Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
telistant skrev:
melon skrev:
telistant skrev:Men om man tovar en provlapp i tvättmaskinen och stickar efter hur mycket det krympte ihop funkar inte det då? eller kan det bli olika ändå? Jag har ett tovprojekt på kö...

Å så en fråga till, måste man ha såpa för att tova eller går det bra utan eller med exv ullschampo eller vanligt schampo?
Det går säkert. Men en mössa är det gansa noga med, ett par centimeter hit eller dit kan göra att mössan passar dåligt. Så jag tycer det beror mycket på vad man ska tova.

Jag brukar tova med såpa, ullschampo är väl till för att inte tova ull?
Klart en mössa är det ju känsligt med storlek förstås

OK, vi hade ingen såpa o ska tova makens nya nålbundna (från svärmor :heart: ) vantar så vi funderade lite, men nu har vi handlat såpa men inte hunnit tova än iallafall :roll:
Just vantar (och tofflor) är praktiskt att tova på händer och fötter, då passar de perfekt sen :tumup:
Användarens profilbild
Av ellla
telistant skrev:
melon skrev:
telistant skrev:Men om man tovar en provlapp i tvättmaskinen och stickar efter hur mycket det krympte ihop funkar inte det då? eller kan det bli olika ändå? Jag har ett tovprojekt på kö...

Å så en fråga till, måste man ha såpa för att tova eller går det bra utan eller med exv ullschampo eller vanligt schampo?
Det går säkert. Men en mössa är det gansa noga med, ett par centimeter hit eller dit kan göra att mössan passar dåligt. Så jag tycer det beror mycket på vad man ska tova.

OK, vi hade ingen såpa o ska tova makens nya nålbundna (från svärmor :heart: ) vantar så vi funderade lite, men nu har vi handlat såpa men inte hunnit tova än iallafall :roll:
asså, det funkar utmärkt med tvål... eller vad man nu har till hands! diskmedel...
Sen kan det ju bli lite strävt, men det fixar man med en ullkur.

Dessutom går det att töja väldigt medan det fortfarande är blött. För att inte trasa sönder ulltrådarna kan man använda något mjukgörande som balsam tex.

Ett riktigt AjjaBajja är daremot att växla för mycket i vattentemperaturen. Då påverkas ullstråna och blir hårda och spröda. Och det är svårt att göra ogjort!
ellla skrev:
telistant skrev:
melon skrev:

asså, det funkar utmärkt med tvål... eller vad man nu har till hands! diskmedel...
Sen kan det ju bli lite strävt, men det fixar man med en ullkur.

Dessutom går det att töja väldigt medan det fortfarande är blött. För att inte trasa sönder ulltrådarna kan man använda något mjukgörande som balsam tex.

Ett riktigt AjjaBajja är daremot att växla för mycket i vattentemperaturen. Då påverkas ullstråna och blir hårda och spröda. Och det är svårt att göra ogjort!
Tack! det där sista hade jag ingen aning om.
melon skrev:
telistant skrev:
melon skrev:

Just vantar (och tofflor) är praktiskt att tova på händer och fötter, då passar de perfekt sen :tumup:
Jo det är planen, har sånna själv som är toppen, svärmor låter oss tova själv just därför. :tumup:
Oj, vilken rolig stickning jag började på igår :-)
Jag har hur länge som helst varit förälskad i det lila/röd/orangea zauberball men inte köpt något för jag har inte vetat vad jag skulle sticka av det.
Nu har jag äntligen köpt ett nysta och börjat på en daybreak.
Inte för att det är så rolig stickning kanske, men det kommer att bli såå fint! :D
Det som är mörkt på bilden ska jag använda det lila/röd/orangea till och det som är ljust ska jag använda ett mörkgrått garn till.
Bild
Användarens profilbild
Av tweed
Många bra tovningstips. Jag är väl tyvärr lite för lat för att tova för hand, så jag kanske chansar och slänger den i maskinen ändå :roll: En annan fråga; löddrar inte såpan i maskinen? Och hur mycket såpa ska man ha? Jag har en gammal toppmatad tvättmaskin så jag kan stoppa mitt i programmet och ta upp och kolla hur det går (enda gången den maskinen får ett plus)
telis: En provlapp är ju liten... När jag stickade min gravidponcho tovade jag en provlapp, blev precis som jag tänkt. Stickade ponchon, slängde in den i tvättmaskinen och körde och fick ut en som var mycket mer tovad än vad jag tänkt mig. Alltså, det beror lite på hur stor den färdiga saken är. Små grejor, som grytlappar och sittunderlägg funkar bra att jämföra med provlapp (och då spelar ju sällan storleken sååå stor roll) men stora, lite tyngre saker tovar mer, så då bör man vara mer försiktig. Vantar och sockar har jag dock tovat i maskin med gott resultat, tar man på dem när de är blöta blir passformen perfekt!

