Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Visste inte vart jag skulle lägga frågan, men tänkte att det finns säkert någon vet här? Är det "farligt" för miljön att färga tyg när man har enskild brunn? Med Nitor eller liknande. Sökte, men hittar inget vettigt. :roll:
Någon som vet?
Vill ju så gärna färga ett vitt kanintyg rött, men vill inte skada brunnen eller naturen i onödan.
Hittade lite men är ändå osäker.

"Inga rester finns efter användning.Färgen fastnar på organiskt och oorgansiskt material i avloppsvattnet som omhändertas i reningsverket. Färgen är biologiskt helt nedbrytbar. "

Reningsverk ja, men om man inte har det?
diddeldi skrev:brunnen har väl inte så mycket med saken att göra som vilket typ av avlopp ni har :wink: . trekammarbrunn, septitank eller vad har ni?
Vi har trekammarbrunn, men det tyckte jag var solklart med tanke på frågan att det inte ens behövdes skrivas.. :hmm: Om man har septitank är den väl sluten så då kommer det ju inte ut i naturen och det är ju heller ingen brunn som kan bli förstörd!? Eller? :roll:

Ja, hur som helst, tack för länken, :-) Men hittade inget där heller tyvärr...
KajsaW skrev:
diddeldi skrev:brunnen har väl inte så mycket med saken att göra som vilket typ av avlopp ni har :wink: . trekammarbrunn, septitank eller vad har ni?
Vi har trekammarbrunn, men det tyckte jag var solklart med tanke på frågan att det inte ens behövdes skrivas.. :hmm: Om man har septitank är den väl sluten så då kommer det ju inte ut i naturen och det är ju heller ingen brunn som kan bli förstörd!? Eller? :roll:

Ja, hur som helst, tack för länken, :-) Men hittade inget där heller tyvärr...
Jag har inget att bidra med, men i vårt hus som ligger inne i Göteborg har vi egen brunn till. När det byggdes flera hus runt om vår i området så drogs det kommunalt vatten och avlopp. Alla hus var tvungna att ansluta sig till båda, men vi använde länge vatten ur vår egen brunn och det kommunala avloppet.

Sedan insåg vi att kostnaden för avloppet var 3/4 av den totala vattenkostnaden, och eftersom de inte visste vad vi hade för vattenkostnad, så tog de en schablonkostnad. Då övergick vi till kommunalt vatten och tjänade 500-1000 kronor per år på ekvationen. Vår egna brunn har vi kvar, med ETT utkast på utsidan och det används till att vattna i trädgården eller tvätta bilarna med.

//Kaja
Kanske kan jag bidra lite. En trekammarbrunn renar inte vattnet, utan är till för att avskilja slam ur avloppsvattnet. Vattnet renas alltså inte, utan förorenat vatten går vidare ut i naturen. Ofta finns en infiltrationsanläggning som renar till viss del (stenkista). Det här hade du säkert koll på. Hade det varit så att er dricksvattenbrunn legat så att säga nedströms (i grundvattnets riktning) trekammarbrunnen hade det kunnat gå illa för dricksvattnet. Då hade det funnits möjlighet att få in avloppsvatten i det du sen skulle dricka... Bajsvatten typ. Och färg från badande kaniner. Trekammarbrunnen är med största sannolikhet placerad på "rätt sida" av brunnen, så du behöver inte vara orolig.
Tack alla! :-) :tumup:
Vi har en djupborrad brunn som vi tar dricksvattnet ifrån, 120 meter om jag minns rätt. Samt en trekammarbrunn på tomten, men vattnet från den brunnen pumpas bort till en annan brunn och sen därefter ligger infiltrationen. Som jag har uppfattat det så kan man om man använder fosfater i tvättmedel och klorin och annat förstöra brunnen så att de "goda bakterierna" som "äter" slammet dör och man förstör både brunnen och sen därefter för fiskarna osv. Men det verkar ju onekligen ok då att färga. :-)

När vi flyttade hit fick vi vatten från en grundare grävd brunn som låg mitt i en hästhage! :-o Vi kollade ju naturligtvis vattnet, men ägaren hävdade att vattnet var tiptop. Men det var både "bajsvatten" och för mycket bakterier och hm, nu minns jag inte men vattnet var i alla fall otjänligt som dricksvatten på två punkter :-o

Men vad bra, då blir det kanske lite röda kaniner i helgen. :-D
ne det nog inte fara för ert dricksvatten. Frågan är väl om det färgen innehåller är nedbrytbart av naturen. Jag skulle maila Nitor och fråga. Men sedan tror inte heller jag att en färgning spelar så stor roll.
miom skrev:ne det nog inte fara för ert dricksvatten. Frågan är väl om det färgen innehåller är nedbrytbart av naturen. Jag skulle maila Nitor och fråga. Men sedan tror inte heller jag att en färgning spelar så stor roll.
Det här har jag hittat ; "Inga rester finns efter användning.Färgen fastnar på organiskt och oorgansiskt material i avloppsvattnet som omhändertas i reningsverket. Färgen är biologiskt helt nedbrytbar. "

Så det är nedbrytbart, men hur lång tid? Och vi har ju som sagt inget reningsverk. Dricksvattnet är jag inte det minsta orolig för utan det är alltså "bajsbrunnen" som jag funderar på om den skulle ta skada eller fiskarna/naturen i dess fortsättning.

Men jag tror nog att jag vågar färga här. :-)

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?