Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ellla
melon skrev:
MuuM skrev:Jag kan rapportera att far blev nöjd med sin julklapp. 8)
Bild

Han visade glatt upp dem för alla och höll med om att det var dumt att säga vad man önskar sig, man kan få det.
Wow :app:
Snyggt!!!
Användarens profilbild
Av puppan
Muum: :tumup: :app:
Användarens profilbild
Av Cillan
Jag har nu virkat några runda disktrasor. Hade med en på jobbet och alla bara klagade, de hade aldrig hört talas om att man kan virka disktrasor och hävdade bestämt att det var en grytlapp jag gjorde. I och för sig var det ganska tjockt garn, jag hade bara en tjocklek på grönt och rött hemma och orkade inte köpa nytt för att göra juldisktrasa.

Nu funderar jag på om man kan göra dem på ett annat sätt. Jag har gjort varje varv för sig. Jag funderar på om man bara kunde virka runt, runt, bara fortsätta utan att egentligen börja på ett nytt varv typ som en spiral. Kommer bara inte på hur jag ska göra, om man ska öka eller hur man börjar.
Användarens profilbild
Av Fryle
Cillan skrev: Nu funderar jag på om man kan göra dem på ett annat sätt. Jag har gjort varje varv för sig. Jag funderar på om man bara kunde virka runt, runt, bara fortsätta utan att egentligen börja på ett nytt varv typ som en spiral. Kommer bara inte på hur jag ska göra, om man ska öka eller hur man börjar.
Menar du runt som en skiva eller som en cylinder?

På en skiva ökar du på varje varv. Jag tycker det är svårt att få till bra ökningar om den ska vara helt cirkelrund, jag gör då hellre en sexkanting. Virka sex maskor runt en ring, virka sedan två i varje =12, nästa varv två i varannan =18. Efter ett tag syns det tydligt var ökningarna ska göras.

Om du ska göra en cylinder så lägger du bara upp lagom många maskor och virkar ihop till en stor ring, sedan virkar du runtrunt utan ökningar eller minskningar tills du har en disktrasa!

I båda fallen virkar jag bara på utan att göra skillnad på var varven börjar och slutar.
Användarens profilbild
Av Cillan
Fryle skrev:
Cillan skrev: Nu funderar jag på om man kan göra dem på ett annat sätt. Jag har gjort varje varv för sig. Jag funderar på om man bara kunde virka runt, runt, bara fortsätta utan att egentligen börja på ett nytt varv typ som en spiral. Kommer bara inte på hur jag ska göra, om man ska öka eller hur man börjar.

På en skiva ökar du på varje varv. Jag tycker det är svårt att få till bra ökningar om den ska vara helt cirkelrund, jag gör då hellre en sexkanting. Virka sex maskor runt en ring, virka sedan två i varje =12, nästa varv två i varannan =18. Efter ett tag syns det tydligt var ökningarna ska göras.

Om du ska göra en cylinder så lägger du bara upp lagom många maskor och virkar ihop till en stor ring, sedan virkar du runtrunt utan ökningar eller minskningar tills du har en disktrasa!

I båda fallen virkar jag bara på utan att göra skillnad på var varven börjar och slutar.
Blir den fortfarande platt om man gör som en cylinder?
Jag har gjort som en skiva innan men jag har gjort skillnad på var varven börjar och slutar. Då gjorde antal maskar till en ring, två maskor i varje maska och sedan ökade jag med två maskor, en maska emellan och nästa varv två maskor i samma maska, två maskor i varje maska, nästa varv två maskor i samma maska och 3 maskor varje maska osv. Men jag skulle vilja bara fortsätta virka tills jag tycker att det är lagom stort, det är kanske som du menar med cylinder. Får prova det nästa gång jag får tid att virka.
Användarens profilbild
Av Fryle
Cillan skrev:
Fryle skrev:

Blir den fortfarande platt om man gör som en cylinder?
Jag har gjort som en skiva innan men jag har gjort skillnad på var varven börjar och slutar. Då gjorde antal maskar till en ring, två maskor i varje maska och sedan ökade jag med två maskor, en maska emellan och nästa varv två maskor i samma maska, två maskor i varje maska, nästa varv två maskor i samma maska och 3 maskor varje maska osv. Men jag skulle vilja bara fortsätta virka tills jag tycker att det är lagom stort, det är kanske som du menar med cylinder. Får prova det nästa gång jag får tid att virka.
Nej om du gör en cylinder blir den liksom ett rör, jag var bara lite trög och fattade inte i första inlägget vad du menade med virka runt, nu fattar jag att du menar som en skiva.

Du kan virka som du gjort innan, fast utan markerad övergång mellan varven.
Användarens profilbild
Av binaem
Gjorde en julklappsfilt till systersonen, blev nöjd.

Bild

Bild
Av tumbler
MuuM skrev:Jag kan rapportera att far blev nöjd med sin julklapp. 8)
Bild

Han visade glatt upp dem för alla och höll med om att det var dumt att säga vad man önskar sig, man kan få det.
:app: :lol: Gillar blomdetaljerna!
Av MammaTess
Kajsabajsa skrev:
binaem skrev:Gjorde en julklappsfilt till systersonen, blev nöjd.

Bild

Bild
Wow :tumup: Helt underbar :love:

Hur gör man en sån?
ja, det vill jag också veta :D För den var jättefin!
  • 1
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 117

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?