Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av isbl
Jos skrev:Någon som har tips på hur man hittar garn utifrån masktäthet? Jag har ett tröjmönster, men vill inte använda det garnet som står i mönstret, eftersom det är ett acryl-ullblandningsgarn, och jag vill sticka i ull.

Garnet i mönstret har 10x10 cm på 18 m och 24 varv på stickor fem.
Ravelry 8) Vad är det för garn och mönster? Vill du ha superwash eller ren ull? Jag är ju själv inget fan av Drops, men de har ju garn i de flesta tjocklekar... Annars kan du ju alltid gå in på Yll och Tyll och be dem plocka fram ngt alternativ.
Av Jos
isbl skrev:
Jos skrev:Någon som har tips på hur man hittar garn utifrån masktäthet? Jag har ett tröjmönster, men vill inte använda det garnet som står i mönstret, eftersom det är ett acryl-ullblandningsgarn, och jag vill sticka i ull.

Ravelry 8) Vad är det för garn och mönster? Vill du ha superwash eller ren ull? Jag är ju själv inget fan av Drops, men de har ju garn i de flesta tjocklekar... Annars kan du ju alltid gå in på Yll och Tyll och be dem plocka fram ngt alternativ.
Det sistnämnda är sannolikt det enklaste, så det kanske blir så. Ravelry tenderar jag att bli helt överväldigad av och därför inte hitta något, men får kanske ge det ett försök till. Mönstret köpte jag på Tradera, så jag har det bara på papper. Det är en barntröja med ett stort hjärta fram, garnet heter sympatic.

Jag tror det får bli superwash, på grund av risken för kliighet... Behöver kanske inte vara 100 % ull, det finns ju massa olika blandningar, men övervägande ull tänker jag mig pga värmen mm.

Jag har förstått att det är flera som inte riktigt gillar Drops, och undrar över varför?
Användarens profilbild
Av isbl
Jos skrev:
isbl skrev:

Det sistnämnda är sannolikt det enklaste, så det kanske blir så. Ravelry tenderar jag att bli helt överväldigad av och därför inte hitta något, men får kanske ge det ett försök till. Mönstret köpte jag på Tradera, så jag har det bara på papper. Det är en barntröja med ett stort hjärta fram, garnet heter sympatic.

Jag tror det får bli superwash, på grund av risken för kliighet... Behöver kanske inte vara 100 % ull, det finns ju massa olika blandningar, men övervägande ull tänker jag mig pga värmen mm.

Jag har förstått att det är flera som inte riktigt gillar Drops, och undrar över varför?
De har flertalet gånger snott design (utan att ge cred till originalet) och gett ut mönstren som sina egna. Och när det sen påpekas i kommentarer på webb och deras instagram-konto så tas dessa kommentarer bara bort och användare blockeras.
Här kan du läsa mer, tydligen ger de inte så bra villkor för sina garnåterförsäljare heller enligt infon här: http://annafstickar.blogspot.se/2016/08 ... drops.html

Det här kanske kan vara ngt: http://www.garnkorgen.se/sv/kampes-c-16 ... igt-c-415/
Visserligen ren ull, men har fått för mig att det inte ska vara jättesticksigt. Har dock inte stickat med det själv.

Annars finns ju lyxvarianten att använda Malabrigo worsted, merino brukar ju klia minimalt. Tror de säljer det på Yll och Tyll också.
Av Jos
isbl skrev:
Jos skrev:
isbl skrev:

De har flertalet gånger snott design (utan att ge cred till originalet) och gett ut mönstren som sina egna. Och när det sen påpekas i kommentarer på webb och deras instagram-konto så tas dessa kommentarer bara bort och användare blockeras.
Här kan du läsa mer, tydligen ger de inte så bra villkor för sina garnåterförsäljare heller enligt infon här: http://annafstickar.blogspot.se/2016/08 ... drops.html

Det här kanske kan vara ngt: http://www.garnkorgen.se/sv/kampes-c-16 ... igt-c-415/
Visserligen ren ull, men har fått för mig att det inte ska vara jättesticksigt. Har dock inte stickat med det själv.

Annars finns ju lyxvarianten att använda Malabrigo worsted, merino brukar ju klia minimalt. Tror de säljer det på Yll och Tyll också.
Aha, då förstår jag.

Tack för tips!

