Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ylvut
HEJ! vad kul att ni ska adoptera. jag finns här ganska ofta men syns sällan.
när vi hämtade viktor hade jag en gammal 70-tals sele med. det funkade bra eftersom den gick att ha på ryggen. de flesta foster mammor i korea bär barnen på ryggen i podeagi, därför känner barnen sig trygga och hemma där.(de slipper ögonkontakt med oss läskiga nya mäniskor)
när vi kom hem köpte jag en trikå sjal, men jag skulle nog rekomendera en vävd till adopterade eftersom de oftast är större än nyfödda.
till resan skulle jag rekomendera en mejtai eller ergonomisk sele, eftersom de är lättare att sätta på på ryggen och de går ju att ha på magen också.
eftersom jag är sjaltokig ångrar jag verkligen att jag inte köpte en podeagi i korea.
Användarens profilbild
Av Helen
Hej,
Jag har inte själv adopterat, men träffat en hel del par som har adopterat.
De flesta av dem har valt Ergo ( sele). Ofta för att de inte vet om barnet är vant att bli buret, barnet är lite större, de själva har känt sig mer bekväm med sele än att knyta sjal. Ett par stycken har valt sjal eller både och. Det är lite beroende på barnets ålder.
Ett par visste varken ålder eller kön på barnet när de åkte och då passade en sele dem bra. ( barnet skulle vara minst 6 mån och max 2 år tror jag)
Bara lite erfarenheter från de par jag träffat.

Måste få säga att det känns speciellt att träffa adoptivföräldrar som precis fått barnbesked. Kanske har de varit inne och bestämt sig för vad de ska ha innan och väntar med att köpa tills de vet. Det glittrar alltid i ögonen på ett speciellt sett och jag blir helt varm i hjärtat..
Användarens profilbild
Av mimpen
Helen skrev: Måste få säga att det känns speciellt att träffa adoptivföräldrar som precis fått barnbesked. Kanske har de varit inne och bestämt sig för vad de ska ha innan och väntar med att köpa tills de vet. Det glittrar alltid i ögonen på ett speciellt sett och jag blir helt varm i hjärtat..
Haha, jag kan tro det. Jag kan berätta att jag fick barnbesked under en lektion (jag är lärare) och rusade ut när jag såg vem som ringde. Senare gick jag och åt lunch med våra elever, och utbrast till personalen på restaurangen "JAG HAR JUST FÅTT BARN....." Ni kan ju tänka er deras miner?! :D Eller, snarare så här: :hmm:
Av FiaLisa
mimpen skrev:
Helen skrev: Måste få säga att det känns speciellt att träffa adoptivföräldrar som precis fått barnbesked. Kanske har de varit inne och bestämt sig för vad de ska ha innan och väntar med att köpa tills de vet. Det glittrar alltid i ögonen på ett speciellt sett och jag blir helt varm i hjärtat..
Haha, jag kan tro det. Jag kan berätta att jag fick barnbesked under en lektion (jag är lärare) och rusade ut när jag såg vem som ringde. Senare gick jag och åt lunch med våra elever, och utbrast till personalen på restaurangen "JAG HAR JUST FÅTT BARN....." Ni kan ju tänka er deras miner?! :D Eller, snarare så här: :hmm:
:rofl:
Användarens profilbild
Av werner
ylvut skrev:HEJ! vad kul att ni ska adoptera. jag finns här ganska ofta men syns sällan.
när vi hämtade viktor hade jag en gammal 70-tals sele med. det funkade bra eftersom den gick att ha på ryggen. de flesta foster mammor i korea bär barnen på ryggen i podeagi, därför känner barnen sig trygga och hemma där.(de slipper ögonkontakt med oss läskiga nya mäniskor)
när vi kom hem köpte jag en trikå sjal, men jag skulle nog rekomendera en vävd till adopterade eftersom de oftast är större än nyfödda.
till resan skulle jag rekomendera en mejtai eller ergonomisk sele, eftersom de är lättare att sätta på på ryggen och de går ju att ha på magen också.
eftersom jag är sjaltokig ångrar jag verkligen att jag inte köpte en podeagi i korea.
Tack för dina tips! Verkligen bra idé att köpa "bärdon" i landet. Så det får nog bli både vävd sjal + MT + något från landet.
Användarens profilbild
Av werner
mimpen skrev:
:lol: :lol: :lol:
Användarens profilbild
Av werner
FiaLisa skrev:
Vi hämtade när hon var 11 månader. Nu är hon snart 2½ år och satt i sjalen en stund senast idag när vi gick runt på stan.

