutsatser och nej, vi är inte påverkade av någon tillverkare i våra tester. Fortsätt gärna läsa våra tester. Vi kanske gör ett nytt test av bärselar och sjalar framöver… "
Vilket oseriöst svar.
Och oseriöst test kan jag tycka när jag läst svaret...
Jag tänker såhär: Om man gör ett test på sjal och sele, så gör man väl det för att folk som är intresserade ska få ta del av det? Och inte bara ta nån mamma som går på stan för att man ska få "veckans/månadens test" avklarat? Utan då får man ju faktiskt ta nån mamma som är intresserad av att bära i sjal/sele och ge henne tid, så att hon kan få prova och verkligen känna efter.
Om man vore intresserad av att ha en vagn, så skulle man väl kolla på ett sånt test istället? (Tänker på det han skrev om att det inte skulle vara för krångligt...)
Användarens profilbild
Av miriel
Då när testet kom skrev jag ett långt mail om patapum och ergo... skrev bland annat att jag hade båda och kunde jämföra dem (de äldre modelerna är ju nästan identiska...) Och ifrågasatte varför de fick så olika resultat...

Men fick aldrig något svar.... :roll: Gissar att jag är en av dessa "självpåtagna experter". Trist att de inte tar åt sig av kritik och hur kan de tro att man kommer lita på något annat de testar? :hmm:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?