Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av lotte
Hur länge har du burit i sjal?

Sedan 2004.

Vem eller vad fick dig att få upp ögonen för sjalar? Om en person, finns hon här på forumet?

Behovet och förståelsen för problemet; att klara gård och djur på egen hand med spädbarn, uppstod före förlossningen. Meckade hemma med lakanstyg tills dottern blivit ett par månader. Hade då förmånen att hitta Sjalbarn och köpte en Ergo av April. Sedan var jag förlorad till den här världen.

Hur många sjalar har du nu och hur många har du haft som mest?

Ingen vidare koll. Jag vet att jag har tre Hoppediz, en Storchenwiege och en Didymos för närvarande, för de växlar jag mellan under veckan. Och så den älskade Ergon, förstås och så bär jag fortfarande väldigt mycket i Amautiken. Har gjort mig av med de bärverktyg jag inte använder längre.

Vilken var din första sjal?
En fantastisk chokladbrun Hoppediz. Kvar än, men så är den trådsliten och solblekt som jag aldrig har sett någon annan sjal.
Användarens profilbild
Av kogkarin
Sedan April 2006, när Simon var 3 månader

Vem eller vad fick dig att få upp ögonen för sjalar? Om en person, finns hon här på forumet?
Cayenne!

Jag har nog haft 15 som mest om man räknar alla typer (långsjal, kortsjal, ringsjal, podegi)

En svart Ellips, Didymos
Användarens profilbild
Av Fjärilen
Sen saga föddes för 5,5 månad sen

Jag vett inte riktigt hur det kom sej men jag hamnade här å alla verkade så trevliga å det såg så mysigt ut så jah ville oxå å sen blev jag ju kvar här oxå :)

5st med ergos å mt + en som är på ingång. å det är det mesta jag haft oxå
Jag glömde mina ringsjalar så då blir det 8st+1

Pepplons prickkiga trikåsjal.
Senast redigerad av Fjärilen den tis jan 01, 2008 19:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Toyya
Karl var ungefär fyra månader när han började åka långsjal... Så alltså drygt tre år. Fast året innan Elsa kom låg sjalarna på hyllan och bara Ergon användes sporadiskt.

Köpte en Bärabarn-sjal när Karl låg i magen, men fick aldrig till den. Kommer inte ihåg men jag tror jag såg annons i nån föräldratidning och surfade in på deras hemsida. Gick på reklamen att den var så enkel i motsats till långsjalar... Sen bars K i en sele typ bb innan jag köpte en Stork.

Hur många sjalar har du nu och hur många har du haft som mest?Har två trikå, tre vävda, en meitai, en Ergo och två ringsjalar.

Bära barn svartpeppar som nu är ringsjal. Första "riktiga" är en Storchenwiege Leo marine från Babydesign, still going strong.
Användarens profilbild
Av amöba
Sen september -05 när I var halvåret gammal och BabyBjörn-selen inte dög längre. Behövde bära på ryggen för att komma ut och plocka bär ju ;)

En gammal kollega skaffade sjal och inspirerade mig, men även min mamma som laborerade med att bära oss i lakan när vi var små i början av 70-talet. Tyvärr gick det inte så bra. Annars var det jag71 som fick in mig här via ett annat forum.

Har två långsjalar och en ringsjal förutom bärpåse och sele. Har nog inte haft fler samtidigt heller. Jo, kanske när jag även hade en trikåsjal (+ en trikåsjal till låns samtidigt).

En Hoppediz Delhi :heart:, som jag inte har kvar.
Användarens profilbild
Av solanna
Jag började med sjal när Dante föddes i juni 2006, men storebror har jag burit en del i Sutemi och på hipseat (samt i BB-sele när han var pyttis).

Japp, det var Mie och så Jazoo samt många andra personer som jag träffat både på nätet och irl.

Hm, jag har dryga tiotalet, men just nu bär vi inte så mycket eftersom Dante helst går själv eller åker vagn till och från dagis.

Förutom Sutemin då så var vår första sjal en mossgrön Moby Wrap :heart: och bild på första bärtillfället kommer här:

Bild
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Sedan våren 2004

Tyra å Knuts mamma (Tack! :heart: )

Just nu har jag tre långa vävda, en trikå, två ringsjalar och en bärpåse (varav två sjalar är utlånade för stunden och en ringsjal är pensionerad :wink: ) och som mest har jag haft elva(?) bärdon samtidigt.

En hemsydd, och ganska sladdrig ringsjal av en viscose-sarong
Användarens profilbild
Av melon

Sedan augusti 2005 då första barnet föddes. Nu bär jag på andra.

Min farmor, hon hade läst att det var smart med sjal :tumup:

Oj, inte så många. Just nu är det 1 trikå, 2 vävda, 2 selar, 1 mei tai och en ringsjal och så en sjal på ingång 8) = 8 st. Som mest har jag haft ca 10 tror jag.

