Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av DetGodaLivet
Jag definierar mig inte som en sjalmamma på något sätt.

Sökte mig nog till forumet dels pga några praktiska frågor om bärredskapsval men också för att jag kanske hade nån slags undermedveten föreställning om att "sjalförälder" representerade något bredare: En inställning där man står för ett lite mer nära föräldraskap där barnet tillåts vara "beroende" och själv signalera i vilken takt hen vill frigöra sig från föräldern.

Ett lite mer alternativ föräldraskap där man frågar sig "vad är naturligt för mig och mitt barn" och inte bara kör på normen kanske.

Har fått omvärdera den föreställningen kraftigt. De flesta på sjalbarn är precis som de flesta på tex. Familjeliv.se med det undantaget att de bär lite mer i sjal, ej kopplat till någon annan ideoliogisk föreställning om föräldraskap och livsstil över huvud taget.

Förutom frågorna om bärande så skiljer det sig alltså inte och jag tycker nog inte att en så liten detalj som ifall jag bär oftare än jag kör vagn eller vice versa är en så stor pusselbit i mitt föräldraskap att jag kan identifiera mig med något särskilt begrepp kring det.

Men det är trivsamt med ett lite mindre forum, det är väl den stora fördelen som jag ser det.
Användarens profilbild
Av Picea
DetGodaLivet skrev:Har fått omvärdera den föreställningen kraftigt. De flesta på sjalbarn är precis som de flesta på tex. Familjeliv.se med det undantaget att de bär lite mer i sjal, ej kopplat till någon annan ideoliogisk föreställning om föräldraskap och livsstil över huvud taget.
:Hahaa: Du skulle ha sett diskussionerna som enligt de gamlaste rävarna började redan -05 (mindre än ett år efter starten) om hur sjalbarn har förändrats och att det inte är lika mysigt som förr, och har blivit mer som ett vanligt föräldraforum. Tack och lov har de ebbat ut de senaste åren. Det verkar som om sjalbarniterna äntligen har insett att sjalbarn ÄR ett vanligt föräldraforum och aldrig har varit något annat.

Men det är ju väldigt trevligt för det, jag kan ju t.ex. inte slita mig trots att mina barn är överåriga för sjalande.
Användarens profilbild
Av Veronikak
DetGodaLivet skrev:Jag definierar mig inte som en sjalmamma på något sätt.

Sökte mig nog till forumet dels pga några praktiska frågor om bärredskapsval men också för att jag kanske hade nån slags undermedveten föreställning om att "sjalförälder" representerade något bredare: En inställning där man står för ett lite mer nära föräldraskap där barnet tillåts vara "beroende" och själv signalera i vilken takt hen vill frigöra sig från föräldern.

Ett lite mer alternativ föräldraskap där man frågar sig "vad är naturligt för mig och mitt barn" och inte bara kör på normen kanske.

Har fått omvärdera den föreställningen kraftigt. De flesta på sjalbarn är precis som de flesta på tex. Familjeliv.se med det undantaget att de bär lite mer i sjal, ej kopplat till någon annan ideoliogisk föreställning om föräldraskap och livsstil över huvud taget.

Förutom frågorna om bärande så skiljer det sig alltså inte och jag tycker nog inte att en så liten detalj som ifall jag bär oftare än jag kör vagn eller vice versa är en så stor pusselbit i mitt föräldraskap att jag kan identifiera mig med något särskilt begrepp kring det.

Men det är trivsamt med ett lite mindre forum, det är väl den stora fördelen som jag ser det.
Oj, jag tycker det är stor skillnad! Fast jag hålls inte mycket på andra föräldraforum, men när jag är där tycker jag de präglas av mindre respekt både för barn och andra forumister. Men, det kanske är just för att Sjalbarn är mindre och det är lättare att vara respektfull då. Jag tycker att respekt för barn och barns olika behov är rätt "alternativt" och "naturligt".