kvarnvik: Jag tycker det har funkat med såpa i maskinen, utan för mycket lödder. Men det beror väl lite på hur mycket såpa man tar :lol: . Jag kanske har använt ½ dl när jag tovat. Förresten behövs väl egentligen inte såpan, det tovar nog ändå. Eller? :hmm:
linafelicia skrev:Oj, vilken rolig stickning jag började på igår :-)
Jag har hur länge som helst varit förälskad i det lila/röd/orangea zauberball men inte köpt något för jag har inte vetat vad jag skulle sticka av det.
Nu har jag äntligen köpt ett nysta och börjat på en daybreak.
Inte för att det är så rolig stickning kanske, men det kommer att bli såå fint! :D
Det som är mörkt på bilden ska jag använda det lila/röd/orangea till och det som är ljust ska jag använda ett mörkgrått garn till.
Bild
Det kommer med all säkerhet bli hur fint som helst ju! :love:
Nu när vi ändå pratar om tovning :D

Jag tänkte gör dom här: http://www.knitty.com/ISSUEwinter02/PATTfuzzyfeet.html

Men i det mönstret står det att man ska tova i tvättmaskinen och kolla till var 5:e minut, men det går iaf inte att avbryta vår tvättmaskin på det viset, så jag tänkte tova för hand.

Hur gör jag det? Tar jag på mig skon och börjar gnugga i ljummet vatten med såpa i bara?
Ketronya skrev:Nu när vi ändå pratar om tovning :D

Men i det mönstret står det att man ska tova i tvättmaskinen och kolla till var 5:e minut, men det går iaf inte att avbryta vår tvättmaskin på det viset, så jag tänkte tova för hand.

Hur gör jag det? Tar jag på mig skon och börjar gnugga i ljummet vatten med såpa i bara?
:tumup: Plastpåse på foten och gummihandskar på händer är väl att rekommendera, kanske.
Ketronya skrev:Nu när vi ändå pratar om tovning :D

Jag är inne på nåt liknande men har inte bestämt mej för hur jag vill göra dem än :D
Användarens profilbild
Av Moson
Jag skickade iväg ett mail till den där finska sidan och frågade om jag får publicera min översättning på Bloggen.
Det borde ju vara ok om jag har med länk till dom och det gick bra :vågen:
Så nu ska jag bara ta mig tid att skriva ett inlägg. Det blir isf det första :)

Jag frågade henne vad det var för garn och fick som svar att det var flossagarn. Vad är det?
Moson skrev:Jag skickade iväg ett mail till den där finska sidan och frågade om jag får publicera min översättning på Bloggen.
Det borde ju vara ok om jag har med länk till dom och det gick bra :vågen:
Så nu ska jag bara ta mig tid att skriva ett inlägg. Det blir isf det första :)

Jag frågade henne vad det var för garn och fick som svar att det var flossagarn. Vad är det?
Åh, så spännande! Kanske ska sticka dem sen då när översättningen kommer..

Jag funderar också över flossagarn, det är vad som anges i Ottebres mönster, men jag vet inte vad det är. Någon typ av förgarn? :hmm:
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?