Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har lyxproblem strax!
Snart ska Janne ta med barnen på handboll, så jag får ett par ensamma timmar här hemma. Ska jag sticka och titta på någon feel good-film, eller ska jag sticka och lyssna på ljudbok? fast jag tror jag ska titta på film, för lyssna och sticka gör jag ibland fastän de andra är hemma. Men egentligen skulle jag gå ut i det fina vädret - men det kan jag göra på lunchen någon dag...
Användarens profilbild
Av melon
Kaffemoster skrev:Jag har lyxproblem strax!
Snart ska Janne ta med barnen på handboll, så jag får ett par ensamma timmar här hemma. Ska jag sticka och titta på någon feel good-film, eller ska jag sticka och lyssna på ljudbok? fast jag tror jag ska titta på film, för lyssna och sticka gör jag ibland fastän de andra är hemma. Men egentligen skulle jag gå ut i det fina vädret - men det kan jag göra på lunchen någon dag...
Vilket angenämt problem! Jag röstar för att du ska gå ut i det fina vädret och hitta en fin parkbänk. Sen kan du sitta där och sticka, få lite sol och lyssna på ljudbok samtidigt. Film är för kalla och mörka kvällar :heart:
melon skrev:
Kaffemoster skrev:Alltså fästa trådar....
Jag tycker det är skitsvårt, rent generellt. Hopplöst att göra osynligt, för jag är nog för paranoid och tror att det ska gå upp så jag syr och syr och syr.

Men i spetsstickning. Fullständigt omöjligt, när det knappt finns några områden med slätstickning där man kan gömma stygnen.

Hur gör ni?
Hur många stygn, ungefär?
Jag stickar med dubbla trådar istället för att fästa vid garnbyte. Vid uppläggning eller avmaskning brukar jag sy in trådänden precis som jag har stickat, jag syr i maskorna och följer garnet. Då syns det allra minst tycker jag.
Så gör jag med. Stickar dubbelt i 4-5 maskor eller om det är ullgarn som går att filta så drar jag av garnet så att det tunnas ut i båda ändarna som ska skarvas och sen slickar jag på ändarna och filtar ihop dom mellan handflatorna. I början och slutet trär jag längs stickningen eller längs kanten.
melon skrev:
Kaffemoster skrev:Jag har lyxproblem strax!
Vilket angenämt problem! Jag röstar för att du ska gå ut i det fina vädret och hitta en fin parkbänk. Sen kan du sitta där och sticka, få lite sol och lyssna på ljudbok samtidigt. Film är för kalla och mörka kvällar :heart:
Fast när barnen är i säng orkar jag inte med en hel film innan jag måste i säng :D. Jag tog film och stickning plus en tur till affären så det blev lite solsken också.

Stickning och ljudbok får jag när jag sitter utanför sovrummet när barnen somnar.
Användarens profilbild
Av MuuM
Yay! :vågen: jag har kommit på världens bästa knep! Jag håller på med musch-varven på Echo flower och svär över muscherna. Jag har bara lyckats med ett halvt avigt, liksom. Trots Kvarnviks tips om att ta en tunnare sticka för muscherna.

Men nu - när jag kom på att ta en riktigt liten virknål - 1,25 har jag men kanske ska ner till 1,0 - och göra muscherna med går det riktigt snabbt. :vågen: Kan ni tänka er: jag lyckades till och med göra om en musch på nästa räta varv, när jag hade missat en liten båge! :shock: Nu ska sjalskräpet bli klart!
Användarens profilbild
Av tweed
ellla skrev:
glis skrev:Gött! Och inte minst att ha nytta av de pyttesmå virknålarna? Eller är du spetsvirkerska i smyg? :D
De pyttesmå jag har har mest används vid dreads-skapande!
Vad bra att de kan användas till annat med!
Jag fick lära mig på min kurs att de riktigt yttepyttesmå ska användas för att virka igenom tyg med, så att det blir som broderi. Ser ut som kedjestygn. Har dock glömt bort vad det hette :roll:
Användarens profilbild
Av Fryle
kvarnvik skrev:
ellla skrev:
glis skrev:Gött! Och inte minst att ha nytta av de pyttesmå virknålarna? Eller är du spetsvirkerska i smyg? :D
Jag fick lära mig på min kurs att de riktigt yttepyttesmå ska användas för att virka igenom tyg med, så att det blir som broderi. Ser ut som kedjestygn. Har dock glömt bort vad det hette :roll:
tambursöm?
Användarens profilbild
Av tweed
Fryle skrev:
kvarnvik skrev:
ellla skrev:
tambursöm?
Låter bekant :lol:
MuuM skrev:Yay! :vågen: jag har kommit på världens bästa knep! Jag håller på med musch-varven på Echo flower och svär över muscherna. Jag har bara lyckats med ett halvt avigt, liksom. Trots Kvarnviks tips om att ta en tunnare sticka för muscherna.

Men nu - när jag kom på att ta en riktigt liten virknål - 1,25 har jag men kanske ska ner till 1,0 - och göra muscherna med går det riktigt snabbt. :vågen: Kan ni tänka er: jag lyckades till och med göra om en musch på nästa räta varv, när jag hade missat en liten båge! :shock: Nu ska sjalskräpet bli klart!
:tumup: Hurra! Viket bra tips, det måste jag jag testa när jag kommer så långt. Jag håller på med en Echo flower just nu.
Fryle skrev:
kvarnvik skrev:
ellla skrev:
tambursöm?
Det stämmer att det heter tambursöm.
Jag har också såna där yttepyttesmå virknålar som ser ut att passa till att virka sytråd med ungefär, det är kanske det dom använts till? Jag blir faktiskt lite sugen på att testa. :hmm:
linafelicia skrev:
Fryle skrev:
kvarnvik skrev:
ellla skrev:
tambursöm?
Det stämmer att det heter tambursöm.
Jag har också såna där yttepyttesmå virknålar som ser ut att passa till att virka sytråd med ungefär, det är kanske det dom använts till? Jag blir faktiskt lite sugen på att testa. :hmm:
Pyttevirknålar är användbara till knyppling också.
  • 1
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?