Jag provknöt på min systerson innan vi åkte. Han var måttligt intresserad. :wink:

Om ni får ett riktigt litet barn så kan ju en trikåsjal vara lämpligt. Det kommer ju trots reglerna i Korea yngre barn men mer troligt är kanske att du kommer att köpa en vävd sjal. Välj i så fall en du tycker är snygg för om du inte gillar färgerna så kommer du inte att använda den. Min första sjal är snygg på alla andra men jag trivdes inte i den så den sålde jag så fort vi kom hem. Trots färgmissen jag gjorde så var den ovärdelig. Jag är så glad att jag upptäckte sjal eftersom det är så fantastiskt bekvämt och praktiskt.

Har ni något bra ködatum? Hoppas att det går undan i vilket fall. Man är ju "liiiite" otålig när man har bestämt sig för att adoptera.
Bra tips: att välja en sjal man tycker är snygg. Helst ska ju maken tycka den är snygg med - får väl se om vi kan komma överens :wink:

Vi har inget vidare ködatum... Har varit medlemmar hos AC i snart ett år o kommer inte att få skicka papper förrän nästa år... :roll: Det går lite trögt i korea just nu + att fler o fler vill adoptera därifrån. Vi halkar bara ner i kön - sist vi hörde efter var på på plats 34.
Användarens profilbild
Av werner
flybe skrev: Det här kan ju bli ett lite pinsamt svar... jag har köpt hur många sjalar som helst... :oops: Min favorit är en Easy Care, men jag har också två långa sommarsjalar (mimmis och Calin Bleu) en ringjsal och så har jag sytt en massa bärpåsar. Jag hoppas få låna en bebis från en av mina kompisar för att provknyta lite mer men än så länge har en påskhare som jag sydde för några år sedan fått agera provbebis. Fördelen med haren är att den inte protesterar om man inte riktigt förstår hur man ska knyta, och den blir inte ledsen om man tappar den i golvet när man försöker knyta upp den på ryggen! :) Jag rekommenderar att du skaffar en sjal och börjar provknyta och håller med FiaLisa om att det är viktigt att ni skaffar en sjal som ni gillar färgerna på.

Vi har väntat på bb sedan 2 maj och på AC's hemsida står det att det brukar ta mellan 3 månader och 1 år innan man får bb. Men, någon vecka efter att vi skickat våra papper så bröt en storstrejk ut i Sydafrika och sedan dess har inte särskilt mycket hänt. Jag pratade med AC i fredags och då sa de att det är 45 par som har sina papper i SA, så det verkar som om det kan ta ett tag innan vi får vårt barn. Vissa dagar känns det helt ok, andra börjar jag tvivla på att de någonsin kommer att ringa...
:lol: :lol: Ja, jag har ju en av mina gamla dockor härhemma - kanske ska använda den som "försökshare" istället för att plåga svägerskans lilla A :wink:

Jasså - har det varit strejk i SA? Det har jag helt missat. Vad jobbigt för er som har papper där...
Ja, det där med väntan är inte lätt.... Man kan ju tycka att man borde bli bättre på det eftersom man får vänta så ofta, men så är det ju inte...

Hoppas ni inte behöver vänta alltför länge på BB! Å SA har väl rätt kort väntan mellan BB o RB va?
Användarens profilbild
Av werner
När jag läser detta blir jag också varm i hjärtat!

Elden Ring offers a vast and versatile range of bu[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?