Vad är det du saknar, om du inte tycker att de som skriver här låter barnet vara "beroende" och själv signalera i vilken takt hen vill frigöra sig från föräldern? Är det för att många nyttjar förskola eller är det bredare?
Användarens profilbild
Av Emma_oh
Jag är nog en sjalmamma per definition. Vi har en vagn men använder den sällan, vi löser alla möjliga problem genom att bära vårt barn. :tumup: och jag kan bli så där glittrig i ögonen och svag i benen när jag ser en fin sjal.
Numer använder jag iofs mest tuli men seler är också sjalar :this:
Picea skrev:Åh, jag kommer inte ens ihåg vad jag tänkte innan jag fick barn. Skulle verkligen vilja hitta någon gammal dagbok, jag skulle säkert få mig en del goda skratt då!
Jag hade tänkt att jag skulle skriva ett brev till mig själv när jag väntade barn där jag skulle skriva ner alla mina såna där "när jag får barn ska jag minsann/minsann inte göra si och så" just i syftet att kunna öppna brevet efter ca 2 år och skratta åt min egen naivitet :Hahaa:
Av surftrollet
morgon skrev:
smurfis skrev:
rithelo skrev::Hahaa: :app:
Det här var jättekul!! :lol:
Heja dig Nalimea :loving:
Såna här trådar är alltid skitkul! :app: :Hahaa: Precis som alla de som skriver i sina första inlägg att de bara ska köpa 1 sjal och 1 sele, för att man inte behöver fler. :Hahaa:
:Hahaa: :heart:
Fast det där köpandet har jag aldrig begripit mig på. En sjal, ett stycke lakansväv (som skulle blivit en kimono att ha på förlossnignen), en sele och en bärstol på tre barn, that's it!
Äsch. ;) Var är tråden om att man vet att man är en bärdonsprioriterande lantlolla? Jag är inte särskilt modeintresserad men när jag rör mig i huvudsak i en stad där andra föräldrar går omkring med svindyra vagnar så vill jag gärna ha nåt snyggt att bära i. Det är lite reklam över det med. ;)
Emma_oh skrev:
Picea skrev:Åh, jag kommer inte ens ihåg vad jag tänkte innan jag fick barn. Skulle verkligen vilja hitta någon gammal dagbok, jag skulle säkert få mig en del goda skratt då!
Jag hade tänkt att jag skulle skriva ett brev till mig själv när jag väntade barn där jag skulle skriva ner alla mina såna där "när jag får barn ska jag minsann/minsann inte göra si och så" just i syftet att kunna öppna brevet efter ca 2 år och skratta åt min egen naivitet :Hahaa:
Det ska jag nog tipsa blivande föräldrar om framöver, vore jättekul! :app:
Användarens profilbild
Av Mårbacka
Emma_oh skrev:Jag är nog en sjalmamma per definition. Vi har en vagn men använder den sällan, vi löser alla möjliga problem genom att bära vårt barn. :tumup: och jag kan bli så där glittrig i ögonen och svag i benen när jag ser en fin sjal.
Åh vad spännande det hade varit!

Jag vet att jag ändrade inställning från när jag var enbarnsförälder till tvåbarnsdito också. Min stora var vansinnigt "enkel" vilket fick mig att tro att om man bara bär och ammar fritt får man nöjda och glada barn. Välkomen till verkligheten när lillebror kom som bara skrek och skrek trots närhet och amning... Då blir man lite ödmjuk... :oops:
Användarens profilbild
Av Emma_oh
Mårbacka skrev:
Emma_oh skrev:Jag är nog en sjalmamma per definition. Vi har en vagn men använder den sällan, vi löser alla möjliga problem genom att bära vårt barn. :tumup: och jag kan bli så där glittrig i ögonen och svag i benen när jag ser en fin sjal.

Jag vet att jag ändrade inställning från när jag var enbarnsförälder till tvåbarnsdito också. Min stora var vansinnigt "enkel" vilket fick mig att tro att om man bara bär och ammar fritt får man nöjda och glada barn. Välkomen till verkligheten när lillebror kom som bara skrek och skrek trots närhet och amning... Då blir man lite ödmjuk... :oops:
Då får jag kanske en ny chans om jag får fler barn :tumup:
Användarens profilbild
Av Mårbacka
:heart: :heart: :heart: :heart:
Emma_oh skrev:
Mårbacka skrev:

Då får jag kanske en ny chans om jag får fler barn :tumup:
:tumup: :heart: :heart:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?