Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av ma-jo
Hej alla sykunniga!

Jag vill också börja sy o ska investera i en bra symaskin som gärna får kosta lite mer o då hålla länge o vara lättanvänd! Har titta på Husqvarna o vill gärna ha en sån...

Kan ni ge mej tips, gärna berätta vad ni har för maskiner och vad jag ska tänka på vid köp så är jag jättetacksam.

Tack!
:)
Användarens profilbild
Av Panakeia
du ska framförallt tänka på VAD du ska sy. du kan köpa en billig maskin med massor av olika sömmar som kan vara kul och ha, men du får då också troligen en maskin som inte har samma kvalite utan kanske går sönder, eller kanske inte syr så snyggt. eller så kan du köpa en märkesmaskin, begangnat, då kommer du ner i pris, men troligen ändå dyrare än den bi8lliga maskinen, men den håller troligen längre. Du kan ju också konstatera att ekej troligen blir det mest raksöm och sicksack, och där med strutna i dekorsömmar och liknande och köpa en märkesmaskin ny, eller begangnat.
Jag skulle råda dig till att kolla vad som finns i din närhet på beg. markanden, husquvarna maskinerna är ju outstanding på det att de är smörjfria, det är de enda maskinerna som är det. Å andra sidan så är det inte så jobbigt att slå en två droppar olja om året :wink:

Jag har inte sytt på så hissnesamt många maskiner, utan kan väl fråmst jämföra pfaff och husquarna och då blir väl kontentan för mig den att H går tystare, men pfaff syr snyggare....Smaksak.

det jag skulle tänka på också är att kolla på en mekanísk maskin. Jag har upplevt att de har en längre livslängd och är lättare att laga om nått skulle gå sönder. Räasar en datoriserad maskin så kostar det ofta mer att laga den än att köpa en ny.

lite av mina tips och råd...kanske inte så konkret men...ska försöka, rent subjektiva råd, enbart egna erfarenheter och ller hrösägen grundar jag detta på då, inklusive disskutioner med stadens symaskinsförsäljare, på de grunderna skulle jag ge dig rådet att köpa en; om du ska sy mycket, NY märkesmaskin, SY LITE beg. märkesmaskin, och då kanske välja bort huskvarna som är mkt dyr. (Med begagnad menar jag itne n 20 år gammal maskin, utan en bättre beg.)

Lycka till och hör av dig om du har fler frågor.
Användarens profilbild
Av linafelicia
Jag kan bara hålla med Sandra, att en massa dekorsömmar oftast inte används. Många nya maskiner har finesser som att dom klipper av trådarna och trär undertråden automatiskt men det tycker jag man klarar sig utan.

Jag jobbar som textillärare på en gymnasieskola och håller på att byta ut alla maskinerna på jobbet till Pfaff eftersom jag tycker att dom funkar bättre än Husquarna. Det blir snyggare sömmar och dom klarar bättre att sy i tjocka tyger. Jag tycker att man ska satsa på en enkel maskin med mekaniska knappar. Jag har enbart negativa erfarenheter av maskiner med en massa finesser och datadisplayer.

När du ska köpa maskin är det viktigt att provsy. Ta med dig lite olika sorters tyger t.ex jeans, något jättetunnt, tjock trikå och gärna någon "sliddrig" trikå (typ badräktstyg). Det är väldigt olika vad maskinerna är bra på. Testa att vika en jeansbit och se hur många lager maskinen klarar av att sy (det är bra att kunna göra när man t.ex. lägger upp jeans). En bra maskin klarar både tjocka tyger och jättetunna utan att man behöver ändra en massa inställningar.

Lycka till :D
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag har en enkel Pfaff och jag alskar den!!! Den ar otroligt skön att sy pa, syr snyggt och har aldrig kranglat under de ar jag haft den!
Användarens profilbild
Av Helen
Jag köpte ny maskin för 1½-2 år sedan. Det blev en Pfaff.
Jag ville ha en maskin som hade stort mellanrum mellan pressarfot och plåt samt att det skulle finnas övermatare.

Sen hör det till att Husqvarnabutiken i stan här inte är den första jag går till.
Jag tror säkert att maskinerna är jättebra,men jag gillar inte säljaren, så där förlorade han en kund...

Jag trivs jättebra med min maskin.
För inte så länge sedan sydde jag en ringsjal i babycord. Jag vill gärna att insidan ska vara snygg så jga viker in och har mig. När jag räknade efteråt så förstod jag varför maskinen blinkade och behövde lite hjälp på vissa ställen.. Det var 18!!! lager tyg på några ställen. :roll:
kanonmaskin mao.

Sen syr den ganksa fina blöjor också :wink:
Av ma-jo
Tack alla för era svar, det verkar som om att summa sumarum så rekommenderar ni en enklare märkesmaskin som är mekanisk/elektrisk (samma sak eller hur?) och INTE en datoriserad.

Hmmm... Märkesmaskin vill jag ha. (För efter x antal dåliga erfarenheter av icke-märkes-maskiner/prylar/kläder/leksaker etc köper jag alltid märke nu för tiden - om jag kan.)