När jag har klurat och tittat runt har jag kommit på att det finns alternativ till, som alpacka tex, eller ull-alpacka-blandning.
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag tycker inte att Kampes är helt osticksigt. Inget problem för mig som inte är känslig, så det beror väl lite på hur ömhudad bäraren är.
Juliusdotter skrev:
Smultronbarn skrev:Nån mer som ska vara med i Järbo garns mysteriestickning "Adventssockan"? :D Jag som inte är så bra på sockar tänkte att det är ett bra tillfälle att testa. :tumup:

http://www.jarbo.se/mysteriestickning-adventssockan/

Bild
Tack för tips, låter som en kul stickning och lagom berättande. Ingen superhämlig stickning. Men jag fattar inte, kommer de lägga ut delarna gratis eller ska man regga sig någonstans?
Jag förstår det som att de lägger ut de olika bitarna på bloggen på hemsidan, så man behöver inget inlogg. :D Fast det finns också en Facebookgrupp om man vill (Vi som stickar Järbosockan). En ny del kommer varje advent.
Smultronbarn skrev:
Juliusdotter skrev:
Smultronbarn skrev:Nån mer som ska vara med i Järbo garns mysteriestickning "Adventssockan"? :D Jag som inte är så bra på sockar tänkte att det är ett bra tillfälle att testa. :tumup:

Bild
Tack för tips, låter som en kul stickning och lagom berättande. Ingen superhämlig stickning. Men jag fattar inte, kommer de lägga ut delarna gratis eller ska man regga sig någonstans?
Jag förstår det som att de lägger ut de olika bitarna på bloggen på hemsidan, så man behöver inget inlogg. :D Fast det finns också en Facebookgrupp om man vill (Vi som stickar Järbosockan). En ny del kommer varje advent.
Jag får nog hålla koll på bloggen då, tänker fortsätta att inte ha fb :)
Användarens profilbild
Av HPe
Juliusdotter skrev:
Smultronbarn skrev:
Juliusdotter skrev:

Bild

Jag får nog hålla koll på bloggen då, tänker fortsätta att inte ha fb :)
Kg. Gick med i fb gruppen. Kan vara lite kul. :D
Vill bara inflika att superwash garanterar inte att plagget blir klifritt. Det är bara en ytbehandling för att garnet ska tåla tvätt lite bättre. Kliigheten har att göra med grovleken på fibrerna och det påverkas minimalt av ytbehandlingen.
Användarens profilbild
Av MuuM
Amaltea skrev:Någon som testat konduktivt garn eller ledande sytråd till mobilvantar?
Ja, jag har sytt på en fläck på mina fingervantar och tumvantar. Funkar men är inte optimalt.
MuuM skrev:
Amaltea skrev:Någon som testat konduktivt garn eller ledande sytråd till mobilvantar?
Ja, jag har sytt på en fläck på mina fingervantar och tumvantar. Funkar men är inte optimalt.
Spännande, har inte hört talas om konduktivt garn innan. Men ni som smartphonar ofta, känner ni att det är en nödvändig grej att ha touchvantar på vintern? Frågar då jag funderar på om det är en bra julklapp till syskonbarnen, själv har jag ingen erfarenhet av vintersmartphonande än.
Hittade en till knit-along-i-advent! En trekanstsjal hso Yll-o-tyll!
http://yllotyllgarnblogg.blogspot.se/20 ... e-kal.html

Bild

Jag behöver ju sockorna bättre, men känns nästan roligare att sticka sjalen. :D
Användarens profilbild
Av Fryle
Av en händelse såg jag att K Special imorgon kl 20.00 sänder ett program o garn i SVT 2:
K special. Virkning och stickning har gått från traditionellt hantverk till att bli en av dagens hetaste konsttrender. I den här dokumentären möter vi några av de konstnärer som omdefinierar traditionen och tar garnet från vardagsrummet, ut i världen. Vi följer internationella konstnärer och stickare, ull-graffitikonstnärer, cirkusartister och designers som alla är med och bidrar till nya sätt att tolka den klassiska konstformen på. Det blir en färgstark och global resa som visar hur garn kan förena oss alla.
Smultronbarn skrev:Hittade en till knit-along-i-advent! En trekanstsjal hso Yll-o-tyll!
http://yllotyllgarnblogg.blogspot.se/20 ... e-kal.html

Bild

Jag behöver ju sockorna bättre, men känns nästan roligare att sticka sjalen. :D
Gör det du känner för, själv har jag införskaffat garn till Järbos sock-advents-srickning
Användarens profilbild
Av Fryle
Fryle skrev:Av en händelse såg jag att K Special imorgon kl 20.00 sänder ett program o garn i SVT 2:
K special. Virkning och stickning har gått från traditionellt hantverk till att bli en av dagens hetaste konsttrender. I den här dokumentären möter vi några av de konstnärer som omdefinierar traditionen och tar garnet från vardagsrummet, ut i världen. Vi följer internationella konstnärer och stickare, ull-graffitikonstnärer, cirkusartister och designers som alla är med och bidrar till nya sätt att tolka den klassiska konstformen på. Det blir en färgstark och global resa som visar hur garn kan förena oss alla.
Jag tyckte programmet var sådär, hade önskat mig mindre filosofi och mer hantverk. :lol:
  • 1
  • 156
  • 157
  • 158
  • 159
  • 160
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?