Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av zandrama
Jag knyter Svante i omslutetX på magen, sen slänger jag upp Vidar på ryggen i ryggsäck, antingen med sjal eller MT. Fast det blir inte ofta, och inte särskilt länge... 11,7 + 7,8 kg blir rätt mycket extravikt lixom. :lol:

För övrigt är det inte så krångligt med sjal+sjal. Jag knyter först upp Svante, och stoppar in huvudet, sen får man vara snabb med knytningen på ryggen. Det kan bli lite gnäll och knorr från Svante, men oftast funkar det bra. Ryggsjalen bör ju vara rätt kort. Jag använder MAX en 4,2a på ryggen när jag bär båda, annars blir det alldeles för mycket tyg.
Av Emmiez
zandrama skrev:Jag knyter Svante i omslutetX på magen, sen slänger jag upp Vidar på ryggen i ryggsäck, antingen med sjal eller MT. Fast det blir inte ofta, och inte särskilt länge... 11,7 + 7,8 kg blir rätt mycket extravikt lixom. :lol:

För övrigt är det inte så krångligt med sjal+sjal. Jag knyter först upp Svante, och stoppar in huvudet, sen får man vara snabb med knytningen på ryggen. Det kan bli lite gnäll och knorr från Svante, men oftast funkar det bra. Ryggsjalen bör ju vara rätt kort. Jag använder MAX en 4,2a på ryggen när jag bär båda, annars blir det alldeles för mycket tyg.
Hur knyter du på ryggen?
Användarens profilbild
Av zandrama
Emmiez skrev:
zandrama skrev:Jag knyter Svante i omslutetX på magen, sen slänger jag upp Vidar på ryggen i ryggsäck, antingen med sjal eller MT. Fast det blir inte ofta, och inte särskilt länge... 11,7 + 7,8 kg blir rätt mycket extravikt lixom. :lol:

Hur knyter du på ryggen?
Svingar upp, och sen vanlig ryggsäck. Alltså sjalen över ryggen på barnet, ner med ändarna över axlarna, bak och korsar under rumpan, mellan benen, knyter fram. Jag tror det finns en bildserie på framsidan av Sjalbarn under knytinstruktioner.

Edit: Det finns en bildeserie på ryggsäck där. Skillnaderna jag gör är att jag för det första svingar upp barn och sjal samtidigt, och sen korsar jag inte på bröstet, utan drar bara ner sjaländarna under armarna så det blir som axelremmar på en vanlig typ skolryggsäck.
Av Emmiez
zandrama skrev:
Emmiez skrev:

Hur knyter du på ryggen?
Svingar upp, och sen vanlig ryggsäck. Alltså sjalen över ryggen på barnet, ner med ändarna över axlarna, bak och korsar under rumpan, mellan benen, knyter fram. Jag tror det finns en bildserie på framsidan av Sjalbarn under knytinstruktioner.

Edit: Det finns en bildeserie på ryggsäck där. Skillnaderna jag gör är att jag för det första svingar upp barn och sjal samtidigt, och sen korsar jag inte på bröstet, utan drar bara ner sjaländarna under armarna så det blir som axelremmar på en vanlig typ skolryggsäck.
Okej, då tror jag att jag har koll på hur man skall göra :-)
Får se om det funkar på syrrans barn sen bara :-D
Av Emmiez
Tyras å Knuts mamma skrev:Tänkte bara berätta att jag precis testat att bära omslutet fram och xomslutbak med tibetanskt avslut med en snart fyraåring fram och en tvååring bak och det gick jättebra att knyta så. Tyvärr är batteriet till kameran urladdad annars kunde jag tagit ett foto.

Fördelningen beror på att fyraåringen vill bli buren på magen.
Va roligt att det fungerade :-)
Men korsade du den både bak och fram? Hur gick det när det satt barn på båda, korsade du då över nåt av barnen?

Jag är inte så bra på namnen men namnen låter som om dom korsar varandra.
Användarens profilbild
Av mica
Men hur orkar ni egentligen. Oj, vad imponerad jag blir. :shock: :shock: :shock:

Jag ska nog testa någon gång. Kanske.... har ju kassa knän och fötter. :? :(
Av Emmiez
mica skrev:Men hur orkar ni egentligen. Oj, vad imponerad jag blir. :shock: :shock: :shock:

Jag ska nog testa någon gång. Kanske.... har ju kassa knän och fötter. :? :(
Tänk på att inte bära för mycket om du har problem med knän, du ska ju inte gå sönder..
Användarens profilbild
Av zandrama
mica skrev:Men hur orkar ni egentligen. Oj, vad imponerad jag blir. :shock: :shock: :shock:
Jag bär varken ofta eller länge, utan oftast bara för att visa att det går, och hur jag gör isf. Nån gång har jag burt båda på kalas för at jag inte orkade med att den stora försvann hela tiden. Och en gång när vi skulle in i skogen och det inte funkade med vagn då.
Användarens profilbild
Av Miamamman
Jag var ju tvungen att prova. Fast jag borde försökt låna lite mindre barn. S är snart 2 och väger 12.5kg och H är 5 och väger 19kg. Men alla hade roligt. Maken bakom kameran garvade så nästan alla bilder blev suddiga.
Knytningen är xomslut2 med en BabyBundler fram och en vanlig ryggsäck bak med en Amazonas Antigua. Jag satte i S först och sedan tog upp H på ryggen, tyckte det verkade enklast. Fast men en liten på ryggen kankse man måste luta sig framåt när man knyter så då kanske det är bättre tvärt om. Bilden, ja just det:

