Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ellla
MuuM skrev:Mäh! Jag stickar ett varv och repar upp två. :gaah: Jag ska nog repa upp och sticka en annan sjal. Hur var det nu, vilka stickas här i tråden? Någon rolig som behöver ett tunt garn?

Rolig = man ser hur spetsen växer och tänker "bara ett varv till...". Inte stickar varv på varv på varv exakt likadant...
Bitterroothttp://www.knitty.com/ISSUEwinter09/KSP ... erroot.php
Bild

Harunihttp://www.ravelry.com/patterns/library/haruniRavelrylänk
Bild
Av MariaL
Kaffemoster skrev:
MariaL skrev:Nu har jag startat med min Annis ( mönster från Knitty) i tunnt, tunnt garn. Det är nytt för mig att starta en sjal ute i kanten, fick läggga upp 363 maskor :) Nu gruvar jag mej lite för nuppsen, även det är nytt för mig. Men det är så kul att testa nya grejer i allafall om det går bra ;)
Den lade jag som favorit på ravelry igår :D. Fin är den.
Nuppsen går säkert finfint, var de inte rätt välbeskrivna i mönstret? (jag skummade bara igenom det igår.)
Muum, jag kan rekomendera att sticka Annis. Nu är jag klar med mönstervarven och stickar slätstickning med förkortade varv, mycket avkopplande.

Det gick riktigt bra med nuppsen, de blev kanske lite lösa men jag hoppas att det blir bra efter bolckningen.
Användarens profilbild
Av MuuM
ellla skrev:
MuuM skrev:Mäh! Jag stickar ett varv och repar upp två. :gaah: Jag ska nog repa upp och sticka en annan sjal. Hur var det nu, vilka stickas här i tråden? Någon rolig som behöver ett tunt garn?

Rolig = man ser hur spetsen växer och tänker "bara ett varv till...". Inte stickar varv på varv på varv exakt likadant...
Bitterroothttp://www.knitty.com/ISSUEwinter09/KSP ... erroot.php
Bild

Harunihttp://www.ravelry.com/patterns/library/haruniRavelrylänk
Bild
Fina men jag tänkte mig ett ännu tunnare garn. Jag har ett garn med 600 m per 100 gram - vad jag förstår är dessa i tjockare garn? Jag har ju just köpt det så jag vill gärna använda det...
Användarens profilbild
Av melon
Jag har aldrig brytt mig om att kolla på garntjocklek när jag stickar spets. Det viktigaste är ju att stickstorleken passar garnet, sedan kan man alltid sticka sjalen mindre eller större än mönstret. :tumup:
Användarens profilbild
Av MuuM
melon skrev:Jag har aldrig brytt mig om att kolla på garntjocklek när jag stickar spets. Det viktigaste är ju att stickstorleken passar garnet, sedan kan man alltid sticka sjalen mindre eller större än mönstret. :tumup:
Men du känner ju mig... Mönsterslaven. ;-) Allt måste vara rätt, annars blir det ju fel! (Jämför Mamma Mu och Kråkan... :roll: )
Användarens profilbild
Av melon
MuuM skrev:
melon skrev:Jag har aldrig brytt mig om att kolla på garntjocklek när jag stickar spets. Det viktigaste är ju att stickstorleken passar garnet, sedan kan man alltid sticka sjalen mindre eller större än mönstret. :tumup:
Men du känner ju mig... Mönsterslaven. ;-) Allt måste vara rätt, annars blir det ju fel! (Jämför Mamma Mu och Kråkan... :roll: )
Det blir en utmaning :mrgreen: Jag tränar på att följa ett mönster till punkt och pricka och du tränar på att ändra på nåt.
Användarens profilbild
Av MuuM
melon skrev:
MuuM skrev:
Det blir en utmaning :mrgreen: Jag tränar på att följa ett mönster till punkt och pricka och du tränar på att ändra på nåt.
Jag är mäkta stolt över att jag stickat en tröja till R helt på frihand. Bubbi "gjorde mönstret". :-D Men det är inte det som är roligt med stickning. ;-)
Användarens profilbild
Av melon
MuuM skrev:
melon skrev:
MuuM skrev:
Jag är mäkta stolt över att jag stickat en tröja till R helt på frihand. Bubbi "gjorde mönstret". :-D Men det är inte det som är roligt med stickning. ;-)
:vågen: :vågen:

Jag förstår vad du menar. Jag hatar att följa ett mönster helt men ibland kan man lära sig nya saker när man gör på ett nytt sätt. Jag var med på en kortvariant av "So you think you can knit" på SiVs stickfest på Grötö i mars och det var faktiskt riktigt roligt. Vi bytte stickningar med varann och då upptäckte jag hur mycket jag tänker i samma banor hela tiden. Jag kan sticka många olika tekniker men väljer oftast samma invanda spår.
Användarens profilbild
Av MuuM
Äntligen kom jag på det. "Nupp" heter musch på svenska. Så nu vet ni. Och jag.
Användarens profilbild
Av MuuM
melon skrev:
MuuM skrev:
melon skrev:
MuuM skrev:

Jag förstår vad du menar. Jag hatar att följa ett mönster helt men ibland kan man lära sig nya saker när man gör på ett nytt sätt. Jag var med på en kortvariant av "So you think you can knit" på SiVs stickfest på Grötö i mars och det var faktiskt riktigt roligt. Vi bytte stickningar med varann och då upptäckte jag hur mycket jag tänker i samma banor hela tiden. Jag kan sticka många olika tekniker men väljer oftast samma invanda spår.
Just så! Jag älskar att lära mig nya tekniker.
Användarens profilbild
Av melon
MuuM skrev:
melon skrev:
MuuM skrev:
melon skrev:
MuuM skrev:

Just så! Jag älskar att lära mig nya tekniker.
Absolut! Där blev det så tydligt hur folk tänkte olika, endel skickade med ett rutmönster, endel ett skrivet. En skickade runt en spetssjal utan mönster, tror det var Gail för jag kände igen den :mrgreen: Och det var ju en skrämselhicka för dem som inte stickat spets förut.
Av Ponyo
Jag tror att orsaken till att Laminarian är så spännande och rolig för mig är att jag följer mönster, och utan att ändra något för en gångs skull. Och får lära mig massor av nya saker. :lol:
Har läst mycket i denna tråd, men idag är det dags, jag ska till Åre och gå på Kaki och köpa garn :vågen: . En sjal till mig ska det bli, men nog inte en i spets, troligen en rätstickad i Fabel.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 39
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?