Men: jag hade tittat extra nu idag på en datoriserad Husqvarna som har nåt som heter sömnadsguide. Den rekommenderar alla inställningar o pressarfötter o allt, man bara trycker in tygsort o så vilken sömn så visar den vad jag behöver resten. Det verkar smart, eller???? Nån som prövat? Husqvarna Platinum 730 eller Platinum 770 som jag hittat på rea - iofs inte alls billigt, men för 8000kr ungefär mot vanliga priset drygt 10 000) Tänke att den kunde bli min resten-av-livet symaskin? Men kanske är det bättre med mer mekanisk så slipper det gå sönder i datorn o så är det kört med hela masiknen. Ni verkar ha dåliga erfarenheter av sånt....

Pfaff, måste kolla in den!

Ja hörrni det är inte lätt att veta vad som är bäst! Kan tillägga att jag har tyvärr väldigt dåligt tålamod med maskiner. Därför föll jag för den där sömnadsguiden, som "tolkar" mellan mej o maskinen känns det som? Jag vill också att jag ska kunna växa med maskinen, så att jag kan ha den varteftersom jag bli min egen klädskapare så småning om (tjo här har vi ambitioner minsann!!!:D)

Nån som har nåt mer klokt att säga...? :)

Förresten hur meanr ni med det där att Husqvarna syr fulare jämfört med Pfaffen? Hur då fult?

Tack igen!
Martina
Användarens profilbild
Av Flurstina
Jag hade förut en Singer, som jag inte alls kom överens med. Den kändes som stenålder. Det var jättesvårt att få till spänningen på undertråden. Jag kunde lika gärna ha sytt för hand! :x

Jag tror att jag har föregångaren till Husqvarna Platinum nu. Den heter Husqvarna Lily. Jag har sytt ganska mycket och jag använder inte sömnadsguiden. Det går lika snabbt att knappa in vilken söm jag ska använda manuellt. Jag köpte min nuvarande symaskin begagnad och är jättenöjd med den.

Jag är emellertid på väg att överta mammas symaskin som kan brodera (Husqvarna Rose), för hon har köpt en ny som kan brodera ännu större ytor. Man kan visst bli biten av symaskins- :twisted: också verkar det som. :)
Användarens profilbild
Av linafelicia
ma-jo skrev: Förresten hur meanr ni med det där att Husqvarna syr fulare jämfört med Pfaffen? Hur då fult?
Min erfarenhet an Husquarna är att trådspänningen är sämre, och så matar dom fram tyget sämre vilket medför att det ofta blir olika långa stygn i samma plagg. Dom brukar inte orka mata fram tyget där det är tjockt, så där blir det korta stygn medan det blir längre stygn där det är färre lager tyg. Eftrersom den saknar övermatare är det dessutom lätt att de olika lagren matas fram olika mycket och då blir det ojämnt.

En sömnadsguide kan kanske vara bra om man inte syr så mycket, själv tycker jag det verkar som en typisk funktion som låter helt nödvändig och jättebra när man står i affären men som man sen inte använder alls hemma :roll:

Lycka till med ditt val :P
Användarens profilbild
Av Pyron
Jag har oxå en husqvarna Emma. Och jag kan bara säga att jag är nöjd med den.

Men drömmen är att ha en symaskin som man även kan brodera på, (men än så länge kan jag låna av syrran)
Användarens profilbild
Av florin
tycker att det funkar bra att sy i flera tjocka lager med min husqvarna... om man nu skulle sakna övermatare så kostar det inte mycket att kompletera med det senare....

ska man sy mycket kläder så underlättar det att maskinen kan sy automatiska knapphål. Fungerar lite olika på de olika märkena, personligen tycker jag att husqvarna,singer och janome har enkla funktioner för detta men pfaffen var lite krånglig...

mitt tips är att åka till de olika återförsäljarna och be dem demonstrera maskinerna för dig, prova även att sy själv! Det var så jag kom fram till vilken maskin jag ville satsa på :D
Av ma-jo
TACK för alla tips o råd! :D

Funderar vidare o föröker klura ut vad jag vill att min blivande symaskin ska kunna egentligen...

Tack för er ovärderliga hjälp!

Martina
Användarens profilbild
Av mojsan
..tröttnade på min dåliga beg billighetshusquarna för ett år sen, och köpte en ny enkel janome som jag är jättenöjd med. Den har inga extragrejor, förutom att den har trikåsömmar, och hyffsad bruksanvisning så att t.o.m. jag kan slå upp det jag behöver (...jag hade träslöjd i högstadiet :wink: )
Användarens profilbild
Av tinaw
Husqvarna Rose
Åååååh! Åååååh! *Det finns ingen rättvisa i livet!!!* :shock: :shock:

Jag tycker sömanvisningsgrejen låter helt onödig. Så svårt är det inte att välja pressarfot, tryck, söm osv. Jag valde bort den maskinen för att jag blev irriterad på tanken att maskinen skulle "lägga sig i" :D Fast jag provade den ju aldrig, bara läste om den.

Håller med de andra, tänk på vad du behöver och satsa på kvalitet, ingen billig skräpmaskin. Begagnade symaskiner är ibland nästan helt oanvända, så det kan vara ett bra alternativ.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?