Hej ädl (happy sally här

)
Jag brukar börja med att förklara att Sigvard trivs allra bäst i sjalen och selen. Hur gjorde de på stenåldern? brukar jag tänka. Låg barnet i en egen liten grotta på mage (tänk på nackträningen!) och skrek till sig vargen? Nej, förmodligen var barnet med sin mamma och eventuellt pappa, hängde med på deras äventyr och tog sig en slurk ur bröstet när den var hungrig.
Barnet kan ju rimligtvis inte veta att industrialismen har kommit och gått och att inga farligheter kommer innanför en låst dörr. Därför vill den den första tiden vara hos sina anknytningspersoner där den vet att det finns mat och den kan vara trygg. I nio månader har hen legat i magen och skvalpat och vant sig vid mammans trygga ljud och efter förlossningen har den kanske även vant sig vid pappans trygga doft och ljud. Är det konstigt att den även fortsättningsvis trivs bäst nära sin mamma eller pappa?
Om jag får mothugg och inte orkar debattera längre än så brukar jag även (om jag känner mig modig nog) fastslå att barnet är mitt livsprojekt och att jag tar illa upp av att någon annan påstår att jag missköter mitt barn när jag försöker följa mina modersinstinkter och göra barnet så nöjd och glatt jag bara kan.