Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

kvarnvik skrev: :shock: :love:
Jättefina sjalar! Men den där slätstickade kan inte ha varit allt för rolig att sticka va? :hide:
Tack.
Den slätstickade var inte rolig men jag har haft den med på varje möte på jobbet :wink: Jag brukar ha minst en sån stickning på gång. Något enkelt som man kan ha när man pysslar med annat och inte behöver förlja något mönster.
Sen gillar jag verkligen garnet, det blir lite mer spännande när man stickar på som en tok för att det ska byta färg. :Hahaa: Jag hade aldrig orkat göra den i något enfärgat.
ABs C skrev:Jag håller på att bli vansinnig av brist på hantverk. I vanliga fall skulle jag sytt nåt, eller snickrat nåt. Men det går inte. Så nu har jag kommit på det: Jag ska sticka! Svärmor ska få lära mig början i helgen.

Således: Tass! :D
Tjoho! :vågen:
Användarens profilbild
Av melon
Jag tänkte dela med mig av vad vi håller på med på min garnkurs på universitetet just nu. (tänk er - 7.5 hp garnteknik :app: )

Vi har haft OS-tema. Min nya hangup är att testa mönsterstickning i två färger (minns ni lampan?) Så nu testade jag pomatomus med blått och gult. Helt enligt mönstret förutom att jag stickade omslagen vridda för att undvika hål.

Bild

Jag hann också med en liten maskot. Jag satt och stickade och pratade med min vän som i veckan fick lägga sig på operationsbordet och låta doktorerna såga i hennes huvud. Sedan kommer hon att vara tvungen att vara inlagd i en hel månad och vi pratade om att det var en lång väg till att bli frisk igen. Jag kom att tänka på att man behöver en maskot som hejar på en, oavsett om man skidar runt i ett till synes oändligt långt skidspår, eller om man knatar runt i sjukhuskorridorer i väntan på att "gå i mål" och få bli utskriven. Så jag virkade en liten maskot till min vän Anna - som kan heja på henne varje dag. Mönstret är från Panduro och jag har virkat med minsta virknålen i bockens vävbomull 8/2.

Bild
Hon är 9 cm stor, så typ som på bilden :lol:
Ketronya skrev:Vinterns första mössa är stickad! Första mössan överhuvudtaget faktiskt, om man inte räknar in mössorna jag stickade på quick knit innan jag kunde sticka... ;)

Bild
Bild

Mannen blev nöjd :D
Hur görman de där "vridna" avmaskningarna?

Håller på med en mössa med en fläta på och jag tror detskullebli riktigt snyggt med en sån där avmaskning!
Användarens profilbild
Av Fryle
Vilka snygga alster, melon! häftiga muddar och en maskot med hjärta, klart det måste kännas bättre på sjukhuset med en sådan!
ellla skrev:Mittnyajag: det är avmaskat på sex ställen på samma sätt. Avmaskningen lutar åt samma håll på alla ställen altså. Då blir det spiraligt.
Bara vanlig avmaskning då alltså egentligen?
MittNyaJag skrev:
ellla skrev:Mittnyajag: det är avmaskat på sex ställen på samma sätt. Avmaskningen lutar åt samma håll på alla ställen altså. Då blir det spiraligt.
Jag tror ellla menar minskning, inte avmaskning. Man kan ju minska maskor med olika lutning, vilket kan utnyttjas för snygg effekt. Om man gör alla "k2tog", dvs sticka samman två (i bakre maskbågen), så lutar minskningen åt vänster. Tvärtom om man gör en "ssk", dvs lyft två maskor rätt och sticka sedan samman dem.
visslan skrev:
MittNyaJag skrev:
Jag tror ellla menar minskning, inte avmaskning. Man kan ju minska maskor med olika lutning, vilket kan utnyttjas för snygg effekt. Om man gör alla "k2tog", dvs sticka samman två (i bakre maskbågen), så lutar minskningen åt vänster. Tvärtom om man gör en "ssk", dvs lyft två maskor rätt och sticka sedan samman dem.
Det var nog det jag menade oxå. ;)

Jag har bara inte stickat såmånga mössor att jag tänkt på hur det ser ut när man minskar.
Men, nu när jag läser ditt igen.
För att få minskningen så synlig, ska jag alltså (t.ex.) sticka samman i bakre maskbågen?
Syns det mindre/inte alls om man stickar ihop i främre bågarna?
Användarens profilbild
Av ellla
MittNyaJag skrev:
visslan skrev:
MittNyaJag skrev:
Det var nog det jag menade oxå. ;)

Jag har bara inte stickat såmånga mössor att jag tänkt på hur det ser ut när man minskar.
Men, nu när jag läser ditt igen.
För att få minskningen så synlig, ska jag alltså (t.ex.) sticka samman i bakre maskbågen?
Syns det mindre/inte alls om man stickar ihop i främre bågarna?
Sticka ihop två som en går bra. Sticka ihop två helt enkelt! Då lutar minskningen åt höger. Om du vill att den ska luta åt andra håller kan du laticka ihop dem i bakre maskbågen eller lyfta dem som om de skulle stickas räta och sen sticka dem.
Användarens profilbild
Av tweed
Åh, efter nästa vecka slipper jag hålla på och sticka och virka en massa provlappar som jag gör i panik just nu till min kurs. Då får jag börja sticka allt det där jag vill göra igen :vågen: Eller möjligen föda barn och amma bebis :roll: men det kan jag väl stå ut med :wink: :heart:
Användarens profilbild
Av ellla
visslan skrev:
MittNyaJag skrev:
Kliar mig i huvudet, k2tog stickar jag bara ihop. En ssk är ju en k2tog i bm?? Eller???
Senast redigerad av ellla den sön nov 07, 2010 21:37, redigerad totalt 1 gånger.
  • 1
  • 241
  • 242
  • 243
  • 244
  • 245
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?