Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Fab skrev::hello:

Tänkte bara säga att jag följt er och era stickbestyr ett tag - tycker ni är så duktiga och inspirerande....

Jag skulle gärna vilja ha tips på ett bra plagg att sticka till mig själv - ett nybörjarprojekt, enkelt och bra. Kofta, tröja, vante, vad ska jag börja med? Hittills har jag bara stickat och virkat enkla halsdukar, sjalar, tofflor samt mössor till barnen. Men nu börjar jag bli sugen på något till mig själv, något som är mer av ett plagg än en halsduk....en väst kanske är lagom? Vad tycker ni?
Då tänker jag slå ett slag för mitt favoritmönster "The incredible fit raglan" eller hur den nu heter. Man stickar på rundsticka (så det blir bara räta maskor ;-)) och man kan prova under tiden. OCH man slipper att montera. Ifall man inte tar ett alltför tunt garn så är inte en tröja ett så jättestort projekt. Det kan iofs tyckas vara komplicerat med räknandet ibörjan - men det står faktiskt precis hur man ska göra.
http://www.woolworks.org/patterns/raglan.html
Användarens profilbild
Av MuuM
majo0322 skrev:
leonie skrev:Tack! Jag hittade tråden. Men det vete katten om det blir en sån, verkar superkrångligt ju. Tyckte den verkade så enkel... :(
Den ser krånglig ut, men om du bara gör precis som det står så blirt det faktiskt, på något konstigt vis, bra :)
Jag klarade av den, så det gör du med! Man gör precis som det står. Verkar superkrångligt men när man sätter igång funkar det på nåt konstigt sätt.

Tänkte bara säga att jag följt er och era stickbestyr ett tag - tycker ni är så duktiga och inspirerande....

Jag skulle gärna vilja ha tips på ett bra plagg att sticka till mig själv - ett nybörjarprojekt, enkelt och bra. Kofta, tröja, vante, vad ska jag börja med? Hittills har jag bara stickat och virkat enkla halsdukar, sjalar, tofflor samt mössor till barnen. Men nu börjar jag bli sugen på något till mig själv, något som är mer av ett plagg än en halsduk....en väst kanske är lagom? Vad tycker ni?
Jag är också nybörjare. :hello: (Och då menar jag verkligen NYBÖRJARE.)

Det första jag stickade var en poncho, rätstickning, två raka stycken. Superlätt!

Jag utgick från det här mönstret:
http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 49&lang=se
Men jag virkade ingen ros, för det kan jag inte och så använde jag annat garn. Jag har fått sååå många komplimanger för ponchon.

Vill du kan du ju göra lite mönster med några varv aviga, eller sticka i den mosstickning eller göra den randig eller så.

Nu när mitt hundgarn snart kommer ska jag göra en till! :D
Av Fab
Kaffemoster skrev:

Då tänker jag slå ett slag för mitt favoritmönster "The incredible fit raglan" eller hur den nu heter. Man stickar på rundsticka (så det blir bara räta maskor ;-)) och man kan prova under tiden. OCH man slipper att montera. Ifall man inte tar ett alltför tunt garn så är inte en tröja ett så jättestort projekt. Det kan iofs tyckas vara komplicerat med räknandet ibörjan - men det står faktiskt precis hur man ska göra.
http://www.woolworks.org/patterns/raglan.html
Det såg roligt ut! Lite överväldigande, men roligt! Lite läskigt att det är på engelska, men det är väl lika bra att testa på det också :tumup:

Har stickat mössor på rundstickor och trivts mycket bra med det, så det skulle jag nog gilla.
Av Fab
gurkan76 skrev:

Jag är också nybörjare. :hello: (Och då menar jag verkligen NYBÖRJARE.)

Det första jag stickade var en poncho, rätstickning, två raka stycken. Superlätt!

Jag utgick från det här mönstret:
http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 49&lang=se
Men jag virkade ingen ros, för det kan jag inte och så använde jag annat garn. Jag har fått sååå många komplimanger för ponchon.

Vill du kan du ju göra lite mönster med några varv aviga, eller sticka i den mosstickning eller göra den randig eller så.

Nu när mitt hundgarn snart kommer ska jag göra en till! :D
Den var snygg!
Såg ganska enkel ut också - bra tips! Det lär ju bli ovant att helt plötsligt sticka så mycket och långt, så enkelt är ju bra, samt tjockt garn.
melon skrev:
ellla skrev:Bandet blev ju verkligen superfint!
Tack! Jag tycker det passar fint.

Men igår när jag skulle fixa sallad så skar jag mig på majsburken, och jag kan inte sticka :cry: :cry: Och Sylvi, det är ju bara luvan och blobladen kvar nu, jag sydde ihop henne igår. Så nu surfar jag runt på ravelry istället. Tyckte lite synd om mig själv och jag som hållt mig därifrån så länge, nu gick jag äntligen med. Jag har hittat kvarnvik, finns det fler där? Jag heter kristinnitsirk där. :wink:
Jag finns där med och heter något så oväntat som erisara där också. :hello:
Kaffemoster skrev:Nu har autumn växt lite till:
Bild
Ärmen blev definitivt bättre när den gjordes i en storlek större än resten. Dessutom tror jag faktiskt att koftan kan bli användbar med lite rejäl blockning. Eller också börjar jag bara vänja mig vid att den är så här tight :lol:
Oooh! Den blir så snygg! :love:
melon skrev:Ingen som har tips på nåt snyggt och mjukt sjalgarn?
Jag har stickat en sjal i Malabrigo lace grönt och skönt. Super mysigt garn att sticka med, inte jättebilligt direkt :wink: men om man tänker lägga ner mycket jobb gör det väl mindre...
Användarens profilbild
Av tweed
melon skrev:Oooh många fina tips nu :app: Angora och alpacka har jag fått kli av förut så det vågar jag inte chansa på...

kvarnvik: har du stickat nåt i någon av de garnerna? funderar på om de är mjuka eller stickiga.
Nej, men jag har tänkt göra det 8) Men jag tycker att merino-angora borde vara mjukt. De är ju ganska billiga så jag hade tänkt chansa :D
  • 1
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?