Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Teusa
Det finns alltid nån aspekt på att använda det ena eller andra. Det är så svårt att veta vad som är bäst... Nu vet jag i alla fall lite mer och jag kommer definitivt kolla noga om jag ska köpa ullgarn.

Dags att ta hand om disken och sen ska jag virka stjärnor i icke ekologiskt bomullsgarn för det har jag hemma. När det är dags att köpa mer hoppas jag att jag läst på lite mer och försöker hitta ett bättre alternativ.
Av gurkan
Teusa skrev:Det finns alltid nån aspekt på att använda det ena eller andra. Det är så svårt att veta vad som är bäst... Nu vet jag i alla fall lite mer och jag kommer definitivt kolla noga om jag ska köpa ullgarn.

Dags att ta hand om disken och sen ska jag virka stjärnor i icke ekologiskt bomullsgarn för det har jag hemma. När det är dags att köpa mer hoppas jag att jag läst på lite mer och försöker hitta ett bättre alternativ.
:tumup:
Användarens profilbild
Av Ketronya
Moson skrev:
Ketronya skrev:Jo, lyocell är ett erkänt miljövänligt material, har dock aldrig sett det användas till garn så jag vet inte riktigt hur relevant det känns. Och det har ju inte så mycket med djurhållning att göra heller... :roll:
Ursäkta om vi spårade ur och blev OT genom att diskutera miljövänliga alternativ rent allmänt.
Syntet och viskos har ju inget att göra med djurhållning.

Apropå djurhållning så är det ju relativt enkelt att fråga företag just om mulesing, det känner nog många till att det är dåligt ändå. Men med övriga frågor är det svårt tycker jag.
Äsch, det var bara jag som blev lite kinkig, ingen fara! :)

Jo, fråga är ju enkelt, däremot har företagen varit väldigt dåliga på att svara, men då kanske man helt enkelt ska utgå ifrån att de har något att dölja då...
Användarens profilbild
Av lingonben
Ketronya skrev:Jo, fråga är ju enkelt, däremot har företagen varit väldigt dåliga på att svara, men då kanske man helt enkelt ska utgå ifrån att de har något att dölja då...
Tyvärr är det väl så att vet en verkligen så är det lätt att svara. Men för stora företag kan det ju svårare att hålla koll. Så att handla från mindre företag som har bra insyn i produktionen är väl säkrast, tänker jag.

Varför det slängs så mycket ull i Sverige beror främst på att det inte finns spinnerier som vill ha den. Det finns för få spinnerier och det är svårt att få ekonomi på dem för svenska garner blir dyra i jämförelse med alla utländska superwash-garner, som ju tyvärr den stora massan köper. :roll: Om det fanns efterfrågan och ekonomi i att ta reda på ullen skulle nog väldigt många svenska fårbönder gladeligen ta reda på den. Men som det är i dag kostar det för mycket och då slängs den i stället.

Jag har haft turen att få tag i lite garn från jämtlandsfår och det är underbart mjukt. :loving:
Användarens profilbild
Av solängel
Ketronya skrev:Jo, lyocell är ett erkänt miljövänligt material, har dock aldrig sett det användas till garn så jag vet inte riktigt hur relevant det känns. Och det har ju inte så mycket med djurhållning att göra heller... :roll:
Tencel/lyocell används tämligen flitigt av handspinnare, både som effekt och förstärkningsfiber.
Användarens profilbild
Av Ketronya
solängel skrev:
Tencel/lyocell används tämligen flitigt av handspinnare, både som effekt och förstärkningsfiber.
Fast vad gäller garn i vanliga handeln har jag aldrig sett det. Jag har sett det en del på Etsy, men eftersom det blandas med annat så förändrar det knappast materialfrågan som sådant eller problemet med djurhållning.
Användarens profilbild
Av CAKirre
Ketronya skrev:
Lejoninnan skrev:Fast i sverige häller vi ju ut mjölk i utbyte mot eu-bidrag för att hålla priset uppe... Att svensk mjölk skulle komma svältande i u-länder till godo har jag svårt att tro, lika lite som jag tror att ökad mjölkproduktion i ett u-land skulle missgynna någon svältande familj där. Känns som om köttproduktion och sojaindustrin är mer inblandade i svältproblematiken än garn.

Drops skriver: Ullen i våra merino ullgarn kommer endast från djur i Sydamerika och Sydafrika och inte från djur som har utsatts för mulesing. http://www.garnaffaren.se/garn/ullgarn/ ... ig-merino/
Det där står ju inte på drops egen sida, iaf har inte jag lyckats hitta det någonstans, och på mejl svarar dom inte på frågan... Sen finns det ju andra omständigheter i djurhållningen än mulesing, det krävs ju mer än bara det för att djuren ska ha det bra.
Jag mailade Drops i fredags och bad att få läsa vad de har för miljöpolicy, men de har inte hört av sig ännu.
Användarens profilbild
Av CAKirre
Ketronya skrev:
solängel skrev:
Fast vad gäller garn i vanliga handeln har jag aldrig sett det. Jag har sett det en del på Etsy, men eftersom det blandas med annat så förändrar det knappast materialfrågan som sådant eller problemet med djurhållning.
Det här garnet hittade jag just när jag sökte på tencel, kanske kan vara någoting att prova att sticka i. Fast jag har ju ingen aning om varifrån merinoullen kommer ifrån. :hmm:
Användarens profilbild
Av berit
Jag vet inte riktigt vad jag håller på med! Har precis köpt (mer) superbilligt dropsgarn med alpaca. Ingen bra djurvän just nu.

I vanliga fall stickar jag med återvunnet garn från secondhandtröjor och garn från secondhandaffärer samt födelsedagsgarn. Men nu har jag blivit förblindad av Ravelry och vill ha massa fint, men är lite fattig.

Har förutom det senaste alpacagarnet också köpt kampes tvåtrådiga. Är det nån som vet hur det är ur djursynpunkt? Jag tror ullen är från nz?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?