Bild
Av Emmiez
Miamamman skrev:Jag var ju tvungen att prova. Fast jag borde försökt låna lite mindre barn. S är snart 2 och väger 12.5kg och H är 5 och väger 19kg. Men alla hade roligt. Maken bakom kameran garvade så nästan alla bilder blev suddiga.
Knytningen är xomslut2 med en BabyBundler fram och en vanlig ryggsäck bak med en Amazonas Antigua. Jag satte i S först och sedan tog upp H på ryggen, tyckte det verkade enklast. Fast men en liten på ryggen kankse man måste luta sig framåt när man knyter så då kanske det är bättre tvärt om. Bilden, ja just det:

Bild
DEt blev ju jättebra :-)
Användarens profilbild
Av jag71
Jag sätter den ena av små snuttorna eller skrutt på ryggen (ryggsäck med tibetanavslut) sen tar jag ringsajlen och ser till att den är ordentligt utbredd och absolut inte korvar sig (sånt känner man ju när den ligger på sig själv) över den som sitter på ryggen och så tar jag en i ringsjalen på höften.

Jag har även burit i en sjal och då sätter jag upp barn nummer 1 på ryggen i ryggsäck. Gör en "halvtvist" (eller nåt) på magen och sen så runt under benen på barn nummer 1. (Normalt så drar jag ju sjalen direkt under armen och bak under benen på barnet men om jag ska knyta in båda så ser jag till att få ett kryss i fram). När sjalen är fastknuten i fram så tar man barn nummer 2 och sätter i fram och då är det lite små fipplande med att få sjalen att bli lagom mycket utbredd men det går. Det man bör tänka på är att inte knyta för hårt då det ska ner ett barn till. När man tar ner dem små så bör manluta sig lite mer fram än man gör i vanliga fall för sjalen är inte lika spänd som vanligt när barn nummer 2 plockats ur.

Förlåt för svamlet. Får väl be någon ta kort någon dag.
Användarens profilbild
Av Scharlott
Emmiez skrev:
Miamamman skrev:Jag var ju tvungen att prova. Fast jag borde försökt låna lite mindre barn. S är snart 2 och väger 12.5kg och H är 5 och väger 19kg. Men alla hade roligt. Maken bakom kameran garvade så nästan alla bilder blev suddiga.

Bild
DEt blev ju jättebra :-)
Instämmer! Vilken härlig bild Mia 8)

Kanske skulle prova med grabbarna här, eller så blir det med en av grabbarna och en av provdockorna alternativt så lånar jag grannens lille bebis :lol:
Användarens profilbild
Av zandrama
Nu har jag en dubbelbärarbild som avatar. <---

Den ser ut sådhär i original:
Bild
Svante sitter fram i en orange Moby och Vidar sitter bak i MeiTai.
Av Emmiez
zandrama skrev:Nu har jag en dubbelbärarbild som avatar. <---

Den ser ut sådhär i original:
Bild
Svante sitter fram i en orange Moby och Vidar sitter bak i MeiTai.
Jag trodde dom satt i samma sjal o tänkte frågat hur du fått ihop det, men med en mt bak så förstår jag :-)
Användarens profilbild
Av Aurian
Vad fina ni är Ida :heart:

Jag har burit (eller testat för att se om jag orkar rättare sagt) båda två en eller ett par gånger samtidigt i sjal.
Då hade jag Devin i sele på ryggen och Vilja i MT på magen.

Kan dock tänka mig att det inte borde vara såååå svårt att knyta upp två i samma sjal (fast mina är nog för stora nu för att knäna ska palla... 11 resp 16kg...)
Alltså gör man ett omslutet rygg X utan att tvinna eller knyta ovanför brösten, utan istället bara korsar fram, fast då måste man väl ta tyget och...
:idea: Man tar barn nr1 på ryggen, breder ut mitten på tyget över denne, korsar fram från axel till typ midjan/höften med tyget ordentligt utbrett, sen tar man tyget upp mellan benen på barnet sprider ut ordentligt över ryggen (korsar förstås) och tar sjalen runt axeln på sig själv och knyter antingen under rumpan på barnet på ryggen eller fram
Så sätter man i det andra barnet i korset fram bara :-) Lätt som en plätt! (i teorin i alla fall... Måste låna lite mindre barn och testa någon dag :lol: )

Hmm... Fast det känns som att det är enklare att knyta upp "ryggbarnet" i vanlig ryggsäck kom jag på nu när jag funderar lite bättre på HUR man egentligen skulle knyta :roll:
...Jag MÅSTE verkligen testa nån dag... För i tanken känns det inte svårt, men när jag tänker efter så... :hellu:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?