Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fryle
Knyttet & K skrev:Snälla säg att man på enkelt sätt kan göra ett knapphål i efterhand. Jag insåg att jag missat ett knapphål på min kofta och jag vill verkligen verkligen inte repa upp.
:help:
Enkelt är det nog inte, men du kanske med allra största försiktighet kan klippa av en tråd på lämpligt ställe och sedan pilla loss rätt antal maskor till ett knapphål för att sedan nogsamt sy knapphålsstygn runt detsamma. Detta förutsett att det handlar om ett horisontellt knapphål, men det är ju det vanligaste.
Användarens profilbild
Av Elsa
Knyttet & K skrev:
Knyttet & K skrev:Ni som stickat uppifrånochnerkoftan:
Hur raka har era "raglanränder" blivit. Jag tycker att mina blir lite sneda och krokiga när jag börjat öka mer på fram och bakstycke än på ärmarna. Det stööööööör!!!! Snälla säg att det inte ska bli så och att jag gjort fel? Eller kanske inte, för jag hatar att repa upp :lol:
Inte jätteraka efter att man börjat öka mindre, nej. Men inte så krokiga att det stör mig. Men garnet jag stickar med är lite ojämnt spunnet, så det kanske syns mindre därför. :hmm:
Användarens profilbild
Av Elsa
Jag tänkte ge mig på att sticka sockor. Vilken teknik är smartast att ge sig på om man aldrig stickat såna förut? Med magic loop (aldrig testat) från tån och upp eller på det vanliga sättet med strumpstickor? Jag orkar liksom bara lära mig att behärska en teknik åt gången. :lol:
Av Umma
Elsa skrev:Jag tänkte ge mig på att sticka sockor. Vilken teknik är smartast att ge sig på om man aldrig stickat såna förut? Med magic loop (aldrig testat) från tån och upp eller på det vanliga sättet med strumpstickor? Jag orkar liksom bara lära mig att behärska en teknik åt gången. :lol:
Det är nog bara att prova tuta och köra! Jag är fast med strumpstickorna eftersom jag är van vid det och tycker det är så bra, men någon gång ska jag väl prova magic loop.
Användarens profilbild
Av ellla
Elsa skrev:Jag tänkte ge mig på att sticka sockor. Vilken teknik är smartast att ge sig på om man aldrig stickat såna förut? Med magic loop (aldrig testat) från tån och upp eller på det vanliga sättet med strumpstickor? Jag orkar liksom bara lära mig att behärska en teknik åt gången. :lol:
jag älskar magicloop för då kan jag göra båda sockarna på en gång. och de blir helt lika... Annars är det stor risk att det bara blir en sock...
Användarens profilbild
Av MuuM
Bubbi skrev:MuuM - raglan på eskimo funkar utmärkt. :vågen:
Du är underbarast. :heart:
Fryle skrev:
Knyttet & K skrev:Snälla säg att man på enkelt sätt kan göra ett knapphål i efterhand. Jag insåg att jag missat ett knapphål på min kofta och jag vill verkligen verkligen inte repa upp.
Enkelt är det nog inte, men du kanske med allra största försiktighet kan klippa av en tråd på lämpligt ställe och sedan pilla loss rätt antal maskor till ett knapphål för att sedan nogsamt sy knapphålsstygn runt detsamma. Detta förutsett att det handlar om ett horisontellt knapphål, men det är ju det vanligaste.
Jag har bestämt mig för att repa upp ändå :purskis: Det lär ta lååååång tid. Fast å andra sidan har jag insett att jag nog ändå måste lägga den åt sidan och sticka en tröja till Agnes istället för nu börjar det vara kallt.

Om man stickar en barntröja uppifrån och ner, ska man ha samma ökningstakt som på vuxenkoftan? Och hur mycket större än barnen vill man ha den? Min kofta vill jag ju ha rätt tight, men jag vill ha lösare passform på barntröjan.
Och stickar jag enklast med magic loop?
Och så halsringningen, jag hittade ingen speciellt bra tröja att mäta på, men låter det vettigt med 33 cm på en tröja i storlek 86-92?
Av Ponyo
Knyttet & K skrev:
Fryle skrev:
Jag har bestämt mig för att repa upp ändå :purskis: Det lär ta lååååång tid. Fast å andra sidan har jag insett att jag nog ändå måste lägga den åt sidan och sticka en tröja till Agnes istället för nu börjar det vara kallt.

Om man stickar en barntröja uppifrån och ner, ska man ha samma ökningstakt som på vuxenkoftan? Och hur mycket större än barnen vill man ha den? Min kofta vill jag ju ha rätt tight, men jag vill ha lösare passform på barntröjan.
Och så halsringningen, jag hittade ingen speciellt bra tröja att mäta på, men låter det vettigt med 33 cm på en tröja i storlek 86-92?
Öka varannat varv åt barn. Det brukar bli perfekt.
Det är mycket lättare åt barn, man slipper tänka på olika takt på ärm och kropp.
Bubbi skrev:
Knyttet & K skrev:
Fryle skrev:

Öka varannat varv åt barn. Det brukar bli perfekt.
Det är mycket lättare åt barn, man slipper tänka på olika takt på ärm och kropp.
:vågen:
Hur ska man fördela maskorna från början? Alltså hur breda ska man börja ärmarna jämfört med fram och bakstycke.
  • 1
  • 173
  • 174
  • 175
  • 176
  • 177
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?