Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

:eld:
ellla skrev:Ikväll kom jag på att det är lucia på måndag och att vi är bortresta i helgen. Jag har planerat att Arvid skulle vara pepparkaksgris... Efter ett par timmar vid maskinen har jag nu bara lite kristyr kvar på magen och så ska knorren sys fast med ett par stygn!
:eld: :eld: :eld:
Bild?
Användarens profilbild
Av Titinea
mimpen skrev:
Titinea skrev:
kvarnvik skrev:Ang tvillingnålen: Sömmen blir elastisk också, så det är stor skillnad mellan att sy två raksömmar bredvid varandra och att sy med tvillingnål, på tex fållar eller på kantband i trikå.
Fast jag har dålig erfarenhet av tvillingnål. Efter några tvättar har den bakre tråden släppt och hela alltet börjat att rispas upp... På flera av tröjorna jag sytt. Så nu kör jag med elastisk raksöm istället... fungerar bra.
elastisk raksöm. Är det sådan förstärkt?? Jag har en sån som är som tre bredvid varandra, typ på varandra...

Ja precis! :tumup:
Av annbom
Silverros skrev:Idag sydde jag min första väpnarluva i svart fleece :D
Den blev bra, även om jag inte får använda min overlock ännu eftersom den står och hånar mig i sin snygga paket-förklädnad. Grr.

Dock blev den aaaaaalldelles för stor, så Baffo blev bara arg när han var tvungen att prova den.
Imorgon: Ska det sys en mindre.

Julafton: Utklippta bibbar ska sys ihop, plus ett body-försök + muddbyxor :vågen:
Jag har också sytt en, fast i bambuvelour. Den blev också lite för stor :)
Av Enid
Titinea skrev:
kvarnvik skrev:Ang tvillingnålen: Sömmen blir elastisk också, så det är stor skillnad mellan att sy två raksömmar bredvid varandra och att sy med tvillingnål, på tex fållar eller på kantband i trikå.
Fast jag har dålig erfarenhet av tvillingnål. Efter några tvättar har den bakre tråden släppt och hela alltet börjat att rispas upp... På flera av tröjorna jag sytt. Så nu kör jag med elastisk raksöm istället... fungerar bra.
Jag syr numera fållar med någon flatlocksöm för jag också har dålig erfarenhet av tvillingcoversömmar (även såna på coverlockmaskin).

Oftast har anledningen varit att jag sytt coversömmen med overlocktråd och den är på tok för tunn och skör för det, även sydd i coverlockmaskin behövs det en tjock och tålig tråd typ Güttermanns vanliga sytråd. Men även med tjockare tråd går de upp för ofta för att det ska vara värt det (tycker jag).
Kajsabajsa skrev:Jag drömmer om att gå en sykurs. Är det någon som gjort det? Jag vill lära mig både mönsterkonstruktion och ren basic sömnad. När ni pratar om coverlock och tvillingnålar har jag ingen aning om vad ni pratar om :lol: Jag syr raksöm och zickzack och känner att jag vill bredda min reportoar.
Jag gick en sådan på Medborgarskolan. Innan jag gick den sydde jag kläder som gick direkt i sopen, lärde mig massor på kursen. Den jag gick var bara sömnad, man fick själv välja vad man ville sy och så fanns det en syfröken där. Det fanns en separat kurs för mönsterkonstruktion, men den har jag inte gått.
Användarens profilbild
Av mimpen
KattenFindus skrev:
Enid skrev:
KattenFindus skrev:Hörni, om man köper symaskin från tex Sewingmachinesdirect hur fungerar det med service om maskinen krånglar osv?
Jag köpte från http://www.symaskinswebbshoppen.se/ istället just av den anledningen. De hade bra priser på maskinerna jag var intreserad av och levererade jättesnabbt :tumup: .
Ah! smart :tumup:
Skulle ni rekommendera att köpa därifrån eller i en butik lokalt? Det skiljer typ 300 kr i pris, så det är ju marginellt (lite dyrare att köpa här lokalt). Men är det värt att kunna få hjälp nära till om det krånglar? Vanliga reparationer borde man kunna göra här lokalt väl. Det är väl mer garantigrejer som man måste börja skicka maskinen? :hmm:
Av Enid
mimpen skrev:
KattenFindus skrev:
Enid skrev:
KattenFindus skrev:Hörni, om man köper symaskin från tex Sewingmachinesdirect hur fungerar det med service om maskinen krånglar osv?
Jag köpte från http://www.symaskinswebbshoppen.se/ istället just av den anledningen. De hade bra priser på maskinerna jag var intreserad av och levererade jättesnabbt :tumup: .
Skulle ni rekommendera att köpa därifrån eller i en butik lokalt? Det skiljer typ 300 kr i pris, så det är ju marginellt (lite dyrare att köpa här lokalt). Men är det värt att kunna få hjälp nära till om det krånglar? Vanliga reparationer borde man kunna göra här lokalt väl. Det är väl mer garantigrejer som man måste börja skicka maskinen? :hmm:
Då hade jag nog köpt i butiken i stan om du känner att det är en bra butik.

Här i stan har jag noll förtroende för de båda symaskinsbutikerna (jag känner till) så jag köper hellre på nätet, reparationer har jag åkt till Stockholm för.
Användarens profilbild
Av mimpen
Enid skrev:
mimpen skrev:
KattenFindus skrev:
Enid skrev:

Här i stan har jag noll förtroende för de båda symaskinsbutikerna (jag känner till) så jag köper hellre på nätet, reparationer har jag åkt till Stockholm för.
Han verkar kunna sin sak, vad jag har förstått. Jag tror humleblomstern har sin maskin där nu, eller?! :) Nå, att åka till Stockholm för reparationer kändes ju lite långt :Hahaa:
Av Enid
mimpen skrev:
Enid skrev:
mimpen skrev:
KattenFindus skrev:
Enid skrev:

Han verkar kunna sin sak, vad jag har förstått. Jag tror humleblomstern har sin maskin där nu, eller?! :) Nå, att åka till Stockholm för reparationer kändes ju lite långt :Hahaa:
:lol: Jag menade inte att den resan var ett alternativ för dig men härifrån är det ju en rimlig resa :wink: . Här i stan kan dom säkert serva men de har haft så otrevligt bemötande :evil: .
  • 1
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?