Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Annika80
Ja jag försökte göra en enkel sådan själv till vår klädkammare som har direkt insyn från gatan, men det blev inte bra.
Jag sydde en vanlig gardin som hänger på en stång upptill, satte i en trälist i fållen nedtill och satte öljetter på sidsömmarna.
Sen sydde jag fast ett band på var sida nedtill och trädde genom öljetterna uppåt.
Men när man ska dra upp den så blir det bara, ja knöligt, antagligen för att jag inte har mer trälister som stabiliserar den.
Så vad gör jag nu, antingen:

1) Tar loss banden och syr fast ett på fram och baksida på varje sida, så att man bara kan rulla upp den för hand och knyta fast med en rosett nedtill.

2) Tar bort banden helt och gör som jag tänkte från början.
Skruvar fast två krokar vid fönstret där man kan vika upp gardinen och haka på några av öljetterna så den håller sig uppe.

3) Eller syr fler kanaler på baksidan och sticker in fler lister och hoppas att den veckar sig bättre när man drar upp den.

:?: :help:
Användarens profilbild
Av milimina
de hissgardiner vi har har fastsydda små plastringar på baksidan som snörena är trädda i. det gör att gardinen veckar sig istället för knölar ihop sig. de har bara trälist upptill, för upphängning, ingen nertill.
Användarens profilbild
Av linafelicia
Jag har gjort en variant av det du beskriver under din punkt 2
det ser ut såhär när den hänger nere:
Bild
och sen kan man hänga upp den olika mycket genom att använda öljetterna som sitter i små flärpar på gardinen
Bild
här är den helt upphängd
Bild
För att den ska vika sig snyggt har jag sytt kanaler med lattor i.
Jag tycker att det är svårt att lyckas med hissgardiner. Det blir lätt att dom inte viker sig snyggt även om jag har band på baksidan med plastringar i som det milimina beskriver.
Det kanske beror på tjockleken på tyget också, att tjockt tyg viker sig snyggare än tunnt? :hmm:

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?