En svart moby wrap (trikåsjal)
Användarens profilbild
Av zingo
Ca 4½ mån

Zerosara naturligtvis!
2 st vävda långsjalar + en bärpåse+ det 1:a
Hemmasydd av ett gamelfarmors lakan. Funkar men ä lite stelt.
Användarens profilbild
Av Auroratiger

Knappt 6 månader.

Så fort jag blev gravid visste jag att jag ville ha en sele (det var då Babyjörn jag tänkte på eftersom de var de enda jag kände till). Och sjalar verkade ju sååå jobbiga (hade väl sett en eller två vävda långsjalar innan och tyckte bara det verkade vara en himla massa tyg).
Av en slump (eftersom jag kände till henne från ett helt annat sammanhang) dansade jag in på Jorun Modéns hemsida om nära föräldraskap och hittade en massa info om sjalar och ergonomiska selar. Detta ledde till att jag köpte en ergo med babyinlägg.
När väl bebis kom visade det sig att jag aldrig blev så förtjust i det där inlägget, det blev varmt och svårt att få till. Min kompis Sofie (som finns här :hello: ) erbjöd mig då att låna en trikåsjal - tja, och på den vägen är det.

Två långsjalar, en ringsjal och en vattenringsjal. Det är vad jag haft som mest. (Och så Ergon då, den används mycket nu.)

Den första sjal jag bar i var Sofies svarta Sino. Den första jag köpte själv var nog ringsjalen (en Känguru från Slynger).
Användarens profilbild
Av AnKa
Sedan mitt andra barn föddes för 3½ år sedan.

Jag läste om sjalar och tittade på nätet redan när jag fått mitt första barn 2001 men tyckte då att de var hiskerligt dyra :roll:, hade aldrig sett en sjal på riktigt, tyckte att det funkade hysat med BabyBjörn och vågade helt enkelt inte prova men var grymt nyfiken.
När jag var gravid med andra barnet började det dyka upp fler sjalar i Sverige och jag läste en hel del om sjal på Aff:s Ap-snack och bestämde mig för att prova

Har nu 10 bärmojänger (tror jag) och det är väl ungufär vad jag haft som mest men har bytt ut några :wink:

En Baby Bundler och en Nova ringsjal (som jag fortfarande har kvar men som nu är utlånad)

:hello:
Användarens profilbild
Av milimani
Sen Elin var 3 månader.

Jag behövde något att bära med då armarna inte längre räckte till. Surfade runt på nätet och blev både sjal-och selfrälst.

Fyra sjalar och en ergo. Har nog haft 6 sjalar och en sele som mest samtidigt.

En röd mobywrap
Användarens profilbild
Av zero.sara
Sedan J var 8 dagar,(då införskaffades den första sjalen) så det blir väl ungefär 8 månader

Jag trodde att jag skulle behöva något att bära i när liten var född eftersom jag har både häst, hund och storasyskon så jag kollade runt lite överallt. Eftersom jag sedan de tidigare barnen visste att jag inte kommer överens med babybjörnen ville jag hitta ett alternativ och hade sett bärsjal flascha förbi någonstans och tyckt att det såg både praktiskt och mysigt ut. (Stackars den mamman som bar i en tricot slen och skulle handla på IKEA när jag var gravid :lol: Hon måste ha trott att jag var knäpp så som jag glodde :oops: Men jag hann inte stanna och fråga om sjalen eftersom jag hade två barn på väg till bilen... Finns du här?) Så jag sökte på nätet istället och hittade med tiden hit :D

Just nu tre st: rosa vattenringis, madrid ringis och rödvit indio stl 6 (+ en utlånad trikå)
Som mest har det varit 7 st: 1 trikå och 2 vävda långsjalar 2 MT och 2 ringsjalar

En blågrå tricot slen
Av eamane
Sen dottern var nästan en månad, snart 10 månader alltså :D

Hade sett ringsjalar innan men träffade Anso på patienthotellet efter förlossningen och hon skickade mej hit :lol: Sambon var dock väldigt stolt över sin Chikko-sele som han hade köpt innan (som jag sålde så fort jag fick tillåtelse till det)

Oh, måste räkna... Inklusive trikåsjalar, ringsjalar och hemsydda har jag 12 sjalar just nu tror jag, då även inräknat de utlånade + att sambon har 2 selar, ergo och beco... Har haft 22 st sammanlagt men 12 är nog det mesta på en gång 8)

En svart Moby wrap.
Användarens profilbild
Av MuuM
Sen loppan kom, i maj i år.

En kompis som var gravid bad mig kolla vad sjalar kostade i Taipei, där jag bodde, så jag började surfa... Det var svårt att få tag på där, men jag var fast.

Sex, tror jag. En utlånad.

Två stycken som jag sydde upp i Taipei samt en ringsjal jag hittade där. Fast den jag använde först och mest var Mobywrapen.

/MuuM
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?