- fre okt 01, 2010 13:01
Trulsamin skrev:Jag måste dela med mig av min erfarenhet nu... Jag har två bindor med nån velour som ytskikt, jättemjukt och gosigt ja, men när man har blött i den ett tag så ser det ut som ett dött djur i trosanJag tycker att mina är superbra. Jag har dryliner eller coolmax som ytskikt och då är det torrt på ytskiktet. Sugskiktet använder jag 2 lager bambufleece och ett lager microfiber och tycker att det funkar bra även under de värsta dagarna. Jag har också lite olika längd från vingarna till mitt fram och mitt bak. Jag nålar friskt i pulen när det gäller bindor. Man syr ju sömmen där sedanSå verkligen inte estetiskt tilltalande någonstans...
Dessutom om man syr i stretchiga tyger och syr bindor med pocketöppning så ska man sy så att stretchen går tvärtemot pocketöppningen, annars blir det så himla mjukt och sladdrigt att det är svårt att få bindan att behålla någon som helst form och fason i trosan...
Jag har för övrigt sytt 3 nya bindor, har inte bestämt mig vad jag tycker bäst om ännu men jag vill ha de vanliga bindorna lite längre, inte mycket men 1-2 cm längre än tex vad mimpen syr har jag upptäckt (Inte menat negativt alls mimpen, var bara lätt att jämföra med dina bindor då jag hade en av dem framme när jag sydde mina)
Jag hatar dessutom att sy i PUL, det bara drar sig om man inte nålar ordentligt och nålar man ordentligt så riskerar det ju att gå hål i PULen har jag fått höra (har inte erfarit det själv då jag inte sytt särskilt mkt i PUL och knappt provat nått alls)
Jag är inte heller säker på hur mkt stoppning man ska ha i bindorna, hur mkt har ni? Jag har några med dubbelt lager microfiber, några med ett lager bommulsfrotte och ett lager microfiber och till sist de allra nyaste har två lager microfiber med ett lager bommulsfrotté i mitten, vilket jag tror kan vara för tjockt kanske, jag vet inte riktigt... Jag har ju bara tunn flanell, bommulsfrotté och microfiber att tillgå här hemma...